شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##همه#چیز#مورد#ناو#هواپیمابر#شارل#دوگل

همه چیز در مورد ناو هواپیمابر شارل دوگل

ناو هواپیمابر شاری دوگل ناو سرفرماندهی فعلی و تنها ناو هواپیمابر در حال خدمت در نیروی دریایی فرانسه است.

همه چیز در مورد ناو هواپیمابر شارل دوگل

به گزارش منیبان، «شارل دوگل» تنها ناوهواپیمابر عملیاتی نیروی دریایی فرانسه و ناو سرفرماندهی این نیرو می باشد. این شناور جنگی، دهمین ناوهواپیمابر فرانسه، اولین شناور سطحی اتمی فرانسه و همچنین اولین ناوهواپیمابر اتمی غیر آمریکایی جهان است. این ناوهواپیمابر از لحاظ گروه پروازی، ابزارجنگ الکترونیک و موشکهای مختلف، قدرتمند ترین شناور در نیروی دریایی فرانسه به شمار می رود.

میانه دهه 70 میلادی نیروی دریایی فرانسه نخستین تلاش ها برای جایگزین کردن یک ناوهواپیمابر مدرن با نمونه های قدیمی را آغاز کرد. «شارل دوگل» در سال ۲۰۰۱ جانشین ناو هواپیمابر «فوش» و ناو هواپیمابر «کلیمانسو» شد. ساخت بدنه این ناو در سال ۱۹۸۹ آغاز و در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید. این ناو در مقایسه با همتایان آمریکایی خود از ابعاد کوچکتری برخوردار است.

مساحت عرشه پرواز این هواپیما ۱۲ هزار متر مربع است و شارل دوگل با کمک عرشه ۱۹۵ متری خود قادر است حداکثر ۲۴ جنگنده را به طور همزمان در سطح کشتی جای دهد. همچنین ۱۰۰ پرواز در روز به مدت ۷ روز متوالی دیگر مزیت شارل دوگل است. زاویه بین عرشه اصلی و عرشه پروازی این ناو ۸٫۵ درجه است و دو آسانسور برای انتقال هواپیما‌ها از آشیانه زیر عرشه تا عرشه در نظر گرفته شده است. این ناو نیاز به سوختگیری هسته‌ای هر ۵ سال یکبار دارد و حداکثر جنگنده قابل حمل آن ۴۰ فروند است. مهمترین هواپیمای مورد استفاده در این ناو، هواپیمای جنگنده بمب افکن « سوپر اتاندارد» است که بردی عملیاتی بالغ بر 3 هزار کیلومتر و سرعتی حدود 2 ماخ بر ساعت دارد.

 

وبگردی