شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#افزایش قیمت

دلایل افزایش قیمت ماهی قزل آلا

افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا به سبب مشکلات سیستم توزیع است. ارسلان قاسمی یکی از فعالان این حوزه گفت: قیمت تمام‌شده ماهی قزل‌آلا مصرفی ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است که با افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی خرده‌فروشی باید به دست مصرف‌کننده برسد، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماهی قزل‌آلا بین ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شود.

اصناف دلایل افزایش قیمت ماهی قزل آلا

 قاسمی با بیان اینکه قیمت ماهی نسبت به گوشت قرمز گران نیست، گفت: قیمت هر کیلو ماهی بسته به نوع و کیفیت بین ۲۵ تا ۷۰۰هزار تومان است و مشتری قدرت انتخاب بیشتری دارد. ماهی قزل‌آلا به عنوان ماهی شاخص در بازار شناخته می‌شود که متاسفانه معایب سیستم توزیع باعث شده دوبرابر نرخ تمام‌شده به دست مصرف‌کننده برسد. به گفته قاسمی قیمت تمام‌شده قزل‌آلا بر مبنای پارامترهای اقتصادی مثل تورم، حقوق و دستمزد و نهاده‌های آبزیان افزایش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که قیمت تمام‌شده قز‌ل‌آلا از ۴۵ تا ۵۰هزار تومان به ۷۵هزار تومان رسیده است.

این فعال حوزه آبزیان درباره تاثیر کاهش تولید ماهی قزل‌آلا بر قیمت‌ها گفت: به سبب مشکلاتی که در صادرات وجود دارد کاهش تولید تاثیر چندانی روی بازار ندارد و نوسانات به سبب شبکه توزیع نامناسب این کالا است. مرکز آمار ایران در گزارشی متفاوت با بازار واقعی، میزان افزایش قیمت یک‌ساله ماهی قزل‌آلا تا آبان امسال را ۸۸درصد اعلام کرده است. بر اساس این گزارش ماهی قزل‌آلا در آبان سال گذشته به‌طور متوسط کیلویی ۴۵هزار تومان فروخته می‌شد در حالی‌که آبان امسال به ۸۵هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد