به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ از دیرباز مذاهب مختلف سراسر دنیا به درمان از راه دعا و عبادت اعتقادی راسخ داشته و مدعی بودند که دعا روی جسم و روح بشر تاثیر بسزایی دارد.

دعا کردن علاوه بر پاداشی که از سمت خدا دارد و اینکه ما را به آرزویمان نزدیک تر میکند، از نظر روانشناسان برای سلامت روح و شادابی و آرامش ما هم مفید است. دعا کردن مانند یک قرص ضد استرس عمل کرده و ما را آرام تر می کند.

دانشمندان به مطالعه ارتباط بین بدن و ذهن پرداختند و متوجه شدند که عمر افراد با ایمان، طولانی‌تر از دیگران است و درواقع جسمی سالم‌تر دارند و داشتن ضربان قلب منظم، فشار خون پایین و در نتیجه سیستم ایمنی قوی از نشانه‌های سلامتشان بود. بعدها محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مذهبی نسبت به دیگران زندگی پاک‌تری دارند.

انسان به واسطه دعا و توجه به خدا، شایستگی بیشتری برای درک فیض خداوند پیدا می کند و در نتیجه تکیه گاهی برای برطرف کردن ناراحتی های خود پیدا می کند بنابراین دعا چراغ امید را در دل انسان روشن می نماید، جامعه و مردمی که دعا و نیایش را فراموش کنند، با عکس العمل های نامطلوب روانی و اجتماعی، مواجه خواهند شد.

 به همین منظور در برنامه امروز « خشت اول» مهمان برنامه، سرکار خانم دکتر سوگل مشایخی ؛ محقق و مشاور در حوزه امور فرهنگی و خانواده، به بررسی  

"دعا و آثار آن از دیدگاه روانشناسی" می پردازد.

«خشت اول» در گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به نویسندگی و تهیه کنندگی «مریم یوسفی پور» و اجرای «فاطمه امجدیان» هر شنبه  ساعت۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام//