به گزارش برنا، رستم قاسمی در مراسم ورود ناوگان جدید ریلی به کشور که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، افزود: عقب‌ماندگی زیادی در بخش حمل‌و نقل کشور داریم که بخشی از آن به مسائل بین‌المللی برمی‌گردد.

وی بیان‌داشت: حجم باری که به سمت کشورهای منطقه می‌رود، می‌تواند درآمد خوبی برای کشور داشته باشد اما برای آنکه زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به حد ایده‌آل از ترانزیت ایجاد شود، اعتبارات زیادی نیاز است که بودجه‌های دولتی کفاف ساخت حتی چند صد کیلومتر انواع مسیر در سال را هم نمی‌دهد.

قاسمی گفت: در حوزه ریلی که به مراتب گران تر است باید به روش‌های دیگری متوسل شویم تا پتانسیل نهفته در کشور شکوفا شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبادل سالیانه ۵۰ میلیون تنی بار بین روسیه و هند، ادامه‌داد: این بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور آن از ایران است. زمان آن نیز سه برابر عبور بار از مسیر ایران خواهد بود.

قاسمی با اشاره به اینکه به‌تازگی باری از فنلاند به هند از مسیر ایران عبور داده شده است، اضافه‌کرد: با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل نداریم، ۲۱ روز زمان برد، اما حمل این بار از کانال سوئز سه ماه طول می‌کشد.

وی با اشاره به توافقاتی که با کشورهای همسایه و منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماهه اخیر حاصل شده است، خاطرنشان‌کرد: با توافقاتی که به دست آورده‌ایم، درآمدی که از ترانزیت به‌ویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید از سایر درآمدهای اساسی کشور کمتر نخواهد بود، با این حال برای عملیاتی شدن این توافقات به تکمیل کریدورهی نیمه کاره نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با هندی‌ها در حال توافق هستیم، با چهار کشور دیگر توافقنامه خوبی امضا کرده‌ایم که سبب شده ترددها در کشور ما چند برابر شود.

وی، محورهای ریلی چابهار- سرخس، شلمچه- بصره و رشت- آستارا را کریدورهای اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت ریلی کشور اعلام کرد.

قاسمی، اهمیت افزایش ناوگان را یادآور شد و گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در بخش لوکوموتیو است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام‌کرد: طرحی در  دولت در دست طراحی است که بر اساس آن شاهد تحول در حمل و نقل کشور خواهیم بود تا در سه سال آینده این برنامه تحولی اجرا شود، بخشی از مصوبات آن در دولت اخذ شده است و قرار است به زودی رونمایی شود.

وی با اعلام این‌که ساخت اتصال راه‌آهن- شلمچه به بصره با عراقی‌ها به امضا می‌رسد، گفت: اجرای طرح تحول حمل‌و نقل در سایر بخش‌ها از جمله هوایی و جاده‌ای هم اجرا می‌شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در بخش جاده‌ای ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کنند که ۱۶۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. هزینه پنهان سوخت این ۱۶۰ هزار کامیون سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است.

قاسمی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی دو صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در مسکن ایجاد شده که همه درآمدهای عمومی و همچنین درآمدهای بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینه‌ها به این دو صندوق منتقل می‌شود، ضمن اینکه به‌تازگی قانون راه‌اندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

وی تصریح‌کرد: ما از دولت پولی نمی‌خواهیم فقط مجوز میخواهیم که بتوانیم این اعتبارات را برای بخش زیرساخت خرج کنیم،

انتهای پیام