شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا#اتحادیه اروپا

با ادعای تضمین امنیت انرژی؛

بورل: حضور اروپا در چارچوب مذاکرات امنیتی با روسیه الزامی است

بورل: حضور اروپا در چارچوب مذاکرات امنیتی با روسیه الزامی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید نماینده بروکسل هم باید در میز مذاکرات امنیتی روسیه-آمریکا حضور داشته باشد حال آنکه یکی از دغدغه های اروپا تضمین امنیت انرژی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی است که مسکو به دنبال کنار گذاشتن بروکسل از چارچوب گفتگوهای امنیتی است.

وی در ادامه این ادعا افزود: قصد نهایی روسیه مشخص نیست البته به استثنای اینکه به دنبال تهدید و تضعیف اوکراین است. در همین رابطه، ممکن است با سناریوهای مختلفی روبرو باشیم. به عنوان مثال نمی توانیم این تمایل مسکو را نادیده بگیریم که می خواهد از این بحران به عنوان اهرمی برای تحقق هدف از پیش اعلام شده خود مبنی بر بازتعریف چارچوب امنیتی اروپا و همچنین کنار گذاشتن اروپایی ها از مذاکرات استفاده کند.

بورل همچنین مدعی شد که هرگونه اقدام مسکو علیه اوکراین و تمامیت ارضی آن با عواقب جدی همراه خواهد شد و آمریکا نباید اجازه کنار گذاشته شدن اروپا از چارچوب گفتگوهای تضمین امنیتی را بدهد.

وی با اشاره به انتشار پیش نویس پیشنهادات امنیتی روسیه به آمریکا، افزود: مسلم است که اتحادیه اروپا هم باید جزئی از میز مذاکره باشد.

بورل از منشور پاریس، قانون هلسینکی و مکانیسم های سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان ابزار تعامل با روسیه در باب مباحث امنیتی نام برد.

همزمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: روسیه از انرژی به عنوان ابزاری برای نفوذ سیاسی استفاده می کند و در حالی که از عمل به تعهداتش در زمینه تأمین گاز طبیعی برای اروپا دم می زند؛ مخالفتش با افزایش حجم گاز به اروپا یا شارژ دوباره مخازن شرکت گاز پروم را می توان یک ابزار فشار تلقی کرد.

بورل در ادامه این ادعا افزود: هر گونه صحبتی در باب روسیه، اوکراین یا بلاروس باید بُعد انرژی را نیز شامل شود چرا که ۴۰ درصد گاز اتحادیه اروپا از روسیه و از سه مسیر ترانزیتی اوکراین، بلاروس و دریای بالتیک صادر می شود.