شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#وزارت ارشاد#دولت سیزدهم

دشت‌گلی: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باید توانایی محقق کردن اهداف دولت سیزدهم در حوزه تئاتر را داشته باشد


دشت‌گلی: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باید توانایی محقق کردن اهداف دولت سیزدهم در حوزه تئاتر را داشته باشد

مدیر تماشاخانه شهرزاد گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی باید تجربه و توانایی لازم برای تحقق اهداف دولت سیزدهم در تئاتر را داشته و از اعمال نفوذ در این حوزه جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتصاب جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد و اعطای حکم به محمود سالاری به‌عنوان معاون هنری این وزارت خانه اتفاق مهمی بود که عده‌ی بسیاری را به آینده این معاونت و ادارات کل زیرمجموعه آن امیدوار کرده است.

اداره کل هنرهای نمایشی یکی از این زیرمجموعه‌هاست که متولی تئاتر کشور و جشنواره‌های زیرمجموعه آن است.

در این رابطه با محمد دشت گلی مدیر تماشاخانه شهرزاد که خود سابقه مدیریت در اداره کل هنرهای نمایشی در سطوح مختلف از مدیر امور استان‌ها تا مدیرکلی را دارد گفت‌وگو کردیم.

محمد دشت گلی در ابتدا به انتصاب محمود سالاری به‌عنوان معاون هنری اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم محمود سالاری با توجه به نگاه و سیاست دولت سیزدهم و جوان‌گرایی‌که سرلوحه کار این دولت است منصوب‌شده و با توجه به 10 سال شناختی که از او دارم وی را شخصی کار بلد در تمامی اجزاء فرهنگ و هنر میدانم.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر معاون جدید هنری با اغلب حوزه‌های زیر مجموعه این معاونت آشنایی دارد و میان گزینه‌های موجود بهترین گزینه موجود بود. امیدوارم که بتواند یکی از حساس‌ترین معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اهداف خود برساند.

مدیر تماشاخانه شهرزاد در ادامه در رابطه با این انتصاب تصریح کرد: شاید برای معاونت‌های موجود و سازمان سینمایی توقع گزینه‌هایی مطرح و شناخته‌شده باشد ولی در حقیقت این جوان‌گرایی‌ها با مدیریت جوانان انقلابی _ که البته در گزینه معاونت هنری شناخته‌شده در حوزه مدیریت هم هست _ انتخاب خوب و قابل قبولی است.

دشت گلی در ادامه به گزینه‌های مطرح‌شده برای اداره کل هنرهای نمایشی اشاره کرد و بیان داشت: نامی از این گزینه‌ها نمی‌برم ولی اگر قصد قضاوت در رابطه با گزینه‌هایی که شنیدم را داشته باشم باید بگویم که به نظر این گزینه‌ها انتخاب‌های مطلوبی نیستند چراکه اداره کل هنرهای نمایشی بخشی است که در سطح اداره کلی مسئولیت مدیریت تئاتر کشور را دارد و نیازمند مدیری پخته و کارآمد است.

این فعال حوزه مدیریت فرهنگی ادامه داد: گزینه‌هایی که برای هدایت اداره کل هنرهای نمایشی مطرح می‌شوند پختگی و تجربه لازم را ندارند؛ این در صورتی است که اگر به عقبه و مدیران پیشین این اداره کل نگاه کنیم با مدیران و افرادی شایسته روبه‌رو می‌شویم اما متأسفانه به‌تدریج شاهد حضور افرادی فاقد تخصص و تجربه کافی در صدر اداره کل هنرهای نمایشی هستیم که با احتمال حضور گزینه‌های شنیده‌شده این اتفاق تشدید خواهد شد.

وی در ادامه و ضمن بیان این نکته که کاش فردی انتخاب شود تا توانایی محقق کردن اهداف دولت سیزدهم را داشته باشد، افزود: تئاتر باید به‌عنوان هنر شاخص انقلاب اسلامی شناخته شود و مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدا باید توان محقق کردن این مهم را داشته و تئاتر را به جایگاه واقعی خود برساند.

دشت گلی به ویژگی‌های لازم برای مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی اشاره‌کرده گفت: عموماً اکثر اعتبارات تئاتر در کور به‌صورت متمرکز و در تهران هزینه می‌شود، به نظر باید مدیرکل آینده هنرهای نمایشی توانایی فعال کردن هنر تئاتر در دیگر شهرها را داشته باشد چراکه حتی بسیاری از جشنواره‌ها هم که در دیگر مراکز استان‌ها برگزار و اجرا می‌شود تنها در حد یک گزارش کار باقی‌مانده و تأثیر زیادی در بدنه تئاتر کشور ندارد.

وی همچنین به لزوم بها دادن به زیرساخت‌های تئاتر در کشور پرداخت و تصریح کرد: باید نسبت به فضای فیزیکی و زیرساخت‌های آن در تئاتر توجهی ویژه شود چراکه تعداد سالن‌های استاندارد تئاتر در کشور کم است و حتی در شهر تهران هم این سالن‌ها تنها در محدوده ولیعصر جمع شده‌اند. به نظر باید این مسئله هم حل و دفاتر تئاتر در دیگر محله‌ها هم پخش و تأسیس شود.

مدیر تماشاخانه شهرزاد در ادامه بیان داشت: حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی و گسترش آن‌ها و همچنین بازنگری در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با شورای ارزشیابی تئاتر از مواردی است که انتظار انجام آن را از مدیرکل بعدی هنرهای نمایشی داریم.

دشت گلی در ادامه مطرح کرد: در کنار تخصص تئاتری، تعهد و توجه به این نکته که ما، در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و همچنین توجه به بیانات و منویات رهبری خصوصاً در موضوع نفوذ از موارد مهمی است که باید مدیرکل هنرهای نمایشی مدنظر داشته باشد.

داشتن طرح و برنامه از دیگر موارد مهمی است که لازمه مدیریت درست و مؤثر در تئاتر است که دشت گلی در رابطه با آن توضیح داد: تخصص مدیر انتخابی مهم است ولی نکته مهم دیگر این است که مدیر باید طرح و برنامه خوبی داشته و دغدغه اجرای آن را هم داشته باشد چراکه گاهی افرادی که منصوب می‌شوند متشرع هستند ولی به دلیل عدم وجود دغدغه‌مندی در رابطه با جریان تئاتری کشور توانایی مدیریت درست را ندارد.

وی در پایان با اشاره به این مطلب که این مدیر باید از خود خانواده تئاتر باشد خاطرنشان کرد: ارتباط با جشنواره‌های تئاتری در دیگر کشورها و معرفی هنرهای نمایشی ایرانی به جهان از دیگر مواردی است که باید موردتوجه مدیرکل آینده هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باشد.

 

انتهای پیام/