شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#اومیکرون#کرونا

سرعت شیوع اومیکرون وحشتناک است | ۲ تا ۳ هفته بعد درگیر موج جدید می‌شویم | دور دورهمی‌های یلدایی را خط بکشید

دکتر پیام طبرسی در گفت و گو با همشهری آنلاین:

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا پیش بینی ‌می‌کند که کشور دو تا سه هفته بعد درگیر موج جدید کرونا شود.

طبرسی

همشهری آنلاین - سارا کلهر: با اینکه هنوز چند روز از پاک شدن نقشه ایران از رنگ‌های نارنجی و قرمز کرونایی نمی‌گذرد اما یک عضو کمیته علمی کشور مقابله با کرونا می‌گوید این رنگ‌بندی‌ها موقتی است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بیشتر از ۳هفته طول نمی‌کشد که کشور درگیر موج جدید کرونایی می‌شود.

دکتر پیام طبرسی در گفت و گو با همشهری آنلاین با اشاره به این‌که طبق اعلام وزارت بهداشت ورود سویه جدید کرونا به ایران تایید شده است می‌گوید: ورود سویه جدید به کشور پیش‌بینی‌پذیر بود؛ زیرا نمی‌توان جلوی مرزها را گرفت. مسافران زیادی از کشورهای مختلف وارد کشورمان می‌شوند و از همین طریق بیماری وارد کشور می‌شود.

او به سرعت بالای انتشار سویه اومیکرون اشاره کرد و افزود: باید از تجربه کشورهای اروپایی استفاده کنیم. این کشورها با برداشتن محدودیت‌ها با افزایش بسیار بالای موارد ابتلا به کرونا مواجه شدند. در روزهای اخیر، در آلمان و انگلیس شاهد ابتلای ۸۰ هزار نفر به کرونا بوده‌ایم که واقعا وحشتناک است. این در حالی است که در این کشورها آمار بسیار بالایی از افراد جامعه واکسینه هم شده‌اند مثلا در انگلیس ۸۰ تا ۸۷ درصد مردم واکسن تزریق کرده‌اند، اما با این حال با آمار بالای ابتلا مواجه شده‌اند. 

دوز سوم واکسن فراموش نشود

این متخصص بیماری‌های عفونی تزریق دوز سوم واکسن کرونا را در جلوگیری از ابتلا به اومیکرون مهم می‌داند و توصیه می کند: همه افراد بالای ۱۸ سال که ۳ ماه از تزریق واکسنشان گذشته است، حتما برای تزریق دوز سوم اقدام کنند؛ چراکه به دلیل سرعت بالای انتقال اومیکرون ممکن است ۲ تا ۳ هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم. خطر گسترش اومیکرون جدی است و باید به یاد داشته باشیم بسیاری از کشورها گرفتار شده‌اند و ممکن است با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی این اتفاق برای ما هم بیفتد.

حضور در دورهمی‌ها صد درصد خطرناک است

دکتر طبرسی با ابراز نگرانی از برگزاری دورهمی و مهمانی در شب یلدا توضیح می‌دهد: حضور در دورهمی‌ها صد درصد خطرناک است؛ چراکه سرعت انتقال سویه اومیکرون بسیار زیاد است و یکی از نگرانی‌های ما این است که مراسم شب یلدای امسال باعث افزایش مبتلایان به اومیکرون در ایران شود. 

او برای جلوگیری از بروز موج ششم کرونا به مردم توصیه می‌کند: خواهش من این است که مردم از حضور در دورهمی‌ها در این شب خودداری کنند و اگر خیلی اصرار دارند که در مهمانی حضور داشته باشند جایی بروند که امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود داشته باشد و حتما ماسک بزنند.