"فرخ میرشاهزاده"، مشاور و ارزیاب کیفیت خدمات حوزه گردشگری درباره استفاده از صنایع دستی و حمایت از این صنعت به خبرنگار برنا گفت: مدرنیته شرایط زندگی ما را علی رغم اینکه علایق گذشته را داریم، عوض کرده است. ما ایرانیان هنوز وقتی وارد خانه‌های قدیمی می‌شویم اولین چیزی که سر ذوقمان می‌اورد دیوارهای کاهگلی، ملزومات سنتی در دکور و اقلام صنایع دستی است، اما متاسفانه هیچ وقت برای آنان ارزش قائل نبودیم.

وی افزود: در ضوابط کیفیت و خدمات تسهیلات گردشگری که پایه درجه بندی تسهیلات گردشگری کشور است بخشی به عنوان حمایت از صنایع دستی اضافه شد که واحدهای گردشگری را الزام می‌کرد که در دکوراسیون ، در فضای لابی‌ها و در تزئینات داخلی اتاق‌ها از صنایع دستی استفاده کنند چراکه این امر مقدمه یک فرهنگ سازی است تا مردم به نوعی به سمت صنایع دستی گرایش پیدا کنند و همچنین رغبت‌شان به آن بیشتر شود.

میرشاهزاده با بیان اینکه "متاسفانه استفاده از صنایع دستی در واحدهای گردشگری ضعیف پیگیری شده است اظهار کرد: این موضوع جزو امتیازات اختیاری بود که در جریان ارزیابی و درجه بندی تسهیلات گردشگری لحاظ شده و به علت اینکه این امر اختیاری بود عمدتا سرمایه گذاران حوزه تسهیلات گردشگری رغبتی به استفاده از آن نداشتند.

مشاور و ارزیاب کیفیت خدمات حوزه گردشگری ادامه داد: ناگفته نماند که وقفه‌ای که در گردشگری طی دوسال کرونا افتاد، مسلما گرایش‌ها را تغییر داد و مردم به سوی استفاده از بوم گردی‌ها تمایل پیدا کردند. خوشبختانه در بومگردی‌ها شاخص اصلی استفاده از صنایع دستی بوده و این امر تبلیغ بسیار خوب و موثری در این زمینه است.

وی درباره نکات منفی در این زمینه بیان کرد: حمایت از صنایع دستی این نیست که صرفا چند تولیدکننده شاخص را هدف قرار دهیم و از آنان حمایت کنیم و به آنان لوح تقدیر دهیم.

میرشاهزاده در پایان در خصوص پیشرفت این صنعت تصریح کرد: ایجاد فضای رقابتی در حوزه صنایع دستی می‌تواند اوضاع این صنعت را تغییر دهد و مسلما ما نیاز به فرهنگسازی در این زمینه داریم تا بتوانیم از این دارایی فرهنگی به درستی استفاده کرده و بهره ببریم.

انتهای پیام/