شهر خبر

اشتباهات مرگبار آمریکا در حملات هوایی در خاورمیانه

اشتباهات مرگبار آمریکا در حملات هوایی در خاورمیانه

نیویورک تایمز روز شنبه نوشت اسناد تازه به دست آمده از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان می دهد جنگ های هوایی آمریکا در خاورمیانه دچار «اطلاعات عمیقا نادرست» بوده که به مرگ هزاران غیرنظامی از جمله کودکان منجر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، نیویورک تایمز نوشت: گنجینه ای از اسناد مربوط به بیش از ۱۳۰۰ گزارش وقوع تلفات در میان غیرنظامیان موجب وارد شدن خدشه به روایت دولت آمریکا از جنگی می شود که با بمب های هدایت شونده صورت گرفته است.

این گزارش اعلام کرد وعده شفافیت و مسوولیت طلبی مرتبا در این موارد نادیده گرفته شده است.

این روزنامه در گزارشی که آن را بخش اول یک گزارش دوقسمتی نامیده نوشت : حتی در یک مورد از اسناد ثبت شده هم اثری از کشف خطا یا اقدام انضباطی نیست.

هرچند برخی از موارد ذکرشده در روزنامه نیویورک تایمز پیشتر نیز گزارش شده بود اما این روزنامه نوشت : تحقیقات نشان می دهد شمار تلفات غیرنظامیان به شدت کمتر از حد واقعی شمارش شده و دست کم صدها نفر بیشتر از آن چیزی است که گزارش شده است.

در میان مواردی که به آن اشاره شده بمبارانی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۶ توسط نیروهای ویژه آمریکا علیه جایی است که معتقد بودند مناطق اجرای حملات داعش در شمال سوریه است. در گزارش های اولیه گفته بودند ۸۵ نیروی داعش در این بمباران کشته شدند اما درواقع افراد کشته شده شامل ۱۲۰ کشاورز و دیگر روستاییان بودند.

مورد دیگر حمله ای در نوامبر ۲۰۱۵ در رمادی عراق است که بعد از آن اجرا شد که مردی در حال کشیدن یک شی سنگین ناشناس به سمت یکی از مواضع داعش مشاهده شد. یک بررسی نشان داد این شی یک کودک بود که در این حمله جان باخت.

در غالب موارد، تصاویر ضعیف یا نابسند شناسایی، زمینه ساز اشتباهات مرگبار در تعیین اهداف حملات می شده است.

آمریکا اخیرا ادعای خود را مبنی بر وجود بمب در خودرویی که در ماه اوت با یک پهپاد در خیابانی در کابل نابود کرد پس گرفت.

بعدا مشخص شد قربانیان این حمله ۱۰ نفر از اعضای یک خانواده بودند که چند کودک در میان آنها هستند.

در این گزارش گفته اند بسیاری از بازماندگان حملات آمریکا دچار معلولیت هایی شدند که مستلزم درمان های پرهزینه بوده اما فقط به معدودی از آنها پولی به عنوان غرامت و برای تسلی پرداخت شده است.

اما بنا بر این گزارش، نیروهای آمریکایی در یک دوره ۵ ساله بیش از ۵۰ هزار حمله هوایی در افغانستان، عراق و سوریه اجرا کردند که دقت موجود در آن از آن چیزی که تبلیغ شده بود بسیار کمتر بود.
نیویورک تایمز گفت گزارشگران این روزنامه در تدوین گزارش از بیش از ۱۰۰ محل وقوع تلفات بازدید و با ده ها نفر از ساکنان بازمانده و نیز مقامات کنونی و سابق آمریکایی مصاحبه کرده اند.

این روزنامه اسناد پنتاگون را از طریق درخواست های مبتنی بر آزادی اطلاعات که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و نیز دادخواست های ثبت شده علیه وزارت دفاع آمریکا و فرماندهی مرکزی این کشور، به دست آورده است.

۳۱۱۳۱۱