شهر خبر

روی خوش سنا به بایدن/ موافقت با اکثر نامزدهای پیشنهادی برای پست‌های دولتی

مجلس سنای آمریکا پس از موافقت چاک شومر، رهبر اکثریت این مجلس، با هماهنگ کردن برگزاری رای‌گیری بر سر تحریم‌هایی علیه شرکت عامل پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲، بیش از ۳۰ سفیر و دیگر نامزدها برای سمتهای دولت بایدن را تایید کرد.

روی خوش سنا به بایدن/ موافقت با اکثر نامزدهای پیشنهادی برای پست‌های دولتی

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که بسیاری از سناتورها مشتاق بازگشت به خانه برای تعطیلات بودند، شومر، سناتور دموکرات از ایالت نیویورک، تهدید کرد که مجلس سنا را تا زمان از بین رفتن بن بست بر سر تایید مجموعه‌ای از نامزدهای سمت‌های دیپلماتیک و امنیت ملی دولت بایدن، هر چقدر هم که طول بکشد مشغول نگه خواهد داشت.

در همین راستا رام امانوئل، شهردار سابق شهر شیکاگو، با کسب ۴۸ رای موافق در برابر ۲۱ رای مخالف به عنوان سفیر آمریکا در ژاپن تایید شد. همچنین نامزدهای سفیری آمریکا در اسپانیا، ویتنام و سومالی از جمله کسانی بودند که بلافاصله پس از آن با رای گیری صوتی تایید شدند. این آرا پس از  آن مطرح شدند که در مجلس سنا بر سر برگزاری رای گیری درباره تحریمهای مربوط به پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ قبل از ۱۴ ژانویه توافق حاصل شد.

معمولا فرآیند تایید نامزدهای سمتهای دولتهای جدید در آمریکا صرف نظر از این که رئیس جمهور از چه حزبی باشد پرچالش است.

هر چند بن بست ایجاد شده در این فرآیند چیز جدیدی به حساب نمی‌آید اما منازعه برای پر کردن سمت‌ها در دولت آمریکا رو به بدتر شدن است.

دموکراتها به ابراز نگرانی درخصوص مانع تراشی‌های چند سناتور جمهوریخواه بر سر راه تایید نامزدها بر مبنای اعتراضشان به برخی مسائل سیاست خارجی که ربطی به این نامزدها ندارند، پرداخته‌اند.  مانع تراشی‌های آنها هر چند باعث کنار گذاشته شدن کامل نامزد مذکور نمی‌شود اما مجلس سنا را مجبور به تشکیل ساعتها جلسه بحث و بررسی میکند در حالی که میشد از این ساعات برای اولویتها مهمتری استفاده کرد. در نتیجه این چالشها ممکن است برخی سمتها در دولت که نیازمند تایید شدن از سوی سنا هستند تا چند ماه خالی بمانند آن هم در حالی که بعضا نامزدهای مربوط به آنها در کمیته‌ها حمایت سناتورهای هر دو حزب اصلی را کسب کرده‌اند.

مقامهای دولت بایدن تصدیق می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا در آستانه خاتمه سال جاری میلادی با میزان سمتهای سفیری خالی مانده بیشتری به نسبت دوره زمانی مشابه در دولتهای قبلی مواجه شده است و کند کردن فرآیند تایید نامزدهای سمتهای سفیری و امنیت ملی بر روابط آمریکا در خارج از این کشور تاثیر گذاشته است.

تد کروز، سناتور جمهوریخواه تگزاس، به دلیل اعتراضش به اقدام دولت آمریکا در معافیت قائل شدن برای تحریمها علیه شرکت مسئول پروژه نورد استریم ۲ موسوم به شرکت Nord Stream AG جلوی تایید شدن ده‌ها نامزد مربوط به سمت‌ها در وزارتخانه‌های امور خارجه و خزانه داری را گرفته است.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود هر چند با این پروژه مخالف است اما آن را یک عمل انجام شده تلقی می‌کند و از نظر این دولت تلاش برای متوقف ساختن این پروژه به روابط با آلمان آسیب وارد می‌کند.

چند روز پیش شومر از کروز درخواست کرد که تمام مخالفتهای خود با نامزدهای مربوط به این دو وزارتخانه و همچنین آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا را در قبال هر گونه توافق احتمالی درسنا بر سر مساله تحریم‌های مربوط به پروژه نورد استریم ۲ کنار بگذارد. دو طرف در طول روز جمعه مشغول چانه زنی بر سر پیشنهادهایشان شدند.

وبگردی