مژگان جمشیدی کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا؛ درباره وضعیت انقراض حیوانات حیات وحش گفت: بین 15 تا 20 درصد کل گونه های جانوری کشور و حدود 15 تا 20 درصدگونه های گیاهی به درجاتی در فهرست گونه های در معرض خطر قرار می گیرند و تنها کاری که می توان برای آنان انجام داد، حفاظت از زیستگاهشان است.

وی با اشاره به عوامل تهدید حیات وحش در ایران اظهار کرد: توسعه کشاورزی، توسعه فعالیت های عمرانی، توسعه صنعت، معدن کاوی، شکار بی رویه، چرای بی رویه دام، از عوامل تهدید حیات وحش ایران هستند. که همه این موارد در نهایت منجر به نابودی زیستگاه و تهدید گونه های متعدد می شود و در نهایت روند انقراض آن ها شدید تر می شود.

جمشیدی ادامه داد: برای مثال عامل تهدید یوزپلنگان از بین رفتن زیستگاهشان است چراکه تمامی دشت های ایران به نوعی زیر کشت رفته اند و وقتی دشت ها زیر کشت می روند آهو ها نیز زیستگاهش را از دست می دهند  در نتیجه راحت تر در مواجهه با انسان قرار گرفته و به سکونتگاه های انسانی نزدیک شده  و شکار می شوند بنابراین یوز بی غذا می شود علاوه بر اینکه یوز بی غذا می شودو دیگر طعمه ای برای شکار ندارد امنیت هم نخواهد داشت.

کارشناس حیات وحش چرای گله های دام مازاد در دشت ها و مراتع  و سگ های گله را از عوامل تهدیدکننده حیات وحش برشمرد و بیان کرد: بسیاری از گونه های جانوری ما در مواجهه با سگ های گله از بین رفتند و زمانیکه این اتفاق می افتد حیوانات غذا، زیستگاه و امنیت هم ندارند بنابراین محکوم به انقراض می شوند.

وی افزود: به همین علت اگر قرار باشد بچه ای هم به دنیا بیاورند آن توله یا از بی غذایی میمیرد یا در نتیجه وجود انسان و سگ و دام قبل از اینکه به بلوغ برسد از بین می رود درنتیجه این امر منجر به انقراض آنگونه می شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه یکی از عوامل از بین رفتن یوزپلنگان جاده ها بوده است خاطر نشان کرد: نزدیک 50درصد تلفات یوزپلنگ ایرانی در 2، 3 دهه گذشته  جاده های بی حساب و کتابی بوده است  که از داخل زیستگاه های یوز کشیده شده و این حیوانات موقع تردد در نتیجه برخورد با خودرو های عبوری از بین رفتند.

کارشناس حیات وحش در پاسخ به یوالی مبنی بر اینکه وضعیت گربه سانان ایرانی چگونه است تشریح کرد: ما از میان ده گونه گربه سانان ایرانی دو گونه شیر ایرانی و ببر مازندران را در یک صدسال اخیر از دست دادیم و در حال حاضر 8 گونه از آنان باقی مانده است که همه آن ها در خطر انقراض قرار دارند. که از میان آن میتوان به گوزن مرال، شوکا و گور خر ایرانی اشاره کرد. 

وی افزود: گونه گوزن زرد ایرانی تقریبا گونه منقرض شده است در طبیعت محسوب می شود چون زیستگاه اصلی خود را تقریبا از دست داده و تعداد کمی از آنها در نقاطی وجود دارند که زیستگاه اصلیشان نیست و یا به صورت محصور نگهداری می شوند.

جمشیدی تصریح کرد: از میان پرندگان نیز گونه های متعددی در معرض تهدید ، آسیب و گونه ای در معرض خطر انقراض و حتی گونه منقرض شده داریم.

 

انتهای پیام/