شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شفافیت#مجلس یازدهم

نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با منیبان:

فاتحه طرح شفافیت در مجلس یازدهم خوانده شد/ قانون گذاری از دوره سوم مجلس به بعد سقوط کرد/ پدرخوانده‌های لیست مجلس یازدهم قالیباف و حدادعادل هستند

نماینده ادوار مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با انتقاد از اظهارات محمدباقر قالیباف درباره نقش پدرخوانده ها در بستن لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: پدرخوانده های لیست مجلس یازدهم خود آقایان قالیباف و حدادعادل و تقوی بودند، حالا نمی توانند با فرار رو به جلو از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

فاتحه طرح شفافیت در مجلس یازدهم خوانده شد/ قانون گذاری از دوره سوم مجلس به بعد سقوط کرد/ پدرخوانده‌های لیست مجلس یازدهم قالیباف و حدادعادل هستند

سید جواد ابطحی، نماینده ادوار مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره عدم توفیق مجلس یازدهم در تصویب طرح شفافیت علی رغم شعار در این باره گفت: زمانی که نمایندگان تازه به مجلس آمدند، فضا بسیار متفاوت بود و باید همان زمان پیگیری می شد تا خیلی فوری طرح شفافیت آراء تصویب شود چرا که همان طور که قبلا هم اشاره کردم، زمانی که نمایندگان در مجلس مستقر شده و با بسیاری از مسائل رو به رو می شوند به طور حتم، موضع گیری ها و تصمیمات متفاوتی نسبت به روزهای نخست حضور در مجلس اتخاذ می کنند و یکی از این موارد، مساله شفافیت است.

او با اشاره به رفت و برگشت های مکرر طرح در یک سال و  چند ماه گذشته در مجلس یازدهم گفت: جناب آقای موسوی، سخنگوی محترم مجلس، اخیرا گفتند که به خاطر این که شفافیت در همه دستگاه ها به جز مجلس هم تثبیت شود، طرح شفافیت دوباره برای بررسی به کمیسیون بازگشت که از همین جا من متوجه شدم که فاتحه این طرح خوانده شد.

*شعار مجلس یازدهم «شفافیت آراء نمایندگان مجلس» بود نه شفافیت دستگاه‌ها

ابطحی با اشاره به تغییر طرح شفافیت مجلس به شفافیت برای همه دستگاه ها گفت: مجلس یازدهم با طرح این ادعا مبنی بر ایجاد شفافیت در دستگاه های دیگر از جمله مجمع تشخیص و شورای نگهبان، نام این دستگاه ها را هم در طرح قید کردند و با این اقدام توپ را از مجلس یازدهم بیرون انداختند تا با رد آن توسط شورای نگهبان مسئولیت این کار را از دوش خود بردارند.

عضو جبهه پایداری تصریح کرد: مجلس یازدهمی ها می دانند با قید اسامی شورای نگهبان و مجمع تشخیص، بدون شک با مخالفت شورای نگهبان طرح از دستورکار خارج می شود و دیگر کسی به مجلس یازدهم برای تصویب این موضوع فشار نمی آورد.

او تاکید کرد: شعار آقایان در ایام انتخابات «شفافیت مجلس» بود، چه ایرادی داشت حالا فعلا قانونی برای شفافیت مجلس نوشته می شد و بعد از آن که این اصل مهم تصویب شد، به سراغ شفافیت دستگاه های دیگر می رفتند.

*طنز تلخ بررسی طرح شفافیت در نشست غیرعلنی در مجلس

ابطحی با بیان این که «از ایده و روح مساله شفافیت مجلس در طرح فعلی چیزی باقی نمانده است»، گفت: طرح فعلی خودفریبی و عوام فریبی است.

او ادامه داد: زمانی که شما در طرح مجاز می کنید که 15 نفر یا حتی 5 نفر تقاضای غیرعلنی بودن را بدهند دیگر صحبت درباره شفافیت بی معنی است.

ابطحی همچنین تاکید کرد: برای شفافیت نشست غیرعلنی برگزار کردند. به خوبی نشان دادند که مساله از اساس برای مجلس در چه درجه ای از اهمیت است و بدون شک با اطاله زمان موضوع در مجلس فراموش می شود اما مساله شفافیت برای مردم ما فراموش نمی شود.

او افزود: اینها حافظه مردم را دست کم گرفته اند چرا که این مجلس با شعار شفافیت از مردم رای گرفت و این بدقولی موجب فاصله مردم با دستگاه های نظام می‌شود و این خطرناک است.

*پدرخوانده های بستن لیست تهران برای انتخابات مجلس یازدهم

ابطحی با اشاره به اظهارات رییس مجلس در سخنرانی روز 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی گفت: آقای قالیباف در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه شهید بهشتی از پدرخواندگی و برخی مسائل در بستن لیست گلایه کرد که عجیب بود چرا که گویی فراموش کردند خود آقایان قالیباف، حدادعادل و تقوی در نقش پدرخوانده برای انتخابات مجلس لیست بستند.

او خاطر نشان کرد: همین آقایان گفتند باید لیست واحد داده شود و لیست واحد هم همین است که ما می‌گوییم پس چرا ناراحت هستند. این سخنرانی ها فرار رو به جلو از مسئولیتی است که در بستن لیست و ترکیب مجلس داشتند.

*سقوط قانون گذاری از مجلس سوم به بعد

ابطحی با بیان این که «در وضعیت فعلی اقتصادی و فرهنگی همه ادوار مجلس مقصر هستند و مجلس فعلی هم در وضعیت فعلی بی تقصیر نیست»، گفت: اخیرا یکی از نمایندگان تهران نیز درباره این مسائل صحبت کرد اما بعد مجبور شد بگوید که روی صحبتش با مجالس قبلی بوده در حالی که مشخص بود روی صحبتش با مجلس فعلی هم بود.

او تاکید کرد: به غیر از مجلس اول و دوم، متاسفانه از مجلس سوم به بعد ما سقوط قانون گذاری و ارزش ها را شاهد هستیم.

سیدجواد ابطحی خاطرنشان کرد: محتوای قانون گذاری باید بیشتر مورد توجه باشد. برای مثال قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قانون خوبی است و باید به مسئله جمعیت پرداخت اما با عجله و بی توجهی، در آینده دچار مشکل می شویم. متاسفانه مرکز پژوهش های مجلس مکانی برای لابی گری های قبیله ای جناحی و فامیلی است  بنابراین تنها اتکا نمایندگان به گزارش های مرکز پژوهش ها درست نیست. نماینده اگر می خواهد صاحب نظر باشد باید علاوه بر دیدگاه های مرکز پژوهش های مجلس از دیدگاه اساتید دیگر هم، استفاده کند.

به گزارش منیبان، محمد باقر قالیباف در سخنرانی روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی گفت: «مباحثی پیرامون لیست تهران مطرح شد برای مثال امروز از پدرخوانده‌ها گفتند که درست است و نقدهایی وارد می‌باشد اما من در آن زمان گفتم که افراد قابل‌تر و شایسته‌تری وجود دارند که در این لیست باشند. اگرچه خود را مکلف دانستم که با همان لیست به قول خود عمل کنم. قطعا در آن لیست شایسته‌سالاری صورت نگرفت این چنین اتفاقات ممکن است در انتخابات بعد هم انجام شود برهمین اساس است که می‌گویم الگوی حکمرانی ما باید اصلاح شود.»

وبگردی