شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس#قوه قضاییه
گفت‌وگو|

استقبال نماینده مجلس از راهکار رئیس قوه قضاییه درباره الزام محکومان مالی به رفع برخی مشکلات بجای صدور احکام ناظر بر مجازات

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: راهکار رئیس دستگاه قضا درباره الزام محکومان مالی به رفع برخی مشکلات بجای صدور احکام ناظر بر مجازات در صورت پیاده سازی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
«حسن محمدیاری» در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به راهکار عملیاتی رئیس دستگاه قضا مبنی بر الزام محکومان مالی به رفع برخی مشکلات و آسیب‌ها و تنگنا‌ها بجای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات که در جریان سفر استانی به گلستان مطرح شد، گفت: جایگزین کردن مجازات حبس محکومان اقتصادی با اقداماتی که به نفع مردم باشد از گذشته مطرح بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: اگر پیشنهاد رئیس دستگاه قضا درباره محکومان اقتصادی که بجای مجازات حبس موظف به انجام پروژه‌هایی به‌نفع مردم شوند، عملیاتی شود هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و هم باعث می‌شود از ظرفیت‌هایی که وجود دارد به نفع مردم و خصوصا افراد میان و پایین دست جامعه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد رئیس دستگاه قضا برای مشارکت محکومان اقتصادی در انجام پروژه‌هایی به‌نفع مردم بجای اعمال مجازات علیه آنها، ایده خوبی است که اگر اجرایی شود حتما مورد استقبال واقع می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ۲۵ آذرماه سال جاری در جریان سفر استانی به گلستان، به تدابیر و راهکار‌هایی اشاره کرد که با عملیاتی کردن آن‌ها می‌توان در قبال جریمه محکومین مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومین را وادار به رفع برخی مشکلات و آسیب‌ها و تنگنا‌ها کرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال می‌توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد.

وی گفت: بزودی این پیشنهادات بعد از بررسی کارشناسی دقیق‌تر در قوه قضاییه با کمک و مشورت نخبگان جهت قانونی شدن به مجلس پیشنهاد خواهد شد.
 
  • آمادگی مجلس برای نهایی‌کردن لایحه الزام محکومان مالی به رفع برخی مشکلات به جای صدور احکام حبس

  • انتهای پیام/