شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#مذاکرات#دوجانبه#ترجیح#می‌دهیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه

مذاکرات دوجانبه با آمریکا را ترجیح می‌دهیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که پیشنهاد ناتو برای شرکت در مذاکرات مسکو و واشنگتن را شنیده اما ترجیح روسیه بر دوجانبه بودن این مذاکرات است.

مذاکرات دوجانبه با آمریکا را ترجیح می‌دهیم

به گزارش مُنیبان، از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو پیشنهاد جوزف بورل، رئیس روابط خارجه اتحادیه اروپا برای پیوستن این نهاد به گفت‌وگوهای آمریکا و روسیه را شنیده است.

این دیپلمات گفت: این پیشنهاد را شنیدیم، اما پیشنهاد ما این است که در این مسئله، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با آمریکا داشته باشیم؛ البته نظرات و خواسته‌های دیگر ساز و کارها و اشخاص را می‌شنویم، اما این به معنای تغییر موضع ما نیست.

او گفت، مسکو همچنان طرفدار مذاکرات دوجانبه با واشنگتن است.

ریابکوف در ادامه گفت، آمریکا هنوز به تضمین‌های امنیتی که مسکو هفته گذشته درخواست کرد، پاسخ نداده است. او گفت: نه، آن‌ها هنوز پاسخی نداده‌اند، ما همچنان منتظر پاسخ‌ آن‌ها هستیم. تا به اینجا، اظهارنظر و بیانیه‌هایی عمومی منتشر شده اما از سوی نمایندگان آمریکا نبوده است؛ نکته مهم این است که واشنگتن چه پاسخی می‌دهد.

روسیه، پیش‌تر خواسته بود آمریکا و ناتو تضمین کنند که این ائتلاف نظامی غربی، بیش از این در شرق گسترش نیافته و سامانه‌های تسلیحاتی به خصوصی را در اوکراین یا دیگر کشورهای همسایه روسیه، مستقر نخواهند کرد.

ریابکوف اظهار داشت که اگر آمریکا این تضمین‌های امنیتی را برآورده کند، مسکو توسعه آتی روابط دوجانبه با واشنگتن را ممکن می‌داند.

این دیپلمات روس در ادامه به قطع دسترسی مسکو به املاک دیپلماتیکش در آمریکا اشاره کرده و گفت: هیچ پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده است. آمریکا همچنان ما را از دسترسی به املاک خودمان محروم کرده است. ما باز هم از آمریکا می‌خواهیم به وظایف خود طبق توافق وین پایبند باشد.

او همچنین با بیان اینکه روسیه در سال جاری بر سر مسائل مربوط به روادید، با آمریکا رایزنی نخواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه امروز بیستم دسامبر (آخرین ماه سال میلادی) است و هیچ نشانه‌ای از آمادگی آمریکا برای تغییر مواضعش بر سر مشکلات کلیدی، حتی در مقیاس کوچک وجود ندارد، فکر می‌کنم که دیگر امکان رایزنی درباره مسائل مربوط به روادید در سال جاری، وجود ندارد؛ در نتیجه، باید ببینیم در سال آینده چه چیزهایی ممکن خواهد بود.

وبگردی