شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#قائم#جدید#ماست#مجلس شورای اسلامی

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس: بین نظام سیاسی و علمی کشور واگرایی ایجاد شده است


قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس: بین نظام سیاسی و علمی کشور واگرایی ایجاد شده است

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: واگرایی نظام سیاسی و نظام علمی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های امروز ماست که به حذف تحصیل‌کردگان حوزوی جدید از نهاد سیاسی کشور منجر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، امروز (دوشنبه29 آذرماه)  با حضور میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، حجت الاسلام سیدسعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمود حکمت‌نیا معاون حقوق مالیات فکری وزیر دادگستری و عطاءالله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

عطاءالله رفیعی آتانی، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این مراسم با طرح موضوع "استعاره‌های حکمرانی و استعاره ما" تصریح کرد: حکمرانی از نگاه من، بر نحوه جریان یافتن حکومت و دولت در کلیه نهادهای اجتماعی دلالت دارد که شامل زیرمجموعه‌های متعددی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنان که درباره "مثل و مثال" گفته‌اند؛ کاربست مثال یا استعاره هم می‌تواند روشنگر و هادی به مقصود باشد و هم اشکالاتی در فهم ایجاد می‌کند به گمان من یکی از زبان‌هایی که می‌تواند این عرصه را به خوبی توضیح دهد، زبان استعاره است که یک مفهوم را با استفاده از مفاهیم دیگر تعریف می‌کند. به طور نمونه می‌توان نظام حکمرانی را مانند یک بنگاه اقتصادی تعریف کرد و اجزا و ارکان آن را بر اساس روح کلی حاکم بر آن توضیح داد.

رفیعی آتانی با اشاره به ضرورت ابتنای تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی بر خردورزی و دانایی، یادآور شد: بدون تعارف می‌گویم که اگر نتوانیم دانش را مبدا تولید ثروت قرار دهیم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم چون اساساً راه دومی وجود ندارد و لازمه این کار این است که نظام سیاسی خودمان را بر اساس معیارها و ضوابط نظام علمی سامان بدهیم.

وی همچنین گفت: مهم‌ترین مشکل ما در جمهوری اسلامی این است که بین نظام سیاسی و نظام علم واگرایی ایجاد شده و این واگرایی آسیب‌زا تا آنجا پیش رفته که امروزه نه تنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بلکه عالمان حوزوی جدید هم در سیستم اداری و حکومتی حضور ندارند؛ نه خودشان و نه علمشان. توصیه سیاستی ما این است که هر چه زودتر فکری به حال این وضع شود.

به گفته قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مهمترین و بزرگترین اشتباه نظام پهلوی این بود که اجازه داد حوزه علمیه قم تاسیس شود چون به محض تاسیس این نهاد علمی، علم دینی تولید شد و آن علم دینی به تربیت انسان‌هایی منجر شد که نهایتا علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند و آن را برانداختند.

رفیعی آتانی در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری کنفرانس سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با بهره‌گیری از توان علمی اساتید و پژوهشگران کشور بتواند مبداء تحولاتی جدّی در عرصه حکمرانی کلان کشور شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ,

در ادامه این نشست، مهدی حسین‌زاده، مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: حکمرانی فرآیندی است که از سیاستگذاری و تقنین تا ارزیابی و اجرا را دربرمیگیرد در حیطه اجتماعی نیز حکمرانی به مسائل متنوع و چندگانه اجتماعی از سیاست‌گذاری تا اجرا، تعلق می‌گیرد. طبعاً پذیرش این نگاه لوازمی دارد که باید به آن‌ها توجه داشت.

حسین‌زاده ادامه داد: اگر بخواهیم در حکمرانی اجتماعی از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم، ابتدا باید وضع موجود را به تصویر بکشیم. در تبیین وضع موجود با نظریات مختلفی چون نظریه کارکردی، کنش متقابل نمادین و... که هر کدام از دریچه مبانی و مبادی خودشان به توصیف واقعیت می‌‌پردازند اما سوالی که وجود دارد این است که کدام یک از این نظریات را باید بپذیریم؟

مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: ما در علوم اجتماعی اسلامی در مبانی خوب وارد شدیم، یعنی در این زمینه نمره قابل قبولی می‌گیریم و می‌توان ادعا کرد که در مبانی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی حرفی برای گفتن داریم. اما این مبانی روی زمین مانده است و دلیل آن عدم توجه به لوازم و مقتضیات کف میدان است.

وی با اشاره به مفاد جلسه هیئت وزیران در سال 91، عنوان کرد: در آن جلسه هیأت دولت مجموعاً 563 منطقه را به عنوان منطقه محروم اعلام کردند که این در 28 استان کشور مناطق محروم و کم‌برخوردار شناسایی شده است که چیزی در حدود 57 درصد کل کشور را شامل می‌شود.

مدیر گروه اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: قطع نظر از وضعیت موجودی که آمارهای رسمی کشور برای ما ترسیم می‌کنند، معیار و ادبیات مشخصی برای ترسیم وضعیت مطلوب هم در دست نداریم چون همه مفاهیم ما وارداتی هستند. به عنوان مثال همین اصطلاح "ازدواج سفید" یا "ازدواج هم‌باشان" را در نظر بگیرید که این روزها به گوش می‌رسد؛ سوال اینجاست که آیا اساساً آنچه از عبارت "ازدواج سفید" مراد می‌کنیم، وفق سنت‌های ما ازدواج تلقی می‌شود یا از اساس چیزی است که از فرهنگ‌های بیگانه وارد فرهنگ ما شده است.

حسین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اصحاب علوم اجتماعی اسلامی، گروهی هستند که دغدغه طرح و پیگیری این قبیل امور را دارند و مباحث مرتبط به مقوله حکمرانی اسلامی را به طور جدّ دنبال می‌کنند و من امیدوارم که با اهتمام و تلاش‌های پیگیرانه این استادان، مفاهیم مطروحه در حوزه حکمرانی اسلامی به گفتمانی نیرومند و برخوردار از پشتوانه‌های متقن و محکم علمی تبدیل شود و به اجزا و ارکان جامعه هم سرایت کند.

انتهای پیام/