شهر خبر

ادامه خروج سرمایه در روز سبز بازار سهام

کاش فروشندگان بورس نیم‌ساعت بیشتر می‌خوابیدند

فروشندگان در بازار سرمایه مدتی است که دست از تلاش برنمی‌دارند و تا آخرین فشنگ اسلحه خود را بر پیکر کم جان سهامداران خالی می‌کنند.امروز بورس معاملات خود را خوب شروع کرد و در مدت کوتاهی برخی از سهام تا صف خرید نیز حرکت کردند و امیدواری به برگشت بازار پس از انبوهی از خبرهای حمایتی قوت گرفته بود اما لشکرفروشندگان با سرعت و قدرت کار خود را شروع کردند.

فروشندگان در بازار سرمایه مدتی است که دست از تلاش برنمی‌دارند و تا آخرین فشنگ اسلحه خود را بر پیکر کم جان سهامداران خالی می‌کنند.

امروز بورس معاملات خود را خوب شروع کرد و در مدت کوتاهی برخی از سهام تا صف خرید نیز حرکت کردند و امیدواری به برگشت بازار پس از انبوهی از خبرهای حمایتی قوت گرفته بود اما لشکرفروشندگان با سرعت و قدرت کار خود را شروع کردند.

امروز معاملات سهام پس از سخنان دیروز عشقی رئیس سازمان بورس پیرامون حمایت از بازار سرمایه و واریز 50 همت (هزار میلیارد تومان) نقدینگی و سهام به صندوق تثبیت بازار و همچنین ارائه راهکار برای بهبود وضعیت شرکت‌های خودروساز کار خود را مثبت شروع کرد و با قدرت درحال افزایش بود به طوری که سهام ایرانخودرو پس از چند روز صف فروش بودن، به صف خرید رسید اما در سقف قیمتی با عرضه سنگین مواجه شد.

به نظر می‌رسد اگر فروشندگان سهام نیم ساعت دیرتر از خواب بیدار شوند و بازار را به حال خود رها کنند، احتمال افزایش قیمت و همچنین شاخص کل با قدرت نسبتا خوبی وجود دارد اما عرضه سنگین در محدوده مثبت سهام این اجازه را به بازار نمی‌دهد.

خریداران قدرت کافی ندارند

البته علاوه بر قدرت بالای فروشندگان باید به قدرت پایین خریداران نیز اشاره کرد. بازار سرمایه این روزها به تزریق پول سنگین نیاز دارد که دارندگان پول بزرگ به دلایلی همچنان حاضر به خرید سهام نیستند.

نبود آینده روشن از اقتصاد کشور شاید اصلی‌ترین عامل ورود سرمایه سنگین به بازار سهام است که به مذاکرات گره خورده است. مذاکراتی که سیگنال‌های متفاوتی از آن مخابره و از این دور به دور بعدی موکول می‌شود.

این روزها به نظر می‌رسد خریداران کوچکی اندک تمایلی برای خرید سهام در قیمت‌هایی که ارزنده هستند دارند اما خب زورشان به فروشندگان قدرتمندی که روزانه در حال خروج هستند نمی‌رسد و همچنان شاهد خروج سرمایه در روزهای سبز و قرمز هستیم.

لطفا بیشتر بخوابید

امروز نمونه بارز روزی بود که رنج کشندگان اجازه معامله شدن سهام در قیمت‌های بالای محدوده مثبت را ندادند. اگر امروز نیم ساعت دیرتر دست به فروش سنگین می‌زدند قطعا بسیاری از سهام به صف خرید می‌رسیدند و این اتفاق می‌توانست سیگنال مثبتی به کل بازار بدهد که ورق را برای بورس برمی‌گرداند.

به هرحال هنوز شرایط بازار امروز بد نیست و می‌توان امیدی به شروع یک روند صعودی جدید داشت اما برای ثبیت صعود نیاز است که چند روزی این سبزی دوام داشته باشد که پول‌های پارک شده با خیالی آسوده‌تر به خرید سهام بپردازند.

البته تمام این موارد بستگی به ساعت خواب فروشندگان دارد!