به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ رادیو فرهنگ در برنامه « بازتاب» امروز؛  با حضور کارشناسان، ابعاد مختلف آسیب‌ها و پیامدهای ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار می‌دهند .

پس از به‌وجود آمدن التهابات ارزی در نیمه دوم سال ۹۶، دولت در اواخر فروردین ۹۷ با اعلام نرخ ارز ثابت ۴۲۰۰ تومانی تلاش کرد با ایجاد تصور فراهم بودن نامحدود ارز با قیمت مناسب، فضای روانی جامعه و بازار را آرام کند. این در حالی بود که چون فعالان اقتصادی از وضعیت اقتصاد و قیمت ارز اطلاع کافی داشتند، این سیاست به ضد خود تبدیل شد.

اختلاف قیمت بالای ارز ترجیحی و ارز آزاد باعث شد صادرات دوباره این محصولات بسیار جذاب شود. هرچند صادرات کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی‌اند ممنوع شده است، به‌علت وسعت مرز و حاشیه سود بالای آن جلوگیری کامل از قاچاق این کالاها ناممکن به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه، برخی از نهاده‌های واردشده با ارز ترجیحی پس از استفاده در صنایع مختلف دوباره به خارج از کشور صادر می‌شود.

به‌رغم ورود کالاها با نظارت دقیق به کشور، آنها به‌صورت پنهان و قاچاق دوباره در کشورهای همسایه فروخته می‌شوند. در این فرایند، تمام نهادهای ذی‌ربط بر تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز و ورود کالا به کشور اطمینان داشته و در گزارش‌های خود فرض بر تأمین عملیاتی نیاز کشور داشته‌اند، اما در عمل کالایی در اختیار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار نگرفته است.

مهمترین توجیه اجرای این سیاست حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه از طریق ثابت نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی بود با این حال شواهد آماری نشان می‌دهد اجرای این سیاست در دستیابی به این هدف ناتوان بوده و ‌حتی از کانال‌های مختلف منجر به تشدید فقر در جامعه شده است.

با توجه به اینکه اعلام شده  قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از امروز (ابتدای دی ماه ) حذف شود در برنامه این هفته « بازتاب»دکتر  محمد خدابخشی؛    نایب‌رئیس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، دکتر حسن حسن خانی؛ کارشناس اقتصادی مرکزراهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر علی مروی؛ کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی این موضوع می پردازند .

« بازتاب»  را به گویندگی ناصر صالحی ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو فرهنگ روی موج ۱۰۶مگاهرتز و ۵۸۵کیلوهرتز بشنوید.

انتهای پیام//