شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#دوشنبه

از کاهش محبوبیت رئیسی تا رد مذاکره مستقیم با آمریکا

خبرنامه اقتصاد ایران - دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰

خطای پنهان دولت رئیسی در ۱۰ وعده بورسی

جدا از اینکه منازعه میان اقتصاددان‌ها و بازار سرمایه‌ای‌ها را بپذیریم، یک مساله بدیهی وجود دارد؛ سیاست‌گذار اقتصادی تقریبا هیچکدام از این دو طیف را نمایندگی نمی‌کند . طبعا یک دلیل این مساله خیلی بدیهی است؛ جناح‌بندی پیش‌گفته اساسا یک برساخت رسانه‌ای است و از همان ابتدا رنگ و بوی جدال گرفته بود. اما دلیل مهم‌تر آن است که به نظر سیاست‌گذار اقتصادی فارغ از این منازعات است. در واقع انتظار اولیه از تهیه‌کنندگان لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن بود که از ابتدا متوجه تاثیرات لایحه بودجه روی بازار سرمایه شوند تا در ادامه مجبور به تغییر یا تعدیل آن به بدترین شیوه نشوند. شیوه‌ای که از طرفی بوی ناسازگار بودن با رویکردهای کلان بودجه ۱۴۰۱ همچون کنترل کسری بودجه و تورم را بدهد و از طرفی ادامه سیاست‌گذاری‌های غلط گذشته در مورد صنایع اصلی کشور باشد.

رد مذاکره مستقیم با آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز با اشاره به توافق جمعی در وین مبنی بر توقف مذاکرات تا پایان اعیاد کریسمس، پاسخ روشنی درباره آغاز غنی‌سازی ۹۰درصدی در‌صورت توقف مذاکرات نداد و صرفا پایبندی به مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآور شد. به گفته او: «ایران همواره به تعهدات خود در ذیل پادمان پایبند بوده است. سطح و میزان غنی سازی جمهوری اسلامی بر اساس نیاز کشور و کاملا صلح آمیز خواهد بود.» او در بخش دیگری از اظهارات خود رفع تحریم‌‎ها را بلیط آمریکا برای پیوستن به برجام دانست. او همچنین مذاکره مستقیم با آمریکا در این ماه‌ها را رد کرد و گفت: «برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به‌صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.»

چه کسی مانع بودجه بدون نفت در ایران می‌شود؟

اعتیاد به درآمدهای نفتی باعث شده دولت‌ها انگیزه کافی جهت اصلاح اساسی ساختار مالیاتی را نداشته باشند و همچنان ترکیب انواع مالیات و حجم آن نامناسب باشد. موضوع دیگر به بزرگ‌ بودن بخش غیررسمی برمی‌گردد . برخی پژوهش‌ها نشان داده که دولت‌های نفتی در صورتی می‌توانند مالیات‌ها را در زمان کاهش درآمد نفتی افزایش دهند که با بخش غیررسمی بزرگی روبه‌رو نباشند. با توجه به سهم تخمینی ۳۰ درصدی این بخش در اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد این هم می‌تواند چالشی رو در روی افزایش مالیات باشد.

افت محبوبیت رئیس جمهور

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که محبوبیت رئیس جمهور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم افت کرده است . در این نظر سنجی میزان تایید عملکرد رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران از حدود ۶۹ درصد در اواخر شهریور به حدود ۶۷ درصد در آبان افت کرده است. علاوه بر این سوال دیگری نشان می‌دهد که تنها ۴۸ شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که او در میان مردم محبوبیت زیادی دارد در حالی که این مقدار در نظرسنجی شهریور ماه بیش از ۵۱ درصد بوده است. میزان محبوبیت او بین مردم در حال حاضر حتی از بعد از اعلام نتایج انتخابات و پیش از شروع به کار او کمتر شده است.

ارزندگی بورس دروغ نیست

طی یک سال و نیم گذشته که بازار سرمایه دوره سختی را پشت سر می‌گذارد، از کارشناسان بسیاری شنیده‌ایم که بازار سرمایه در قیمت‌های کنونی بسیار ارزنده است و می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن به سودآوری در آینده امیدوار بود. این گفته دروغ نیست و نگاهی به وضعیت بنیادی بازار نشان‌دهنده ارزندگی بورس با شرایط موجود است. گرچه طی چند وقت گذشته تقریبا به صورت روزانه شاهد کاهش قیمت اکثر سهام هستیم، اما پارامترهای مختلف از ارزندگی بازار سرمایه صحبت می‌کنند و این ارزندگی دیر یا زود خود را نشان خواهد داد. دلیل اینکه این روزها این ارزندگی را در تابلوی معاملات مشاهده نمی‌کنیم دلایل مختلفی دارد که قصد داریم در این گزارش به آن‌ها بپردازیم و تاثیرات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

اخباری که نباید از دست داد:

ایلنا: قیمت بنزین در برخی شهرها گران می‌شود
موقع خرید خانه چگونه تخفیف بگیریم؟
قحطی دلار در ترکیه؟
تورم واقعی در ترکیه چقدر است؟
یارانه کدام خانواده‌ها در سال آینده حذف می‌شود؟