شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اومیکرون

به این علائم حساس باشید، احتمالا اومیکرون گرفته‌اید

علوی با اشاره به تأیید ادعای قدرت انتقال بالای اومیکرون در مطالعات علمی، تصریح کرد: همچنین با توجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه امیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران کننده خواهد بود.

به این علائم حساس باشید، احتمالا اومیکرون گرفته‌اید

‌به گزارش سلام نو به نقل از مهر، ایلاد علوی افزود: خواستگاه این ویروس از کشورهای جنوبی قاره آفریقا بود که با سرعت بسیار بالا در سایر کشورها شیوع پیدا کرد و تاکنون بیش از ۹۰ کشور به صورت رسمی مشاهده ابتلاء به این ویروس را اعلام کرده اند. نمودار آمار ابتلاء به بیماری در کشورهای درگیر، موج همه گیری جدید را نشان می‌دهد و از این رو امکان بروز طغیان بیماری در کشور نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: قبل و بعد از اومیکرون، سویه های مختلف ویروس کووید ۱۹ را شاهد بودیم و خواهیم بود، اما نکته قابل توجه، اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان مهمترین اصل پیشگیری از ابتلاء به بیماری است، به ویژه در شرایط کنونی که به دنبال فروکش کردن موج بیماری، افراد توجه چندانی به شیوه نامه‌ها ندارند. از طرفی بازگشایی و رفع محدودیت‌هایی که نزدیک به ۲ سال در کشور برقرار بود، اطمینان خاطر ذهنی در مردم ایجاد کرده است. از همین رو ممکن است غافلگیری آغاز بحران در دنیا، در زمان مقابله با اومیکرون نیز تکرار شود.

علوی با اشاره به تأیید ادعای قدرت انتقال بالای اومیکرون در مطالعات علمی، تصریح کرد: همچنین با توجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه امیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران کننده خواهد بود.

علوی در خصوص اهمیت واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز موج جدید بیماری، اظهار کرد: کم و بیش بررسی‌هایی در مورد تأثیر واکسیناسیون بر کنترل شیوع سویه اومیکرون صورت گرفته است که نشان از اثربخشی برخی واکسن‌ها، البته نه به صورت بالینی بلکه به صورت آزمایشگاهی دارد. اما برای پاسخ به این پرسش که در واقعیت ایمنی زایی واکسن‌ها در مقابل این جهش چه میزان است، نیاز به مطالعات کامل‌تری دارد.

وی عنوان کرد: در حالت کلی یکی از دلایل ضعف این ویروس در مقایسه با سویه های قبل، افزایش سطح ایمنی مردم به دنبال پوشش حداکثری واکسیناسیون یا ابتلاء به کرونا در گذشته است. بنابراین نباید از نقش واکسیناسیون به عنوان یکی از بزرگترین ابزارهای مقابله غافل شد.

علوی در توضیح به باور غلطی مبنی بر در معرض خطر بودن افرادی که پیش تر به کرونا مبتلا شده اند، تصریح کرد: تمامی افراد در معرض خطر ابتلاء به سویه جدید هستند، نباید تصور کرد واکسیناسیون و ابتلاء در گذشته، ایمنی لازم برای مقابله با اومیکرون را فراهم می‌کند. این عبارت برای جلب توجه بیشتر افراد واکسینه شده و آنهایی که در گذشته درگیر کرونا شده بودند، بیان شده است، چرا که احتمال ابتلاء در این افراد هم وجود دارد. این موضوع در خصوص ریسک ابتلای کودکان نیز مطرح است، چراکه کودکان نیز از ابتلاء به اومیکرون مصون نیستند، از طرفی واکسیناسیون هم برای این گروه سنی کامل نشده است.

