شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#برگزاری انتخابات#لیبی

کمیساریای انتخابات لیبی:

مشکل فنی بابت برگزاری انتخابات در موعد مقرر نداریم

مشکل فنی بابت برگزاری انتخابات در موعد مقرر نداریم

رئیس کمیساریای انتخابات لیبی اعلام کرد که کمیساریا مشکل فنی بابت برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، عماد السایح رئیس کمیساریای انتخابات لیبی اعلام کرد که کمیساریا مشکل فنی بابت برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن ندارد.

همزمان محمد عبدالناصر سخنگوی شورای عالی دولت لیبی گفت که این شورا نه تنها تعویق انتخابات را درخواست کرده بلکه خواستار برگزاری انتخابات بر اساس اصل صحیح قانون اساسی و اصل توافق طبق توافقات سیاسی شده است.

فتحی المریمی مشاور رسانه ای رئیس پارلمان لیبی هم از احتمال تعویق انتخابات سراسری خبر داد و علت آنر ا مشکلات و موانع موجود بر سر برگزاری آن دانست.

این در حالی است که روز گذشته محمد عبد الناصر سخنگوی شورای عالی دولت لیبی در سخنانی اعلام کرده بود: ساز مخالف پارلمان و کمیسیون انتخابات، کشور را به این وضعیت بن‌بست کشانده است. شرایط فعلی و مشکلات قانونی پیش روی کار کمیسیون، ما را ناگزیر می‌کند که روند برگزاری انتخابات را تا فوریه آینده به تعویق بیاندازیم.شورای عالی دولت علاوه بر درخواست برای به تعویق انداختن انتخابات، خواستار برگزاری آن بر اساس قانون اساسی صحیح و بر اساس یک توافق سیاسی شده است.

در همین حال منابع محلی لیبی از تلاش استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی برای جلوگیری از به تعویق افتادن موعد برگزاری انتخابات این کشور خبر داده بودند.

قرار بود انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی طبق طرح سازمان ملل در تاریخ ۲۴ دسامبر برگزار شود اما کمیسیون عالی انتخابات لیبی اعلام کرد که ارائه لیست نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری تا حل برخی مسایل حقوقی به تعویق می‌افتد.

هنوز گروه‌های لیبیایی در مورد تدوین برخی بندهای قانون انتخابات اختلاف‌نظر دارند و شورای عالی لیبی تعویق انتخابات در این کشور تا فوریه ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی نیز پس از دیدار با جمعی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی و نیز عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی، فتحی باشاغا، وزیر کشور سابق و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در توییتی اعلام کرد که در این دیدار راه‌های پیشرفت در مسیر انتخابات را بررسی کرده است.

همچنین ویلیامیز توییت کرد: قصد دارم در آینده با تعداد بیشتری از کاندیداها گفتگو کرده و از نظرات آنها درباره روند انتخابات و راه‌های پیشرفت در این مسیر مطلع شوم.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی در بنغازی نیز با حسین القطرانی، معاون نخست وزیر لیبی درباره نقشه راه لیبی، آشتی ملی و فراگیر، انتخابات و ایجاد بستر مناسب برای برگزاری آن گفتگو کرد.