شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روسیه#معاون وزیر

در صورت امتناع ناتو از گفتگو؛

مسکو: همه گزینه ها از جمله توسعه بمب اتمی در بلاروس روی میز است

مسکو: همه گزینه ها از جمله توسعه بمب اتمی در بلاروس روی میز است

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه افرادی منطقی در دولت های غربی پیدا می شوند که شرایط را درک نمایند، گفت که در صورت امتناع ناتو از انجام گفتگو با مسکو، همه گزینه ها بر روی میز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که چنانچه ناتو از گفتگو و مذاکره درباره پیشنهادات امنیتی روسیه سر باز زند، تمام گزینه ها از جمله توسعه سلاح هسته ای در بلاروس، بر روی میز است.

وزارت خانه مذکور همچنین تاکید کرد که اعزام پرسنل نظامی آمریکا به اوکراین وضعیت را تشدید خواهد کرد و یادآور شد که مسکو امیدوار است واشنگتن عواقب خطرناک این کار را درک کند.

«آندره رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: ما معتقدیم که چنین اقداماتی تنها به تشدید بیشتر اوضاع درباره مسئله اوکراین و در روابط ما با تمام غرب به طور کل از جمله ایالات متحده منجر خواهد شد. من معتقدم که به هر حال، افراد منطقی در واشنگتن وجود دارند که خطر کامل چنین اقداماتی را درک کنند.

وی همچنین ادامه داد: تاکنون پیش نویس توافقنامه های ما تنها به دو طرف ارسال شده است، ایالات متحده و ناتو. ما چیزی به اوکراین نفرستادیم، اما البته، اوکراین نیز مانند بقیه از آن آگاه است. در این مرحله نیازی به مشارکت آنها نمی بینیم.

همچنین و در همین رابطه، «کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیئت روسیه در مذاکرات وین، با اشاره به تماس میان «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، امروز سه شنبه اعلام کرد که توافق بر سر پیشنهادات تضمین امنیتی ارائه شده از سوی روسیه امکان پذیر است زیرا مسکو و واشنگتن تماس هایی را آغاز کرده اند.

گاوریلوف ضمن اشاره به این مسئله که روسیه به پاسخ و عکس العمل فوری ناتو درباره پیشنهادات امنیتی مسکو نیاز دارد، تاکید کرد که کشورش اجازه استقرار زیرساخت های ناتو در اوکراین و گرجستان را نخواهد داد.

رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در وین همچنین گفت که هنوز خیلی زود است که درباره اقدامات روسیه در صورت امتناع ناتو از پذیرش پیشنهادات مذکور صحبت شود اما تاکید کرد که پاسخ احتمالی «در صورتی که هیچ استدلال دیگری باقی نماند، نظامی-فنی خواهد بود».

گاوریلوف ادامه داد: چه باید کرد و چه زمانی باید انجامش داد، تصمیمی است که توسط رهبری کشور بر اساس تحلیل همه آن پاسخ ها، اظهارات و اقدامات به اصطلاح شرکای ما، اتخاذ خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه گذشته پیش نویس های توافق هایی جامع بین مسکو، واشنگتن و ناتو را منتشر کرد که در آنها بر تضمین های امنیتی و عدم توسل به تهدید و زور در موارد مورد اختلاف تاکید شده است.

پیشنهادات مذکور همچنین شامل عدم تعهد گسترش ناتو به شرق اروپا و عدم پذیرش عضویت کشورهایی در این سازمان است که پیشتر از اقمار شوروی سابق بوده اند مانند اوکراین و گرجستان.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز دیروز جمعه از آمریکا و ناتو خواست تا خواسته ها و پیشنهادات امنیتی مسکو را جدی بگیرند چرا که اوضاع بین المللی بسیار متشنج است.

پیشنهادات مذکور در حالی ارائه شده است که روابط روسیه و ناتو در ماه‌های اخیر فرو پاشیده است و هفته‌هاست که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش ادعا می کنند که مسکو ممکن است برای حمله به اوکراین «آماده شود» که مقامات و ارتش روسیه این ادعاها را رد کرده و غرب را به تشدید مصنوعی تنش ها و انتشار اخبار جعلی متهم کرده اند.