به گزارش خبرنگار برنا؛ حضوری شدن مدارس و از طرفی برگزاری امتحانات به صورت حضوری دغدغه و نگرانی هایی را برای دانش آموزان و خصوصا خانواده های آن ها ایجاد کرده است چرا که اومیکرون مهمان جدیدی است که کرونا را قرار است به نحوه دیگری منتقل کند و حساسیت ها مِن باب این ویروس در کشور زیاد شده است. در این رابطه خانواده های زیادی با تماس به خبرگزاری  برنا عنوان کردند که عمیقا نگران این ویروس و حضوری شدن مدارس هستند و از طرفی هم نمی‌دانند که باید در چنین شرایطی چکار کنند و چه تدابیری را بیاندیشند.

با توجه به این نگرانی ها به سراغ مسئولان وزارت بهداشت رفتیم که بپرسیم آیا قرار است برای این امر تصمیم جدیدی اتخاذ شود تا هم سلامت دانش آموزان تصمین شود و هم خانواده ها کمتر نگران باشند؟

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: با توجه به حساسیت های وجود ویروس اومیکرون در کشور تنها راه حل برای مدرسه رفتن ایمن دانش آموزان فعلا رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی است.

وی درباره برنامه وزارت بهداشت برای نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی مدارس افزود: نظارت های به طور مستمر در حال انجام است و وزارت آموزش و پرورش هم به چنین امری اقدام می کند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: مدارس به صورت تک به تک بررسی می شوند.

فرهادی البته درباره شرایط کاری پدر و مادر های شاغل دانش آموزان با توجه به سویه جدید  گفت: تصمیم گیری برای دورکاری ادارت باید توسط ستاد مقابله با کرونا انجام شود و در این زمینه هنوز چیزی اعلام نشده است.

اگر قرار باشد حضوری بودن مدارس همچنان ادامه داشته باشد برای از بردن نگرانی های خانواده ها لازم است نکات بهداشتی خاصی رعایت شود که برای اینکه تکلیف بسیاری از سوالات در این زمینه حل شود به سراغ یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا رفتیم.

احمد طباطبایی دبیر برد ریه اطفال و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: نگرانی خانواده ها برای مدرسه رفتن فرزندانشان در شیوع اومیکرون به حق است.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی نسبت به چند ماه گذشته عوض شده است و نقشه کشور در حال آبی شدن است، گفت: شیوع این ویروسو عدم کنترل دقیق مسافران کشورهای مختلف می تواند نگران کننده باشد همچنین در بسیاری از مواد مسافر عامل انتقال بیماری نیستچرا که تغییر ماهیت ویروس نیز باعث انتشار بیشتر آن می شود.

 

طباطبایی تصریح کرد: زمانی که شیوع زیاد می شود عوارض نیز زیاد است همچنین علی رغم اینکه اعلام می شود سرعت شیوعاومیکرون بیشتر است اما مرگ و میر آن کم است، نمی توان خیلی به این موضوع دلخوش کرد.

 

وی با بیان اینکه همیشه باید این تذکر را به خانواده بدهیم که با وضعیت کنونی باید شرایط احتیاط را رعایت کرد و خستگی و دلزدگینباید ما را به رفتار ها و زندگی های اجتماعی برگرداند، افزودمدرسه ها بسیاری از احتیاط ها را انجام می دهند و بسیاری از دانشآموزان را به صورت پاره وقت می پذیرند و ساعت حضور کم شده است.

 

طباطبایی گفتمحدودیت های رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه هیچ کدام ضمانت اجرایی خاصی را فراهم نمی کند و به نظر می آیدضمانت اجرایی در دسترس جامعه واکسیناسیون افراد مستعد است.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه خانواده ها نباید اجازه دهند معلمان و رانندگان سرویس مدارس که واکسن نزدند بادانش آموزان در ارتباط باشند، ادامه داد کودکان نیز می توانند عاملی برای انتقال به افرادی که واکسن نزده باشند.

 

وی درباره عوارض کرونا برای کودکان گفتعوارض پوستی کرونا قابل توجه است و اینکه کودکان می توانند ناقل های خوبی هستند،همراه شدن این ویروس با ویروس های دیگر و تشابه علائم آن با بیماری دیگر می تواند شرایطی را ایجاد کند که موارد بهداشتی بیشتررعایت شود.

 

طباطبایی افزوددانش آموزانی که وارد مدارس می شوند باید آموزش ببینند و بدانند که خودشان می توانند ناقل بیماری باشند وویروس را به خانواده های خود منتقل کنند.

وی با بیان اینکه تخت های مناسب آی سی یو اطفال که پذیرش بیماران کرونایی باشد، کم بوده است، گفتدر مقایسه با سرویس هایخدماتی تخت های آی سی یو کودکان در کشور بسیار کم است و در مواقع اضطراری ممکن است کودکان را در بیمارستان های مختلفدر کنار بقیه بیماران بستری کنیم.

انتهای پیام/