شهر خبر

مشرق گزارش می‌دهد/

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

یلدا معیری

گفتگوی خبرنگار وابسته به رسانه‌های اصلاح‌طلب با یک زن افغان که ظاهراً به دلیل فقر و نداری می‌خواهد فرزندش را بفروشد، موردانتقاد گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی قرارگرفته است.

سرویس سیاست مشرق- گفتگوی یلدا معیری، خبرنگار وابسته به رسانه‌های اصلاح‌طلب با یک زن افغان که ظاهراً به دلیل فقر و نداری می‌خواهد فرزندش را بفروشد، مورد انتقاد گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی قرارگرفته است. در این فیلم کوتاه معیری با اشاره به  کودک از مادر او می‌پرسد که چرا فرزندش به این زیبایی را کسی در بازار برده فروشان نمی‌خرد!

یلدا معیری با مأموریت سیاه نمایی از وضعیت مردم افغانستان پس از سقوط دولت آمریکایی اشرف غنی به این کشور سفرکرده است؛ پیش از معیری چند خبرنگار اصلاح طلب دیگر نیز به کشور افغانستان سفر کرده و با انتشار تصاویر گزینشی و دست چین شده روایت های خاص از این کشور را به نمایش گذاشته اند. اما انتشار فایل تصویری از سوی معیری آن پروژه‌ را زیر سؤال برده و صدای فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب را درآورده است.

هدیه کیمیایی خبرنگار اجتماعی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: یلدا معیری به زن افغان می‌گوید: «چرا این پسره رو نمی‌خرند؟ این‌که خیلی خوشگله» انتشار این ویدئو خشم افغان‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

علی نظری، فعال رسانه‌ای هم با گلایه نوشت: وقاحت این خبرنگار وصف‌ناشدنی است. می‌گوید «چرا این پسربچهٔ خوشگل خریدار ندارد!» گویا کسی که این را می‌گوید همان عکاس خبرنگاری است که عکس‌های حوادث دی‌ماه ۹۶ را گرفته است. این عکاس آبرو اصلاحات را میان مردم افغانستان برد.

نگین، کاربر افغان هم در توییتر خود نوشته است: خانم خبرنگار چطور می‌توانی این‌قدر بی‌ادب باشی؟ این حجم اذیتت نمی‌کند؟ آمدی در کشورما تا با بدبختی مردم ما به خودت شهرت بخری؟ کرامت انسانی شو حفظ کن فقیر است، مریض نیست!

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به خبرنگار اصلاح طلب

از نگاه اصلاح‌طلبان انتشار رپورتاژهایی به این شکل جو احساسی موجود؛ علیه دولت جدید در کابل را بر هم خواهد زد. مخاطبین از خود می‌پرسند که ۲۰ سال حاکمیت آمریکایی‌ها بر افغانستان  چه دستاوردی جز رونق بازار برده‌فروشان، فقر مطلق و گرسنگی برای مردم داشته است؟

تا پیش‌از این سران جبهه اصلاحات ادعا می‌کردند که حاضرند در دفاع از مردم پنجشیر یک تیپ نظامی (تیپ اصلاحیون) تشکیل داده و به حمایت از مردم آن کشور بروند. خاتمی لیدر اصلاح‌طلبان رادیکال نیز در بیانیه‌ای نوشته بود که فوریت دارد که همه اصلاح‌طلبان و تحول خواهان (براندازان) از مقاومت مردم افغانستان دفاع کنند! انتشار فایل تصویری عکاس نزدیک به خاتمی استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از مردم افغانستان را به‌خوبی نشان داد، حالا افکار عمومی دریافته‌اند که آن حمایت بی‌قیدوشرط از مردم افغانستان تنها پوششی برای پر کردن جای خالی آمریکایی‌ها در منطقه بود.

انتشار این ویدئو ماهیت لیبرال‌های فارسی زبان را به خوبی نشان داد؛ لشکر اصلاح‌طلبان همان معامله‌ای که با مردم سوریه و عراق در بازار برده‌فروشان داعش کرد، با مردم افغانستان نیز انجام داد. در روزهای تاخت‌وتاز داعش در سوریه کرباسچی دبیر کل عزل شده حزب کارگزاران ادعا کرده بود که باید با داعش مذاکره کرد!

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

معیری در میان عکاسان خبری به تولید اخبار و گزارش‌های تصویری فیک و دروغین معروف است. او پیش‌ازاین در اغتشاشات سال ۹۶ با دستور یک رسانه اصلاح‌طلب به دانشگاه تهران رفته و با صحنه‌سازی، تصویری دروغین از اوباش خیابانی گرفته و آن را برای خبرگزاری‌های خارجی مخابره کرد. بعدها معیری اعتراف کرد که آن تصویر ساختگی بوده و به برای تأثیرگذاری روی مخاطب به‌جای بمب دودزا (گاز اشک‌آور) از کپسول آتش‌نشانی استفاده کرده است. ترامپ رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا از این تصویر به‌عنوان سند تحریم‌های بیشتر علیه مردم ایران استفاده کرد.

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

یکی از عکاسان اصلاح‌طلب پس از آبروریزی‌های مکرر معیری در پستی اعتراضی خواهان سلب عضویت او در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی شده است. بهروز مهری دراین‌باره می‌نویسد: ویدئویی که یلدا معیری منتشر کرد سقوط اخلاقی و حرفه‌ای یک انسان و عکاس خبری است. پس از گذشت دو روز ایشان حتی حاضر به عذرخواهی هم نشده. در این شرایط انجمن صنفی عکاسان مطبوعات باید اظهارنظر کند و در مورد ادامه عضویت وی تصمیم بگیرد تا شاید شاهد تکرار چنین رفتارهای غیرانسانی نباشیم.

حراج انسانیت اصلاح‌طلبان در بازار برده‌فروشان! + فیلم و عکس

پیش‌ازاین انجمن عکاسان در اقدامی عجیب و غیرحرفه‌ای عکس جعلی خانم معیری را به‌عنوان عکس سال انتخاب کرده است، این انتخاب در سال ۹۷ با اعتراض شدید جامعه عکاسان کشور روبرو شد. اما این نهاد وابسته به اصلاح‌طلبان بی‌توجه به اعتراضات صورت گرفته حاضر به عذرخواهی و پس گرفتن جایزه از این عکاس نشد!