شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشورهای عربی#مذاکرات وین

تحلیلگر مسائل منطقه:

مذاکرات آنگونه که پیش بینی می‌شد، پیش نرفت/ مذاکرات وین بر مناسبات ایران و کشورهای عربی تاثیر دارد

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: مذاکرات آنگونه که پیش بینی می شد پیش نرفته است و یک سری مشکلاتی بوجود آمد از جمله اینکه امریکایی‌ها می خواهند نه تنها بحث تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بلکه مسائل منطقه‌ای را هم مطرح کنند به اضافه مسئله موشکی که، ایران اعلام کرده خط قرمز ما است و حاضر نیست در این رابطه صحبت کند.

مذاکرات آنگونه که پیش بینی می‌شد، پیش نرفت/ مذاکرات وین بر مناسبات ایران و کشورهای عربی تاثیر دارد

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر منطقه، در گفتگو با منیبان، درباره نشست امنیتی ایران و عربستان که اخیرا در اردن اتفاق افتاد، گفت: مدت‌هاست از ناحیه عربستان سعودی و هم از ناحیه ایران تلاش می شود تا مشکلاتی که بین این دو کشور وجود دارد را به بحث بگذارند و یک راه حل سیاسی برای آن پیدا کنند. خصوصا بعد از اینکه طرح ابراهیم پیش آمد اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی به هم نزدیک شدند که همین امر منجر به نگرانی ایران شد که اسرائیل به مرزهای امنیتی ایران نزدیک می شود (هم در منطقه خلیج فارس و هم در شمال از طریق آذربایجان).

او ادامه داد: بنابراین، یک اراده سیاسی هم در تهران و هم در ریاض شکل گرفته که به نوعی یک راه حل سیاسی برای این اختلاف نظرها پیدا کنند در این رابطه اردن مناسب‌ترین کشور برای حل و فصل اختلافات در میان دو کشور بود. به شکل سنتی ایران نسبت به اردن موضع خیلی نرمی داشته است همچنین ایران و اردن هیچ وقت مناسباتی به شکل خصمانه نداشتند و از آن طرف اردن به عربستان سعودی هم نزدیک است بنابراین، به عنوان یک میانجی می تواند نقش مثبتی را در این رابطه ایفا کند هرچند ممکن است زمانبر باشد یعنی به فوریت نشود همه مشکلات را برطرف کرد ولی واقعیت این است که احساس نیاز هم در تهران و هم در ریاض نسبت به اینکه مناسبات بین دو کشور بهبود پیدا کند به وجود آمده است.

ملازهی با اشاره به همزمانی برگزاری مذاکرات در وین و مذاکره با عربستان تصریح کرد: آن چیزی که در وین می گذرد ارتباط تنگاتنگی به مناسبات ایران با دنیای عرب دارد. کشورهای عربی از سیاست‌های کلی آمریکا تاثیرپذیر هستند و اگر مذاکرات به یک نتیجه‌ای برسد که تحریم‌ها برطرف شوند و مشکلاتی که ایران و امریکا دارند، کاهش پیدا کند قطعا در مناسبات ایران و کشورهای عربی تاثیرات خاص خودش را بر جای خواهد گذاشت و می تواند نقش مثبتی را در پی داشته باشد.

او در ادامه گفت: مذاکرات آنگونه که پیش بینی می شد پیش نرفته است و یک سری مشکلاتی بوجود آمد از جمله اینکه امریکایی‌ها می خواهند نه تنها بحث تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بلکه مسائل منطقه‌ای را هم مطرح کنند به اضافه مسئله موشکی که، ایران اعلام کرده خط قرمز ما است و حاضر نیست در این رابطه صحبت کند. به هر حال یکسری انتظارات و موانعی وجود دارد که هنوز به شکل قطعی روشن نیست که آیا مذاکرات به نتیجه نهایی خواهد رسید و امریکا و ایران مواضع خودشان را تعدیل می کنند که بشود یک راهی برای پایان این بحران هسته‌ای ایران پیدا کرد. به نظر می آید اردن می تواند نقش مهمی را برای پیش بردن مذاکرات ایران و عربستان سعودی ایفا کند و اگر آن مذاکرات به شکست بیانجامد متاسفانه این مذاکرات هم به شکست می‌انجامد.

این تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به صحبت های یکی از سفرای عربستان مبنی براینکه مایل هستیم مذاکرات را به سمت موضوعات اساسی‌تری که مرتبط با رفتار دولت ایران در منطقه می شود سوق دهیم اما تا زمانی که ایرانی‌ها به بازی در این مذاکره ادامه دهند راه به جایی نخواهند برد، خاطر نشان کرد: این صحبت ها به سیاستی برمی گردد که امریکایی‌ها، کشورهای عربی و اسرائیلی‌ها دارند که ایران از گروه‌های نیابتی‌ مثل حزب الله لبنان، حوثی‌های یمن و حشدالشعبی عراق و گروه‌هایی که به این شکل ایجاد شدند حمایت می کند. علی القاعده انتظار آنها این است که ایران این سیاست را تغییر دهد و از نیروهای نیابتی‌ خود استفاده نکند. البته ایران به این سادگی‌ قدرت را از دست نخواهد داد ولی به هر حال منافع دنیای عرب با امریکایی‌ها در همین است که ایران از نیروهای نیابتی‌ خود صرف نظر کند و حداقل حمایت‌های خود را کاهش دهد.

وبگردی