شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بابت

یلدا معیری بابت انتشار ویدیوی کودک‌فروشی در افغانستان و جمله‌ای که در آخر ویدیو گفته بود عذرخواهی و نسبت به اهمیت مساله کودک‌فروشی در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، یلدا معیری عکاس خبری و مستند ایرانی که برای عکاسی از افغانستان به این کشور سفر کرده است، چندی پیش ویدیویی از یک خانواده افغان در صفحه مجازی خود منتشر کرده بود که قصد فروش کودک خود را داشتند. عکاس در آن ویدیو در واکنش به مادر افغان که گفته بود کودکش را نخریده‌اند، گفته بود: «آخه این که خیلی خوشگله! اینو چرا نمی‌خرن»

انتشار این ویدیو حواشی زیادی به همراه داشت و موجب اعتراض عکاسان و افراد زیادی شد و عده‌ای این نوع برخورد و انتشار چنین تصاویری را به دور از انسانیت و در تعارض با اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری می دانستند.

یلدا معیری اکنون فیلمی از خود منتشر کرده و درباره این موضوع توضیح داده است.

 متن این ویدیو به شرح زیر است:

«مردم شریف ایران، هموطنان عزیزم، مردم شریف افغانستان، هم زبانان عزیزم سلام.

اخیرا ویدیویی از اقدام به فروش یک فرزند توسط مادرش به‌وسیله من در فضای مجازی منتشر شده است که موجبات ناراحتی و خشم شما مردم عزیز را فراهم کرده است. من چندین ماه است که در کشور افغانستان روی این موضوع در حال کار هستم و این خانواده را هم از سفرهای گذشته می شناختم و این اولین مواجهه من با آنها نبوده است.

بنابراین خیلی از سوالاتی که در ذهن شما عزیزان پیش آمده نظیر اینکه علت فروش کودک چه بوده است؟ شرایط اقتصادی این خانواده چگونه است؟ و … را من قبلا از این مادر پرسیده بودم. متاسفانه چیزی که شما دیدید یک ویدیوی یک دقیقه و بیست و چهار ثانیه ای تدوین نشده و بسیار گنگ است که اطلاعات زیادی نمی دهد.

من در صحبت با این خانم سعی کردم فضای مستند حاکم را حفظ کنم و مثل ایشان که فرزند خود را با لفظ (این) خطاب می کرد من هم با همین لفظ او را خطاب کنم.

من هم مانند شما از روز اول مشاهده این خانواده و خانواده هایی نظیر این بسیار از دیدن چنین موضوعی آزرده شدم. برای من هم به عنوان یک انسان تصمیم یک مادر به فروش فرزندش بسیار سنگین و دردآور بوده است. جمله ای که در پایان ویدیو گفتم صرفا برای شکستن آن فضای سنگین و ناراحت کننده بود که خب متاسفانه کار بسیار غلطی بود و موجبات ناراحتی شما عزیزان را فراهم آورد.

من مدت بیست سال است که به‌صورت کاملا مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی به هیچ نهاد، سازمان، ارگان و حتی رسانه ای مشغول به پوشش اخبار مناطق جنگ زده و بحران زده هستم. همیشه سعی کرده ام به‌صورت کاملا واقعی و بدون هیچ واسطه ای مشکلات و دردهای شما مردم را نشان دهم و زبان تصویری شما باشم. در افغانستان هم چنین قصدی داشتم و در طول دو ماه و خرده ای فعالیت در این کشور به تمام نقاط آن سفر کردم و در سخت ترین شرایط در کنار این مردم نجیب و بسیار شریف و مهربان بودم.

از همه شما مردم عزیز بابت قصوری که در نمایش این کودک و البته جمله اشتباهی که در پایان ویدیو به کار رفته عذرخواهی می کنم و از صمیم قلب امیدوارم این قصور و اشتباه من آنقدر بزرگ نشود تا موضوع بسیار مهمی چون فروش کودکان در افغانستان به خاطر فقر و گرسنگی فراموش و یا به حاشیه رانده شود.

از آنجایی که تقریبا تمام کسانی که ویدیوی من را منتشر کرده بودند و آزرده خاطر بودند دغدغه انسانیت و اخلاقیات داشتند از همگی آنها خواهش می کنم با احترام به همین نکات این ویدیو را نیز بازنشر بفرمایند تا افراد بیشتری صدای عذرخواهی من را بشنوند.