علوی در خصوص عدم اعلام موضع سازمان بهداشت جهانی در زمینه تزریق دوز سوم واکسن کرونا، افزود: با وجود گذشت دو سال از آغاز همه گیری کووید ۱۹ همچنان بسیاری از یافته علمی با قطعیت ثابت نشده است و شواهد موجود، ابزار تدوین دستورالعمل‌ها هستند. در زمینه تزریق نوبت سوم یا یادآور نیز هنوز شواهد کافی برای پاسخ به ابهامات وجود ندارد، اما بر اساس بررسی‌های مختلف، اثربخشی تکرار واکسن در فاصله‌ای مشخص می‌تواند ایمنی را تقویت کند.

وی ادامه داد: تمام واکسن‌های موجود در بازار فازهای مختلف آزمایشات را گذرانده اند و در حال حاضر هیچ عارضه مشخصی وجود ندارد که مانع از توقف واکسیناسیون شود.

به گفته علوی، برای تزریق واکسن نباید افراط و تفریط به خرج داد و حتماً باید به توصیه‌های علمی توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کرونا، بعد از رفع علائم می‌توانند برای تزریق واکسن اقدام کنند، گفت: البته این فاصله زمانی برای افرادی که پیش از ابتلاء، واکسینه شده اند و می‌خواهند اقدام به تزریق نوبت یادآور کنند، بیشتر بوده و بر اساس نتایج مطالعات از دو هفته تا شش هفته متغیر است.

علوی با اشاره به مقایسه‌هایی که میان علائم و رفتار سویه های جدید ویروس صورت می‌گیرد، افزود: اعلام درصد و مقایسه، کمک کننده نیست، بلکه باید به بروز تمامی علائم در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شامل آبریزش، احتقان، سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سردرد، ضعف عمومی و بی حالی حساس بود. این علائم ممکن است در صورت ابتلاء، فردی شدید یا خفیف درگیر این علائم شود و حتی برخی افراد هیچ کدام از این نشانه‌ها را تجربه نمی‌کنند.

فلوشیپ عفونی بیماران نقص ایمنی، ادامه داد: در زمان طغیان بیماری، کوچک‌ترین علامتی را باید ناشی از آلودگی به ویروس در گردش در نظر گرفت.

علوی در خصوص خطرات احتمالی ناشی از بازگشایی مدارس، اظهار کرد: زمانی که موجی از انتقال بیماری ایجاد می‌شود، تجمع تعدادی از افراد در فضاهای بسته‌ای که با توجه به سردی هوا، امکان تهویه مناسب نیز در آنها وجود ندارد، اقدام خطرناکی است و اصولی که در ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها و سایر اماکن سربسته بیان می‌شود، در مورد مدارس نیز صدق می‌کند. البته تصمیم گیری و اظهار نظر در این حوزه پیچیدگی‌هایی دارد، اما به طور قطع بازگشایی مدارس در زمان طغیان بیماری، می‌تواند منجر به تشدید موج شود.

وی بیان کرد: زمانی که سویه های جدیدی از ویروس گزارش می‌شود، تمهیدات لازم و کافی برای شناسایی تمام افراد مبتلا به آن وجود ندارد به همین دلیل ممکن است اومیکرون در سراسر کشور گسترش یافته باشد، چراکه امکان بررسی تک به تک افراد وجود ندارد.

علوی گفت: نباید با اطلاع از مشاهده یک مورد، تصور کنیم این بیماری فقط یک نفر را درگیر کرده است، آزمایشات تشخیصی ابتلاء به کرونا، کلی صورت می‌گیرد و تنها موارد محدودی در مرکز ویروس شناسی کشور برای شناسایی واریانت ویروس بررسی می‌شوند. بنابراین اطلاعی از میزان درگیری اومیکرون در کشور در دست نیست.

وی در پایان اظهار کرد: سویه های مختلفی از ویروس کووید ۱۹ در کشور در حال چرخش است و حتی سویه های جدید نیز متولد می‌شوند که بسیاری از آنها ناشناخته می‌مانند.