شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#نقشه#راه#جدیدی#برای#وجود#ندارد

سازمان ملل:

نقشه راه جدیدی برای لیبی وجود ندارد

به دنبال اجتناب ناپذیر شدن موضوع به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری لیبی، شایعات زیادی درباره تدوین نقشه راه جدید در این کشور و یا به تعویق افتادن انتخابات برای یک دوره و تشکیل دولت جدید مطرح شده است و این اخبار و شایعات درحالی دست به دست می‌شوند که مقامات مسئول در لیبی هیچ واکنشی به آنها نشان نمی‌دهند و آنها را تکذیب و یا تایید نمی‌کنند.

نقشه راه جدیدی برای لیبی وجود ندارد

به گزارش مُنیبان، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، جان العلم، سخنگوی هیئت سازمان ملل برای حمایت از لیبی درخصوص شایعات منتشر شده درباره نقشه راه جدید گفت، آنچه که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از اظهارات منسوب به استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل درمورد نقشه راه جدید برای انتخابات منتشر کرده‌اند، صحت ندارد.

پس از انتشار اخبار از طریق صفحات شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه استفانی ویلیامز نقشه راهی در خصوص به تعویق انداختن انتخابات به اواخر سال ۲۰۲۳ مطرح کرده است، جان العلم تصریح کرد که این اخبار گمراه‌کننده و نادرست است و در چارچوب اخبار کذب با هدف ممانعت از تلاش‌های میانجیگرانه و گمراه کردن افکار عمومی منتشر شده است و هر تصمیم مربوط به انتخابات تنها به خود لیبیایی‌ها مربوط می‌شود و وظیفه هیئت سازمان ملل موفقیت‌آمیز بودن و قدم برداشتن در مسیر تلاش‌های آنها است.

العلم در ادامه افزود، ماموریت ویلیامز، رهبری تلاش‌ها به عنوان میانجی میان طرف‌های لیبیایی جهت کمک به آنها در اجرای روند گفتگو و حمایت از روند انتخابات است.

وی همچنین خاطرنشان کرد، ویلیامز همچنان در مرحله انجام رایزنی‌ها و گوش دادن به گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی لیبیایی است.

در همین راستا، عماد السایح، رئیس کمیساریای عالی انتخابات لیبی در جریان گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار داشت، در صورت به تاخیر افتادن انتخابات، پارلمان طرفی است که آن را اعلام می‌کند نه کمیساریا و کمیساریا هیچ مشکل فنی در برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود ندارد.

السایح همچنین تاکید کرد، اعلام به تعویق افتادن انتخابات، جزو اختیارات و صلاحیت‌های کمیساریا نیست و پارلمان که دستور اجرای آن را صادر کرده، دستور توقف آن را نیز صادر می‌کند.

در همین رابطه، صالح افحیمة، از نمایندگان پارلمان لیبی گفت، پارلمان تمایلی به اعلام به تاخیر انداختن انتخابات قبل از پایان موعد اعلام شده آن ندارد و پس از پایان موعد مقرر، پارلمان اقداماتی را در خصوص آن اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه در سفارت آمریکا در لیبی، آنچه که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص مداخله ایالات متحده در امور لیبی منتشر شده است را تکذیب کرد.

این منبع آگاه اعلام کرد، آنچه که برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص مداخله ایالات متحده در امور لیبی منتشر کرده‌اند، بی‌پایه و اساس است و صحت ندارد.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد، تنها لیبیایی‌ها برای سرنوشت لیبی و انتخابات این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند و این همان چیزی است که واشنگتن دائما بر آن تاکید می‌کند.

سفارت آمریکا در لیبی مجددا از تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی خواست که اخبار را تنها از منبع خود سفارت آمریکا یا از طریق آنچه که این وزارتخانه در سایت خود منتشر می‌کند و یا از طریق تماس مستقیم با بخش ارتباطات سفارت، دریافت کنند.

وبگردی