شهر خبر

رشوه یک رییس فدراسیون به رقیبش برای انصراف از انتخابات!

رییس پیشین یکی از فدراسیون های ورزشی که بار دیگر کاندیدای ریاست این فدراسیون شده کاندیدای رقیب خود را به ترکیه دعوت کرده تا در این کشور بتواند وی را راضی کند به نفع او کنار برود و یک خبرگزاری داخلی هم عکسی از این ملاقات منتشر کرده است

یک خبرگزاری داخلی از پشت پرده انتخابات یکی از فدراسیون‌ های ورزشی، گزارشی تهیه کرده است.

به گزارش طرفداری و به نقل از میزان، یکی از مهمترین چالش‌ های ورزش ایران، انتخابات فدراسیون‌ها است. هر بار که یکی از این انتخابات برگزار می‌شود باید در انتظار اتفاقاتی خاص بود. یک بار فدراسیون جهانی انتخابات را باطل اعلام می‌کند و در بار دیگر کاندیداهای شکست خورده صحبت از مهندسی انتخابات می‌کنند. حتی در چند سال اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که کاندیدای ریاست یکی از فدراسیون‌ ها در شب انتخابات برای اعضای مجمع کارت هدیه فرستاده است.

گفته می‌ شود در برخی دیگر از انتخابات فدراسیون‌ها هدایای گرانبهایی هم برای اعضای مجمع تدارک دیده شده بود و این موارد نشان می‌دهد وزارت ورزش باید به وظیفه ذاتی خود که نظارت در انتخابات فدراسیون‌ها است اهمیت بیشتری بدهد.

در تازه‌ ترین اتفاقات که پیرامون انتخابات یکی از فدراسیون‌ها پرحاشیه رخ داده رئیس پیشین این فدراسیون که بار دیگر کاندیدای ریاست فدراسیون شده کاندیدای رقیب خود را به ترکیه دعوت کرده تا در این کشور بتواند وی را راضی کند به نفع وی کنار برود. حتی صحبت‌هایی مبنی بر اینکه برای این انصراف پیشنهادهای مالی سنگینی هم شده مطرح شده است.

درخواست کتبی برای سفر کاندیدای ریاست فدراسیون به ترکیه که به امضای رئیس فدراسیون رسیده

عضو هیئت رئیسه این فدراسیون که نقش میانجی را در این ماجرا بازی می‌کرد در این خصوص به میزان گفت:

من رفیق رئیس فدراسیون بودم و می‌دانستم که بین او و دیگر کاندیدای ریاست فدراسیون اختلاف نظر وجود دارد و می‌خواستم که آنها را آشتی بدهم. رئیس فدراسیون جمهوری آذربایجان هم چنین نیتی داشت و با توجه به برخی مسائل که امکان سفر ما به جمهوری آذربایجان وجود نداشت و وی هم نمی‌توانست در ایران حاضر شود تصمیم گرفته شد که برای حل اختلاف‌ها به ترکیه سفر کنیم.

او افزود:

حتی هزینه بلیت من و کاندیدای ریاست فدراسیون را رئیس فدراسیون پرداخت کرد. در اولین جلسه که در ترکیه برگزار شد کاندیدای ریاست فدراسیون از رئیس فدراسیون 10 سوال پرسید و گفت که اگر وی به این 10 سوال پاسخ بدهد از کاندیداتوری انصراف می‌دهد. یکی از مهمترین سوالات وی انتصابات فامیلی در فدراسیون بود؛ اما رئیس فدراسیون به جای پاسخگویی شروع به داد و بیداد کرد و جلسه ادامه پیدا نکرد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون افزود:

فردای آن روز جلسه‌ای دیگر برگزار شد و رئیس فدراسیون به کاندیدا پیشنهاد پرداخت پول کرد. این پول را من دیدم که هم به صورت دلاری بود و هم به صورت ریالی. خودم هم از این اتفاق متعجب شدم؛ چون اصلا قرار نبود پیشنهاد مالی داده شود. در نهایت کاندیدای ریاست فدراسیون به این پیشنهاد پاسخ منفی داد و پیشنهاد مالی را قبول نکرد.

تصویری از جلسه‌ای که در ترکیه برگزار شد

در صورتی که این اظهارات عضو هیئت رئیسه فدراسیون واقعیت داشته باشد باید این سوال را از وزارت ورزش کرد که تکلیف کسی که با پیشنهادهای مالی تلاش می‌کند رقیب انتخاباتی خود را تطمیع کند چیست؟ صحبت‌های کاندیدایی که رئیس فدراسیون به او پیشنهاد مالی داده هم حاوی نکات قابل تاملی است.

او به میزان گفت:

رئیس فدراسیون جمهوری آذربایجان فرد موجهی است و او از من خواست در جلسه‌ای در ترکیه شرکت کنم. پس از مشورت با مسئولان مختلف آنها عنوان کردند که به این سفر نروم و اگر فدراسیون رسما چنین درخواستی کرد آن وقت قبول کنم. به همین خاطر من به رئیس فدراسیون اعلام کردم که سفر به ترکیه باید با مجوز شورای برون مرزی باشد که فدراسیون هم ظاهرا مجوز حضور در یک کارگاه آموزشی در ترکیه را از شورای برون مرزی وزارت ورزش دریافت کرد؛ این در حالیست که چنین کارگاهی در ترکیه هرگز برگزار نشد.

این کاندیدای ریاست فدراسیون ادامه داد:

بلیت من یک روز زودتر از بلیت رئیس فدراسیون صادر شده بود و من چهارشنبه به ترکیه رسیدم. در همان روز رئیس فدراسیون جمهوری آذربایجان از من خواست از انتخابات کناره‌گیری کنم. من هم عنوان کردم که رئیس فدراسیون باید به سوالات من پاسخ دهد و اگر قانع شدم انصراف می‌دهم. در جلسه دوم که با رئیس فدراسیون برگزار شد وی از سوالات من به هم ریخت و جلسه را ترک کرد. فردای آن روز رئیس فدراسیون مُهر و استامپ آورده بود تا همانجا انصراف کتبی بدهم. وی با گریه از من می‌خواست که انصرافم را امضا کنم و در قبالش هر چقدر پول می‌خواهم دریافت کنم که من این پیشنهاد را قبول نکردم. 

تنها چند روز به انتخابات این فدراسیون باقی مانده و لازم و ضروری است که وزارت ورزش فورا به این موضوع ورود کند و اگر چنین اتفاقی رخ داده باید با متخلفان برخورد جدی شود. این که یک رئیس فدراسیون تلاش می‌کند برای ادامه ریاستش چنین هزینه‌های سنگینی انجام دهد سوالی است که پاسخ روشنی دارد، اما همان طور که گفته شد مهمترین مسئله این است که باید واقعیت ماجرا برای همگان روشن شود و هیچ مخفی کاری صورت نگیرد.

ضمن اینکه موضوع انتخابات فدراسیون و سایر فدراسیون‌ها مسئله‌ای داخلی است و اینکه رئیس فدراسیون یک کشور خارجی در انتخابات یکی از فدراسیون‌های کشورمان دخالت کند جای هیچ توجیهی ندارد. لازم به ذکر است اصل تصاویر  این جلسات نزد خبرگزاری میزان محفوظ است.

با توجه به موارد گفته شده انتظار می‌رود مسئولان ذیربط در وزارت ورزش و جوانان هر چه سریع تر موضوع را حهت روشن شدن ابعاد ماجرا پیگیری کنند. خبرگزاری میزان آمادگی دارد تا اسناد و مدارک را در اختیار مسئولان وزارت ورزش قرار دهد.