شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استقلال#داور

داور بازی حذفی استقلال غیر قانونی قضاوت کرد + سند

فدراسیون فوتبال که یک اسباب بازی هنگ کنگی را به اسم سیستم کمک داور ویدیویی از یک شرکت مشکوک اجاره کرده، به جای مانور روی کار نکرده، کاش سیستم ارتباط رادیویی در اختیار داوران می گذاشت تا داور بازی حذفی استقلال و نود ارومیه ناچار نشود با خود موبایل به زمین فوتبال ببرد

حساس شدن بازی استقلال و نود ارومیه در چارچوب جام حذفی و کشیدن بازی به وقت اضافه و پنالتی باعث شد به یک اتفاق عجیب دیگر در این دیدار کمتر پرداخته شود.

به گزارش طرفداری، کیوان علی محمدی در حالی بازی استقلال نود ارومیه را سوت زد که در گوشش هدفون بی سیم و در دستش، مچ بند هوشمند بود. ابزاری که قانون به صراحت ممنوع بودن آنها برای داور را اعلام کرده است:

تجهیزات داور

تجهیزات ضروری
داوران باید تجهیزات زیر را حتما همراه داشته باشند:

  • سوت (ها)
  • ساعت (ها)
  • کارت های زرد و قرمز
  • دفترچه یا دیگر وسایل ثبت و ضبط رخدادهای بازی

دیگر تجهیزات
ممکن است امکان استفاده از تجهیزات زیر به داوران داده شود:

  • تجهیزات برقراری ارتباط با همدیگر همانند هدست، قطعه متصل به پرچم ها و غیره
  • EPTS یا دیگر تجهیزات رصد آمادگی جسمانی

داوران و دیگر مسئولان حاضر در زمین چمن، نمی توانند از جواهرات یا دیگر تجهیزات الکترونیکی شامل انواع دوربین ها استفاده کنند

مطابق قانون استفاده از هدست تنها در صورتی مجاز است که برای ارتباط با دیگر داوران باشد. با استفاده از تجهیزاتی چون هدفون بی سیم و مچ بند هوشمند به همراه یک گوشی هوشمند در جیب، داور به سادگی می تواند با خارج از ورزشگاه ارتباط بگیرد. اتفاقی که چندین بار در فوتبال ایران شاهد آن بودیم و طبق قانون تخلف است.

طبیعتا داور وقتی با تجهیزاتی چون هدفون بی سیم و مچ بند هوشمند وارد زمین می شود قصد دارد از اشتباه در قضاوت جلوگیری کند. هرچند با استفاده از این وسایل تخلف محرز است اما واقعا نمی توان داور را مقصر اصلی دانست.

مشخص است که اگر سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) داشتیم داور برای قضاوت بهتر نیاز به تخلف نداشت. اصلا VAR هم نخواستیم، دیگر سیستم رادیویی و هدست که می توانید برای داوران تهیه کنید. در جمهوری و توپخونه به وفور یافت می شود. این را که دیگر مجلس گروگان نگرفته است!

با بهانه گیری ها و اهمال کاری ها استفاده از تجهیزات روز دنیا مثل کمک داور ویدیویی ممکن نشده است، دیگر این سیستم رادیویی که از حدود 20 سال پیش به فوتبال آمده!

وقتی در اینترنت جستجو کردیم به یک خبر در گاردین رسیدیم که اولین بار در دنیا سال 1999 در لیگ برتر انگلیس از سیستم رادیویی (هدست و میکروفن) برای ارتباط داوران با یکدیگر استفاده شد. یکشنبه، 12 سپتامبر 1999 این خبر در گاردین منتشر شده است.

چند سال بعد در تمام دنیا از سیستم رادیویی برای ارتباط داوران استفاده می شد. سال ها می گذشت و ما هر سال در برنامه 90 درباره همین سیستم رادیویی ارتباط داوران و فقدانش در فوتبال ایران سوژه می دیدیم.

بعد از آن، استفاده از تکنولوژی خط دروازه هم از جام باشگاه های جهان در سال 2012 آغاز شد و در جام جهانی 2014 نیز شاهد اجرای آن بودیم. تمام اینها کنار هم جمع شد تا فوتبال به سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) رسید. جالب اینجاست هنوز هم با استفاده از VAR در فوتبال دنیا اشتباهات داوری عجیب می بینیم. آنوقت ما از داوری که حتی از تکنولوژی سال 1999 هم بی بهره است انتظار داریم بی اشتباه باشد؟ از تخلف داوری که با هدفون بی سیم و مچ بند هوشمند به زمین رفته ایراد بگیریم؟

اصلا شما می توانید این داور را مقصر بدانید؟

ما که نمی توانیم...

مقصر این فاجعه کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که یک گروه داوری جوان را بدون سیستم رادیویی برای قضاوت بازی پخش زنده به میدان می فرستد تا آنها ناچار شوند برای جلوگیری از اشتباه از تلفن همراه استفاده کنند.

به گوش و دست داور بازی حذفی استقلال توجه کنید ایرپاد در گوش و ساعت هوشمند به دست در حال قضاوت بازی است. او امروز می‌تواند ادعا کند با این وسائل با کمک های خود و داور چهارم ارتباط داشته اما چه کسی می تواند تضمین بدهد او با داور دیگری که پای تلویزیون نشسته بود ارتباط نگرفت؟ پیش از این یک بار شایعه شده بود علی صفایی در یکی از بازیهای پخش مستقیم به دلیل حساسیت بازی گوشی تلفن همراه با خود به زمین برده و از طریق تلفن با داور دیگری که پای تلویزیون نشسته بود ارتباط داشت. یک بار هم این شایعه بین داوران پیچید که یک تیم داوری با خرید بسته اینترنتی در جریان یک بازی از طریق موبایل و ایرپاد با هم در ارتباط بودند اما هیچ سندی برای اثبات این این دو اتفاق وجود نداشت تا اینکه تصاویر داور بازی حذفی استقلال منتشر شد. عاملین این تخلف فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هستند. تشکیلاتی که حتی نمی تواند به داور خود برای فصل زمستان یک لباس گرم بدهد، سیستم رادیویی در اختیار داور نمی گذارد اما اصرار دارد به جامعه فوتبال بگوید اسباب بازی هنگ کنگی که به اسم سیستم کمک داور ویدیویی وارد ایران شده بود را در مجلس گروگان گرفته اند! این فدراسیون اگر واقعاً به دنبال واردات تجهیزات کمک داور ویدیویی بود یک دستگاه VAR استاندارد دارای مجوز از فیفا قبل از به راه افتادن نمایش غلامرضا علیخانی و دینا گروپ با هنرنمایی نابغه هوش مصنوعی و سایر همکاران شهاب دانش بنیان و مهرعلی دانشگاهی در ایران حی و حاضر بود و می‌شد از آن برای آموزش داوران استفاده کرد.

به نظر شما اتفاق تلخ و بدی مانده که در این فدراسیون رخ نداده باشد؟