شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قاچاق

چگونه از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شویم؟/ لزوم تکمیل سامانه جامع گارانتی


چگونه از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شویم؟/ لزوم تکمیل سامانه جامع گارانتی

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌‎کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مردم با استفاده از سامانه گارانتی می‌توانند نسبت به اصالت کالا و گارانتی آن اطمینان حاصل کنند؛ بنابراین هر کالایی که فاقد شناسه باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش در زمان خرید هرمحصولی برای خریدار مهم است. از گوشی و تبلت گرفته تا تلویزیون و هر وسیله دیگری که قرار است پول زیادی برای آن پرداخت کنیم.

البته به دلیل شرایط خاص کشور و همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، شرکت‌های گارانتی بین‌المللی در ایران حضور دائمی نداشتند؛ به همین دلیل برخی از مردم معتقدند که داشتن یا نداشتن گارانتی یک دستگاه خارجی اهمیت نداشته و این موضوع صرفاً یک خدمت تشریفاتی است که برخی شرکت‌های نامعتبر برای دریافت پول بیشتر ارائه می‌‎دهند. همچنین تجربه نامطلوب ارائه خدمات صد‌ها شرکت گارانتی نامعتبر در حوزه محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی باعث ایجاد بی‌اعتمادی به مقوله گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران شده است.

البته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سال 1397 سامانه‌ای را به جهت ساماندهی خدمات گارانتی ایجاد کرده است. مردم می‌توانند در این سامانه از اصالت برخی از کالا‌های عرضه شده در بازار اطمینان حاصل کرده و شرکت‌ها و نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش آن‌ها را شناسایی کنند.

مردم چگونه از خدمات سامانه گارانتی استفاده کنند؟

سیدجواد احمدی‌خضربیگی، معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌‎کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با صدا و سیما با اشاره به مهمترین مزایای سامانه جامع گارانتی، گفت: این سامانه دارای دو بخش مجزا است که یک بخش آن برای استفاده فعالان اقتصادی و شرکت‌های تولیدکننده و ارائه کننده خدمات آماده شده است. بخش دیگر نیز برای خریداران کالا و افرادی است که می‌خواهند از اصالت کالا و گارانتی آن اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: مردم می‌توانند قبل از خرید کالا به سایت سامانه گارانتی(https://irangs.ir/) مراجعه کرده و یا با ارسال شناسه رهگیری کالا به کد دستوری #7777*4* اصالت کالای خود را استعلام نمایند.

معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌‎کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این که معیار اصالت کالا، ثبت شناسه آن در سامانه گارانتی است، گفت: هر کالایی که دارای شناسه رهگیری بوده و امکان استعلام آن برای مصرف‌کننده فراهم باشد، به معنای این است که آن کالا به صورت قانونی وارد کشور شده و دارای گارانتی معتبر است. همچنین شناسایی برند و مدت زمان گارنتی کالا نیز از طریق استعلام شناسه میسر خواهد شد.

وی افزود: از زمان شروع به کار سامانه، بیش از 9 هزار تأییدیه برای 1538 شرکت خدمات پس از فروش در گروه‌های کالایی مختلف صادر شده است. این اقدام موجب رقابت‌پذیر شدن خدمات پس از فروش در کشور و در نهایت افزایش کیفیت این خدمات خواهد شد.

احمدی‌خضربیگی ادامه داد: این شناسه رهگیری برای 40 قلم از کالاهای لوازم خانگی، تلفن همراه و سایر کالاها مشخص شده است. مردم در زمان خرید باید توجه داشته باشند که در صورت عدم مشاهده کد رهگیری از خرید آن کالا امتناع کنند.

این مقام مسئول سازمان حمایت مصرف‌‎کنندگان و تولیدکنندگان در پایان با اشاره به دیگر مزایای سامانه گارانتی، گفت: در این سامانه امکان مشاهده شرکت‌های گارانتی کننده کالا برای مصرف‌کننده فراهم است و مردم می‌توانند شکایات و نظرات خود نسبت به شرکت ارائه دهنده خدمات، ثبت کنند.

2 روش برای استعلام شناسه رهگیری و اطمینان از اصالت کالا

مردم می‌توانند از 2 روش برای استعلام شناسه رهگیری و اطمینان از اصالت کالا و گارانتی کالای خود استفاده کنند؛ روش اول، وارد کردن شناسه رهگیری جستجو و روش دوم؛ وارد کردن سریال «انتخاب نوع برند» جستجو است.

بنابر اطلاعیه سازمان حمایت، در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها مردم صرفاً می توانند شرکت‌های دارای مجوز را جستجو نمایید.

چرا سامانه گارانتی تکمیل نمی‌شود؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گفتنی است که در حال حاضر تنها کالاهای مشمول گارانتی تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این سامانه ثبت شده‌اند. کالاهایی نظیر انواع قطعات خودرو و تجهیزات پزشکی که گارانتی آن‌ها تحت نظارت نهادهای دیگر می‌باشد هنوز در این سامانه مجمتع نشده‌اند.

لازم به ذکر است که کالاهای قابل استعلام اصالت در سامانه جامع گارانتی شامل: تلفن همراه، یخچال فریزر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولرگازی (اسپلیت)، مایکروویو ، مایکروفر، فر، پکیج، چرخ خیاطی، مانیتور (نمایشگر رایانه)، جارو برقی. اتو برقی، اجاق گاز، آب‌میوه‌گیری ، آبسردکن ، آسیاب، آون برقی، پنکه، تصفیه آب، جارو شارژی، چرخ گوشت، دستگاه چای‌ساز، سینمای خانوادگی، غذاساز، قهوه ساز، گوشت‌کوب الکتریکی، مخلوط‌کن الکتریکی، همزن، بخارشوی، اتو پرس، آرام پز و زودپز، داکت اسپلیت، تصفیه هوا و تستر می‌شود.

متأسفانه تاکنون تمامی گروه‌های کالایی، الزامی جهت دریافت گارانتی در این سامانه نداشته‌‎اند و این موضوع می‌تواند در کارکرد اصلی این سامانه، اخلال ایجاد کند؛ همانطور که گفته شد، این سامانه به معنای واقعی کلمه جامع نبوده و برخی کالاها ازجمله خودرو، دارو، تجهیزات پزشکی و غیره هنوز هم ذیل این سامانع تعریف نشده‌ و متولیان دیگری دارند. این در حالی است که به نظر می‌رسد بهتر است مسئله گارانتی و خدمات پس از فروش در کشور، یک متولی واحد داشته باشد.

انتهای پیام/