"روح‌الله مدبر"، کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تنش‌های اخیر روسیه و آمریکا گفت: بعد از روی کار آمدن پوتین با ابتکارعمل او، توانمندی‌ها و افزایش قدرت داخلی و از همه مهمتر عدم اعتماد به غرب و آمریکا جزو محور برنامه‌های روسیه قرار گرفت. نتیجه این حرکت و سیاست‌های ویژه ولادیمیر پوتین رسیدن روسیه به یک اقتصاد ویژه شد طوری که اکنون یک دلار آمریکا معادل 70 روبل است و در سال 2024 روسیه به عنوان چهارمین اقتصاد دنیا و از آلمان هم پیشی خواهد گرفت. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون اگر نظرسنجی شود بخش عمده‌‌ ای از اروپای شرقی تمایل دارند به روسیه نزدیک شوند و سیاست‌های پوتین را تحسین می‌کنند، نه تنها در اروپای شرقی بلکه در اروپای مرکزی، در ایتالیا و یونان هم این علاقه به پوتین را می‌بینید. این موارد سبب شد آمریکا  از حوزه نفوذ  و افزایش قدرت روسیه خصوصا نزدیکی کشورهای شرق اروپا به روسیه احساس خطر کند. 

دود آتش آمریکا در منطقه به چشم کشورهای اروپایی خواهد رفت

این کارشناس مسائل روسیه گفت: سناریو کاخ سفید این است که روسیه را تهدید و برایش مانع تراشی و تنش در شرق اروپا و مرزهای غربی روسیه ایجاد کند. در حال حاضر هم در داخل اوکراین هم یک انشقاق ویژه‌ای  وجود دارد، سه استان اوکراین اینها مردم اعلام جدایی کردند و از اوکراین جدا شدند و برای خودشان جمهوری مستقلی تشکیل دادند. شرق اروپا ریشه روسی دارد؛ اوکراین، بلاروس، لهستان، لتونی و لیتوانی. در این مناطق روسی صحبت می شود. هر چه قدرت روسیه بیشتر، تهدید برای غرب و آمریکا هم افزایش پیدا می کند و وارد مواجهه می‌شود. امروز چیزی که در شرق اروپا می بینیم تمام سیاست‌هایی است که در دوره بایدن بدون بررسی شرایط ویژه اروپا طراحی شده است. 

وی گفت: اما آمریکایی‌ها بررسی نکردند که این تنش ها چه نتیجه ای خواهد داشت، اقداماتی که روسیه در بحث نظامی انجام داد کاملا قانونی است و روسیه در مرزهای خودش جابجایی نیروهایش را انجام می‌دهد و هیچ اقدامی فراقانونی نیست. اما کاری که اوکراین انجام می دهد خلاف توافق مینسک است و بازنده اصلی دولت زلنسکی و ملت اوکراین خواهد بود. 

مدبر افزود: آتش دودی که آمریکا در منطقه ایجاد می کند به چشم کشورهای اروپایی خواهد رفت به دلیل اینکه اروپا کاملا به گاز و انرژی روسیه نیازمند است و تلاش هایی که امریکا به بهانه اوکراین می‌کند، مانع عملیاتی شدن خط نورد استریم2 می‌شود و این مشکلات پیش آمده باعث شده بین برخی از اعضای اتحادیه اروپا در حمایت از آمریکا اختلاف نظر بوجود بیاید.

استقرار موشک‌های فراصوت و اتمی روس در کامچاتکا پیام مهمی برای آمریکا به همراه داشت 

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه درگیری بین آمریکا و روسیه به  جنگ نظامی ختم نخواهد شد، توضیح داد: طرف آمریکایی می‌داند که جنگ با روسیه چه عواقب جدی برای او در پی خواهد داشت اما طرف روسی آمادگی خودش را در مرزهای غربی که به اروپای شرقی می رسد انجام داده است. اما روسیه ابتکار عمل جدیدی انجام داد که بی سابقه بود و در زمان جنگ سرد هم رخ نداده است.

مدبر در ادامه خاطر نشان کرد: روس‌ها موشکهای اتمی و فراصوت خود را در منطقه کامچاتکا مستقر کردند که این منطقه نزدیک‌ترین مکان به تنگه بیرینگ است که روسیه را به آمریکا متصل کرده است و این استقرار موشک‌ها از جانب روسیه پیام فوق العاده مهمی را برای آمریکا به همراه داشت. اگر آمریکا بخواهد تنش ها را در مرزهای غربی روسیه که به اروپا می‌رسد افزایش دهد، روسیه در حوزه مرزهای غربی آمریکا که متصل به مرزهای شرقی روسیه است از ظرفیتهای ویژه‌اش استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به استقرار موشک‌های روسی در مرزهای شرقی روسیه گفت: این اتفاق باعث شد که در مذاکره تلفنی که بین بایدن و پوتین رخ داد بایدن از موضع پایین وارد عمل شود و رسما بعد از آن اعلام کرد "اگر روسیه به اوکراین حمله کند آمریکا هیچ حرکت نظامی انجام نخواهد داد." یعنی ما حتی یک سرباز هم نمی‌فرستیم و فقط در حوزه اقتصادی روسیه را تحریم می‌کنیم. اگر وضعیت همینطور میان آمریکا و روسیه پیش برود، خسارتش را اعضای اتحادیه اروپا خواهند دید. و اگر با روسها تفاهم کنند،  بازنده بازی دولت زلنسکی در این موضوع  خواهد بود. 

سند همکاری 20 ساله ایران و روسیه؛ اقدام استراتژیک دولت سیزدهم 

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا با اشاره به «معاهده اساس روابط متقابل با اصول همکاری های مشترک ایران و روسیه» که اواخر دهه 70 در مجلس تصویب شد، گفت: نگاه دولت‌های قبل، به غرب بود و این معاهده نتوانست اثرگذار باشد. اما اکنون سیاست خارجی دولت جدید ما که بر اساس اصول عزت و حکمت و مصلحت و نزدیک به همسایگان راهبردی خصوصا فدراسیون روسیه تنظیم شده است نیاز به وجود یک سند جدید با روسیه و بازبینی در روابط‌مان با این کشور دارد. 

وی درخصوص این سند گفت: این سند هنوز به مرحله نهایی نرسیده و مقدماتش را وزارت امور خارجه آماده کرده واقداماتش را انجام داده است، طی صد روز گذشته دیپلمات‌ها و کارشناسان وزارت امور خارجه به صورت جدی کارانجام دادند و مقدمات سند همکاری های جامع بیست ساله انجام شده است و  در دولت بررسی خواهد شد. در سفری که در اوایل سال جدید میلادی آیت الله رئیسی به مسکو دارند اگر سند آماده شود با سند طرف روسی تبادل صورت می گیرد و در نهایت سند برای تصویب به مجلس خواهد رفت. 

مدبر در خصوص اهمیت سندهای 20 ساله افزود: هر چه بیشتر با کشورهای همسایه و نزدیک سندهای 20 ساله و استراتژیک ببندیم، مسیر همگرایی و الزام همکاری‌های بیشتر خواهد شد. در طی صد روز گذشته افزایش تعاملات ایران و روسیه باعث شد ایران عضویت دائمی در شانگهای پیدا کند. اگر ما این تعاملات را نزدیک نمی کردیم عضو دائم شانگهای نمی شدیم.

پیمان شانگهای یک اقدام بی‌نظیر بود که قدرت چانه‌زنی ایران را در مذاکرات افزایش می‌دهد 

وی تاکید کرد: عضویت دائمی ایران در شانگهای یک اقدام بی نظیر بود یعنی ما اکنون برای اولین بار در یک پیمان چندجانبه مهم بین المللی عضو هستیم، این پیمان که شامل امنیت جمعی، پیمان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی وهمه جانبه است قدرت چانه زنی ایران را در مذاکرات افزایش می‌دهد. 

این کارشناس مسائل اوراسیا یادآور شد:  وقتی که عضو پیمانهایی مثل شانگهای می شویم و در حوزه اوراسیا فعالیت‌هایمان افزایش پیدا می‌کند بالطبع در مذاکرات هم قدرت چانه زنی ما بالا میرود. خانم زاخارووا هفته گذشته در کنفرانس خبری تاکید کرد " طرف آمریکایی باید خسارت ایران را پرداخت کند." این ادبیات در حوزه روابط ما با روسیه بی‌سابقه است، اینکه روسها به عنوان عضو شورای امنیت و عضو اصلی مذاکرات وین رسما درباره جبران خسارت صحبت میکنند دارای پیام مهمی است. زمانی که اینگونه اسناد را با تبادل کنیم در این مسیر بهتر می‌توانیم امتیازهای بیشتری بگیریم.

وی در پایان با اشاره به سند 20 ساله ایران و روسیه گفت: پیوست این سند فرهنگی است، ما باید روابط با روسیه را نه تنها در حوزه اقتصادی، سیاسی،  امنیتی که در حوزه فرهنگی هم افزایش بدهیم. برخی جریانات قصد دارند با شایعه سازی، ترویج دروغ، روابط ایران و روسیه را دچار اخلال کنند، قطعا ما می‌توانیم با اسناد و همکاری‌های بیشتر، با توسعه فعالیت های رسانه ای و فعالیت‌های فرهنگی جلوی این موانع و شایعات را بگیریم. 

انتهای پیام/