شهر خبر

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:

ایده تشکیل پارلمان اصلاحات رد نشده است/ جلسات جبهه اصلاحات متناوباً برگزار می‌شود/ درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تصمیم می‌گیریم

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: نظریه تشکیل پارلمان اصلاحات ارائه شد و هنوز هم این نظریه کنار زده نشده اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد به این ترتیب که بود تا قبل از انتخابات 1400 شورای عالی سیاستگذاری به عنوان نهادی وظیفه انسجام بخشی در جبهه را برعهده داشت اما بعد از انتخابات مجلس یازدهم جبهه اصلاحات این وظیفه را برعهده گرفت.

ایده تشکیل پارلمان اصلاحات رد نشده است/ جلسات جبهه اصلاحات متناوباً برگزار می‌شود/ درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تصمیم می‌گیریم

حسن رسولی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌ طلبان، در پاسخ به پرسشی در خصوص سرانجام طرح پارلمان اصلاحات به خبرنگار سیاسی منیبان گفت: هر دو جناح اصلاح طلب و اصول‌گرا دارای احزاب پر شمار و کم شمول هستند، به این معنا که تعداد احزاب دارای پروانه رسمی از کمیسیون ماده 10 احزاب هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در میان اصول‌گرایان چند ده حزب است. این احزاب در عین متکثر بودن، هیچ کدام از آنها به لحاظ ظرفیت تشکیلاتی از ارکان کارآمد و باتوانی برخوردار نیستند که بتوانند اولا بخش مهمی از اقشار جامعه را نمایندگی کنند و ثانیا این نمایندگی را در سطح ملی تعقیب کنند این نقض متوجه هر دو جناح سیاسی کشور است.

او افزود: تا زمانی که این نقیصه برطرف نشده و هر کدام از دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا کشور به یکی دو حزب ادغام شده توانمند نرسند، ناچاراً در فصول انتخابات از سازوکار جبهه‌ای استفاده کرده و می‌کنند. یکی از ایده‌های مطرح در میان اصلاح‌طلبان تشکیل پارلمان اصلاحات بود.

رسولی در توضیح ساختار پارلمان اصلاحات تصریح کرد: منظور از پارلمان اصلاحات این است که جمعی متشکل از فعالین سیاسی حزبی و غیر حزبی در پایتخت کشور و نمایندگانی از استان‌ها و شهرستان‌ها که بر حسب ضوابط مندرج در آن طرح انتخاب می‌شدند، دور هم جمع و به صورت دموکراتیک به نمایندگی از جامعه اصلاح‌طلب ایران سیاست‌گذاری انتخاباتی انجام دهند و از این طریق انسجام نظری و رفتاری حوزه اصلاح‌طلبی محقق شود.

این چهره اصلاح‌طلب تصریح کرد: در حقیقت نظریه تشکیل پارلمان اصلاحات ارائه شد و هنوز هم این نظریه کنار زده نشده اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد به این ترتیب که بود تا قبل از انتخابات 1400 شورای عالی سیاستگذاری به عنوان نهادی وظیفه انسجام بخشی در جبهه را برعهده داشت اما بعد از انتخابات مجلس یازدهم جبهه اصلاحات این وظیفه را برعهده گرفت.

رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: جبهه اصلاحات که برگرفته از ساختار همان شورای عالی سیاستگذاری است با اصلاحات و تغییراتی در ترکیب و در اساسنامه ماموریت و مسئولیت ایجاد انسجام و همگرایی را میان همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی اعم از احزاب متعدد اصلاح طلب و چهره‌های سیاسی ملی برعهده دارد که جلسات آن متناوبا برگزار می‌شود واین نهاد جبهه‌ای در حال حاضر فعال است. بنابراین بحث پارلمان اصلاحات از بین نرفته اما هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

رسولی در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همانطور که جبهه اصلاحات بعد از انتخابات 1400 بیانیه مفصلی منتشر کرد، در مواجهه با مسائل مهم سیاسی روز اعم از سیاست داخلی و خارجی هم با استفاده از کار کارشناسی که در کمیته‌ها صورت می‌گیرد، متناوباً بیانیه‌هایی صادر می‌کند که آخرین بیانیه آن در مورد مسئله آب و قبل از آن در مورد مسئله هسته‌ای بود لذا این جبهه عملا به نمایندگی از جریان اصلاحات ماموریت ایجاد وحدت و همگرایی را میان بخش‌های مختلف اصلاح‌طلبی برعهده دارد و فعال است.

وبگردی