به گزارش برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، متن پیام دکتر سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به شرح زیر است:

"بسم اله الرحمن الرحیم

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران بر علم و پژوهش توصیه فرموده و تأکید نموده‌اند که" دانش، آشکارترین وسیله‌ عزت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی، توانایی است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود، به پیش رفته اما آنچه می‌خواهم بگویم این است که راه طی شده، با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده و نه بیشتر."

رهبر معظم انقلاب (حفظ‌اله‌تعالی) در این بیانیه تأکید فرموده‌اند؛ یکی از عوامل اساسی پیشرفت، توجه خاص به موضوع علم، پژوهش و فناوری است. پژوهش یکی از خاستگاه های فرهنگی بالنده و متعالی به شمار می رود و نقش موثری در ارتقاء فرهنگ یک جامعه ایفا می نماید. تعمیق و تقویت موضوعات در حوزه هایی نظیر ورزش و جوانان با ساختارهای علمی و پژوهشی هر کشوری، رابطه‌ای هماهنگ دارد که از خلال آن می‌توان از یافته‌ها و نظریات ارزشمند اساتید و صاحبنظران در جهت اهداف ملی بهره‌برداری نمود. فرهنگ تحقیقات به همراه خود نوعی آینده‌نگری را همراه دارد و رشد علم محصول کارهای پژوهشی است.

بهره مندی مفید و موثر از ظرفیت‌های موجود تحقیقاتی به منظور انجام اقدامات مدبرانه در بهبود وضعیت ورزش و مسایل مبتلاء به جوانان شرطی لازم برای نیل به اهداف برنامه های پیشرفت کشور می باشد که تنها در سایه انجام پژوهش‌های‌ بنیادی‌ و کاربردی کسب می‌شود. در واقع حل‌ ‌مشکلات‌ و رفع نیازهای علمی بیشتر کشورهای در حال توسعه به وسیله دانشگاه‌ها و در سایه انجام پژوهـش‌های علمی و نوآوری‌های اساتید و پژوهشگران دانشگاهی صورت پذیرفته است. عصر جدید را می‌توان دوران پژوهش‌های علمی پیشرفته ‌نامید و گسترش دانش، تکنولوژی نوین و توانایی استثنایی بشر معاصر در حل و رفع معضلات و مسایل جامعه را حاصل پژوهش خواند. هر چه مسایل جامعه پیچیده‌تر باشد، لزوم انجام تحقیقات‌ بارزتر خواهد بود و هـمچنین ایجاد تـشکیلاتی منسجم و پویا به منظور برنامه‌ریزی، اداره و جهت دادن به فعالیت‌های پژوهشی کشور را حیاتی‌تر می‌نماید. نقش پژوهش در پیشرفت همه جانبه و پایدار چنان برجسته و انکار ناپذیر است که می توان آن را بدون تردید نیروی محرک در همه حوزه ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست، ورزش و جامعه دانست.

در بیانیه گام دوم انقلاب ، علم و پژوهش مقدمه و محور هر نوع پیشرفتی محسوب می شود و این مهم باید توسط جوانان و به طور خاص در مراکز علمی و پژوهشی تدوین شود. اتحاد و همسویی تمامی نهاد های علمی و پژوهشی، تقسیم کار در حوزه پژوهش و حرکت شتابان و جهت دار در جهت حل مشکلات و معضلات، تقویت و توجه ویژه به نظام تحقیقاتی و پژوهشی در وزارتخانه و ادارات کل استانها، حاکمیت رویکرد سیستماتیک، دسترسی به داده ها و اطلاعات صحیح در پژوهش، از جمله موارد مورد نیاز در جهت گام نهادن عملی در جهت اجرایی شدن مبانی گام دوم انقلاب است. در همین راستا، وزارت ورزش و جوانان تلاش‌های مؤثری در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مساله محور، برآورده نمودن نیازهای علمی و پژوهشی حوزه های تخصصی ورزش و جوانان، توسعه ارتباطات و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و انتشار آخرین دستاوردهای علمی طرح‌های پژوهشی در قالب چاپ مقالات علمی در فصلنامه پژوهشی، نوآوری اساسی را آغاز کرده و در حال برداشتن گام‌های مؤثری در این جهت است. تحقیق و پژوهش یکی از ارکان سیاستگذاری و برنامه ریزی در این وزارتخانه است و بدون شناخت اقتضائات زمان و مکان و تشخیص نیازها و اولویت ها نمی توان به اهداف و نتایج مطلوب دست یافت.

در راستای تبیین چشم‌انداز بخش پژوهش ،فناوری و مطالعات راهبردی ، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی کشور در عرصه ورزش و جوانان، اجرای پژوهش‌های کاربردی و فرهنگ‌سازی مناسب پژوهش در ورزش، رصد و پایش وضعیت جوانان در عرصه های مورد اشاره اسناد بالا دستی و مصوبات و الزامات (شورای عالی جوانان،ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و..)، شناسایی و تعیین اولویت‌های پژوهشی ذیل برنامه راهبردی واستراتژیک وزارتخانه، با تأکید بر توسعه ورزش همگانی ، ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، جامعیت و کلان نگری و نیاز محور بودن، از طریق مشارکت در طراحی و بهره مندی از ظرفیت متخصصان درشورای پژوهشی و کمیته علمی ذیل آن در وزارت ورزش و جوانان تدوین‌ خواهند شد. اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش، دستیابی به درک درست از توانمندی ها، امکانات موجود و نیز پی بردن به نقاط قوت و ضعف برنامه‌های پژوهشی است. از این رو آگاهی از چالش ها و موانع پیش روی فعالیت های پژوهشی و مرتفع نمودن آن ها به منظور تسهیل فرایندهای پژوهشی و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش ها از اهمیتی اساسی برخوردار است که امیدوارم به همت و تلاش موثر همکاران محقق گردد.

در پایان هفته پژوهش را به پژوهشگران، برنامه ریزان، دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد تبریک می گویم و توفیق روزافزون این عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسألت می نمایم. امیدوارم برگزاری هم اندیشی ها و دانش افزایی هایی از این دست موجب بسط و اعتلای جایگاه پژوهش و اثربخشی اجتماعی آن در کشور شود."

انتهای پیام//