شهر خبر

امروز چهارشنبه؛

لاوروف واکنش آمریکا به پیشنهادهای روسیه را عملی خواند

لاوروف واکنش آمریکا به پیشنهادهای روسیه را عملی خواند

وزیر خارجه روسیه ضمن نامناسب خواندن اظهارات دبیرکل ناتو درباره پیشنهادات امنیتی روسیه، از برگزاری دور آغازین مذاکرات بین مسکو و واشنگتن در اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که دور اول گفتگوها و مذاکرات امنیتی بین روسیه و آمریکا قرار است در اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

وی همچنین گفت که واکنش واشنگتن به پیشنهادهای روسیه درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی، عملی است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه، اظهارات «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو را درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی روسیه و همچنین روابط این ائتلاف با مسکو، نه چندان مناسب ارزیابی کرد و در عین حال افزود که روسیه امیدوار است تا در ماه ژانویه سال جدید با ناتو مذاکراتی در مورد پیشنهادات یاد شده انجام دهد.

استولتنبرگ پیشتر در مصاحبه با یک روزنامه‌ فرانسوی اعلام کرده بود که از ایده برگزاری کنفرانسی با روسیه در خصوص حوزه‌ های نفوذ استقبال نمی‌ کند.

وی در این باره پیشنهاد کرده بود که به جای چنین کنفرانسی، با روسیه در خصوص موضوعاتی مانند اقدامات لازم برای تقویت اعتماد، کنترل تسلیحات، شفافیت تمرینات نظامی و کاهش تنش ها مذاکره شود.

دبیرکل ناتو در عین حال روزگذشته در سخنانی ابراز امیدواری کرد که شورای روسیه- ناتو در سال ۲۰۲۲ میلادی نشستی را برگزار کند.

وی گفت: به گفتگوهای هدفمنمد با روسیه متعهدیم و از مسکو می خواهیم تا سال آینده میلادی نشست دو طرف را برگزار کند.

لاوروف روز گذشته نیز در سخنانی اعلام کرده بود که تلاش برای به عضویت در آوردن گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با استفاده از زور، برای مسکو به عنوان عبور از خط قرمز محسوب می شود.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه گذشته پیش نویس های توافق‌هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین‌های امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

پیشنهادات مذکور همچنین شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز جمعه گذشته از آمریکا و ناتو خواسته بود تا خواسته‌ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند چرا که اوضاع بین المللی بسیار متشنج است.