شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی بورس فردا ۲۸ آذر ۱۴۰۰

بورسان : شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات اولین روز کاری هفته جاری بازدهی 0.95 درصدی را کسب کرد. برای پیش بینی بورس در روز کاری آتی نیاز است تا به مهم‌ترین اتفاقاتی که پیرامون بازار سهام در روز جاری رخ داده است نگاهی داشته باشیم.

ار جمله مهم‌ترین اتفاقات می‌توان به بسته 10 بندی کمک به بازار سرمایه اشاره کرد که دیروز توسط رییس سازمان بورس دوباره مطرح شد و به گفته وی این امر به تایید رییس جمهور هم رسیده است. باتوجه به گفته‌های مدیران زی ربط این بسته به همراه اصلاحاتی که قرار است در لایحه بودجه 1401 رخ دهد می‌تواند قویا سودسازی صنایع را افزایش دهد.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که این دور از مذاکرات وین بدون حاصل شدن نتیجه خاصی پایان پذیرفت. چراکه صحبت‌های طرف‌های مختلف این مذاکرات با یکدیگر تناقض‌های فاحشی دارد. همچنین مشاهده می‌شود که نرخ دلار هم که سریع‌ترین واکنش را نسبت به اخبار این مذاکرات به تصویر می‌کشد، واکنش خاصی از خود نشان نداد. فلذا در حال حاضر ریسکی از جانب کاهش نرخ دلار برای روز آتی معاملاتی بورس مطرح نیست.

روند معاملاتی شاخص کل بورس در روز جاری نشان دهنده این موضوع است که در پایان روز شاخص کل با شیبی مثبت کار خود را پایان داد و با توجه به سوابق پیشین می‌توان این انتظار را داشت که شاخص کل و به تبع آن کلیت بازار سهام، کار خود را در مدار مثبت آغاز کند و نیمه اول بازار فردا وضعیت قابل قبولی داشته باشد.

نمودار شاخص کل بورس امروز

نمودار صف‌های خرید و فروش هم در جریان معاملات امروز علی رغم اینکه هم از نظر تعدادی و هم از نظر ارزشی نسبت به روزهای گذشته افت جدی را تجربه کرده است، شیب صعودی را تا پایان ساعت معاملاتی طی کرده است. زمانی که این موضوع را کنار اینکه تعداد و ارزش صف‌های خرید نتوانست در جریان بازار امروز از صف‌های فروش پیشی بگیرد می‌گذاریم. متوجه می‌شویم که ممکن است از این حیث بازار کمی فشار عرضه را همچنان حس کند.

از نظر تکنیکالی هم شاخص کل در طی معاملات چند روز اخیر به موجب واکنشی که نسبت به میانگین متحرک 300 روزه نشان داده است، با افزایش تقاضا در چند روز اخیر مواجه شده است و شاهد روند معاملاتی بهتری در کلیت بازار هستیم. باتوجه به اینکه چرخش قیمتی شاخص کل در سطحی بین دو تراز 50 درصد و 61 درصد بوده است، می‌توان نسبت به شروع موج صعودی شاخص امیدوارتر بود. اینگونه هم بنظر می‌رسد که تا میانگین متحرک 200 روزه، شاخص کل مقاومت جدی را پیش روی خود نمی‌بیند.

نمودار شاخص کل بورس

یکی دیگر از موضوعاتی که سبب می‌شود نسبت به بهبود شرایط بازار خوشبین‌تر بود این است که وزیر صمت صحبت از برنامه در قالب 9 محور برای تحول در صنعت خودرو مطرح کرده است که به گفته وی تمامی چالش‌ها و راهکارهای این صنعت را در بر می‌گیرد و همچنین این برنامه به زودی منتشر خواهد شد. باتوجه به اینکه درست یا غلط گروه خودرو لیدر سنتی بازار سهام محسوب می‌شود، این موضوع و ایجاد جو مثبت در این گروه می‌تواند سبب بهبود معاملات در کلیت بازار سهام به ویژه این گروه صنعتی شود.