شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگران

اخر هفته گذشته کارگران بخش نظافت موزه گوگنهایم بیلبائو با کمک لورنزو بوسی (هنرمند) در اعتراض به شرایط بد کاری و حقوق کم (۵ یورو در ساعت) پرفورمنسی اعتراضی اجرا کردند. شاید این برای اولین بار بود که بازدیدگنندگان موزه به جای تاثیر کار این کارگران با خودشان که تی‌شرت‌هایی با جمله « آیا کار همه به یک میزان مهم است؟» پوشیده‌بودند روبه‌رو می‌شدند و به اهمیت کار ان‌ها و شرایطشان فکر می‌کردند.

هنرام‌روز: ۱۲ نفر از ۱۹ کارگر نظافت موزه که ۱۵ نفر از ان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند بیش از یک ساعت و بدون حرکت در کنار یکدیگر و با فاصله روی پلکانی که به ورودی موزه منتهی می‌شود ایستادند تا بر اهمیت کار نامرئی خود در این معبد تیتانیومی(موزه گوگنهایم) تأکید کنند. بسیاری از گردشگران از فضای خارجی این موزه که در سال ۱۹۹۷ و با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری توسط فرانک گری ساخته شد دیدن می‌کنند. 

کارگران نظافت موزه از طریق شرکت چندملیتی Ferrovial Services برای نظافت سالن‌های نمایش، سرویس بهداشتی، راهروها، سالن اجتماعات، کتابخانه و ... استخدام شده‌اند. (یاداوری این نکته که نظافت فضاهایی که اثار هنری ارزشمند در ان‌ها نگهداری می‌شود کاری سخت است، خالی از لطف نیست) 

کار به عنوان نظافتچی در موزه گوگنهایم بیلبائو به معنای کسب درآمد ناخالص ۳۵.۰۴ یورو برای ۷ ساعت است. کارگران نظافت موزه هر روز در شیفت‌های مختلف کار می‌کنند و ساعت کاری انها به جای ۳۶ ساعت در هفته تا ۵۱ ساعت هم می‌رسد، یعنی روز تعطیلی برای استراحت این افراد مشخص نشده تا تمامی شیفت‌های کاری موزه کارمند نظافت داشته‌باشد.

لورنزو بوسی پیش از این و با همراهی «گروه سازندگان هنر» که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد، در خصوص عدم حمایت از هنرمندان نوظهور ایتالیا و عدم ثبات شغلی برای ان‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌بود.

او نظافتچیان موزه گوگنهایم را اولین بار در ماه ژوئیه و در حالی که برای اعتراض نسبت به شرایط کارشان تجمع کرده‌بودند دید و تصمیم گرفت با روشی متفاوت و از راه هنر مردم و مدیران موزه را از شرایط و اعتراض این افراد اگاه کند.

جمله آیا کار همه به یک میزان مهم است؟ هم ملهم از اثری از جنی هولزر است که در سال ۱۹۹۷ به عنوان یکی از اثار دائمی و در اندازه بزرگ در یکی از راهروهای این موزه نصب شد. 

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های موزه‌ها و ضرر مالی ناشی از ان منجر به اخراج و بیکار شدن بسیاری از کارمندان موزه‌ها در سراسر جهان شده‌است. 

بوسی می‌گوید موزه در مقابل این اعتصاب سکوت کرده و شاید فکر می‌کند کارگران تسلیم می‌شوند و به کارشان بازمی‌گردند، اما من فکر می‌کنم ان‌ها قوی هستند. این اعتصاب به دلیل عضویت این افراد در صندوق ELA می‌تواند ادامه پیدا کند. چندی پیش هم کارگران یک کارخانه تایر از طریق عضویت در این صندوق حمایتی و اعتصاب توانستند در نهایت بعد از ۳۷ روز اعتصاب به خواسته‌هایشان در خصوص افزایش حقوق و مزایا برسند.

منبع: Hyperallergic