شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سنای آمریکا#روسیه#اروپا

در ادامه اعمال فشار علیه مسکو؛

سنای آمریکا تاریخ رای گیری علیه «نورد استریم ۲» را مشخص کرد

سنای آمریکا تاریخ رای گیری علیه «نورد استریم ۲» را مشخص کرد

حداکثر تا ۲۴ دی، سنای آمریکا لایحه اعمال تحریم بر پروژه نورد استریم ۲ که قرار است گاز طبیعی را از روسیه به اروپا منتقل کند؛ به رای خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، دفتر مطبوعاتی دموکرات های سنای آمریکا به عنوان حزبی که کنترل این نهاد قانون گذاری را به عهده دارد؛ از تعیین موعدی مشخص برای رای گیری پیرامون لایحه تحریم «نورد استریم ۲» خبر داد.

به این ترتیب قرار شد این لایحه که از سوی «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس پیشنهاد داده شده است؛ حداکثر تا تاریخ ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به رای گذاشته شود.

این لایحه که دیروز ۱۸ دسامبر تحویل سنا شد؛ برای عبور از سد این نهاد و ارجاع به مجلس نمایندگان، به ۶۰ رای موافق نیاز دارد.

اگرچه متن اصلی لایحه هنوز علنی نشده است؛ اما احتمالاً در آن از دولت جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواسته می شود که تحریم هایی را علیه شرکت هایی اعمال کند که در طراحی، ساخت و همچنین عملیاتی کردن پروژه نورد استریم ۲ دخیل هستند.

اجرای این پروژه که قرار است گاز طبیعی روسیه را به آلمان و از آنجا به سایر نقاط قاره سبز منتقل کند؛ در ۱۰ سپتامبر به اتمام رسید اما برلین تحت فشار آمریکا هنوز به عملیاتی شدن آن چراغ سبز نشان نداده است.

چندی پیش، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه دولت جدید آلمان مدعی شد این پروژه در صورت تشدید هرگونه درگیری در اوکراین، عملیاتی نخواهد شد.

پروژه نورد استریم ۲ در دولت آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان هم محل اختلاف میان واشنگتن-برلین بود چراکه دولت آمریکا آن را مایه تضعیف جایگاه سیاسی-اقتصادی اوکراین می داند که با روسیه درگیر تنش های ارضی است.

با این حال، مرکل با رویکرد اقتصاد محوری که در تعامل با روسیه پیشه کرده بود؛ هرگز به لغو این پروژه تن نداد اما اعلام کرد اجازه نخواهد داد که این مسئله به اهرمی علیه کی یف تبدیل شود.

اکنون، بائربوک در مقام وزیر خارجه جدید آلمان مدعی است دولت ائتلافی متشکل از سوسیال دموکرات ها، سبزها و دموکرات های آزاد توافق کرده اند که همه پروژه های انرژی این کشور باید تابع قوانین اتحادیه اروپا باشند و در حال حاضر، نورد استریم دو الزامات اروپا را برآورده نمی کند- بهانه ای که به نظر می رسد اهرم فشار آنها علیه مسکو باشد.