شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پوشاک#واردات#قاچاق

واکاوی دلایل عرضه پوشاک نامتعارف

واکاوی دلایل عرضه پوشاک نامتعارف/واردات پوشاک مغایر با فرهنگ اسلامی از طریق قاچاق

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: در حالی که اصناف به عنوان عامل عرضه پوشاک نامتعارف شناخته می‌شوند، اما واردات قاچاق عامل اصلی عرضه این نوع پوشاک در کشور است.

به گزارش مشرق، یکی از معضلات سال‌های اخیر برای خرید پوشاک از بازار، عدم عرضه پوشاک مناسب با شئونات اسلامی است. عرضه پوشاک نامناسب از قبیل شلوارهای زاپ‌دار،  شلوارهای کوتاه، مانتوهای جلو باز، توری و آستین‌کوتاه در بازار باعث شده گرایش به سمت مصرف این نوع البسه افزایش یابد و براین اساس در سطح جامعه شاهد نوعی از پوشش نامتعارف با فرهنگ ایرانی - اسلامی باشیم.

در رابطه با عرضه پوشاک نامتعارف با شئونات اسلامی اگرچه برخی معتقدند که این مساله نشات گرفته از عدم نظارت بر تولید و عرضه پوشاک است، اما دست اندرکاران تولید و عرضه پوشاک اعتقادی دیگری دارند و آن را مساله فرهنگی - اجتماعی عنوان می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، عدم عرضه پوشاک  مناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی، امروز به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها و حتی جوانان تبدیل شده است.

واکاوی دلایل عرضه پوشاک نامتعارف

در رابطه با تشکیل کمپین مذکور سید محمد رسول تراب، گفت: مدتی پیش با ثبت یک مطلب در فضای مجازی متوجه شدم که بسیاری از مردم برای خرید پوشاک مناسب و متعارف از بازار به علت کمتر عرضه شدن این نوع پوشاک دچار مشکل هستند. 

این فعال فضای مجازی بیان داشت: بعد از انتشار آن استوری و ارسال نظرات مردمی،  معضل عدم یافتن البسه مناسب از بازار از سوی بسیاری مطرح شد و عده‌ای حتی بیان داشتند که به علت پیدا نکردن لباس مناسب مجبور به خرید و استفاده از این نوع پوشاک هستند. 

وی اظهار داشت: در حالی که جامعه ما یک جامعه اسلامی است، متاسفانه عرضه پوشاک مناسب کاهش یافته و در مقابل پوشاک نامناسب در بازار و فروشگاه‌ها  به وفور یافت می‌شود. 

مجید افتخاری با تاکید بر اینکه هر نوع البسه‌ای در بازار موجود است، گفت: بحث عرضه لباس نامتعارف با نبود لباس متعارف دو مساله جدا از یکدیگر است و به طور کامل این موضوع که لباس متناسب با شئونات اسلامی در بازار یافت نمی‌شود یا کم است را رد می‌کنم. 

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران افزود: البته ممکن است براساس تقاضا برخی انواع البسه در برخی مناطق شمال شهر تهران کمتر عرضه شود، اما این بدان معنا نیست که پوشاک مناسب را نتوان از جاهای دیگر تهیه کرد. 

وی افزود: بنابراین هر نوع پوشاکی در بازار موجود است، اما ممکن است در برخی مناطق شهر تهران عرضه بر اساس نوع تقاضا انجام شود. 

افتخاری در ادامه با بیان اینکه نوع پوشش جامعه یک مساله فرهنگی است، اظهار داشت: محصول به خودی خود نمی‌تواند عفاف یا حجاب ایجاد کند، بلکه نوع استفاده از آن محصول و البسه مهم است. 

وی با اشاره به اینکه وقتی نسبت به محتوای فضای مجازی و ماهواره نظارتی وجود ندارد و جوانان ما برای نوع پوشش از آن الگو برداری می‌کنند، گفت: پس نمی‌توان گفت، مشکلاتی که در بخش پوشش جوانان وجود دارد، به علت عرضه نامناسب پوشاک و البسه است. 

افتخاری اظهار داشت: در حال حاضر نوع پوشش در دو رسانه سینما و تلویزیون با یکدیگر متفاوت است، این در حالی است که جوانان ما از محتوای رسانه‌ها الگوبرداری می‌کنند و تقاضا نیز بر اساس محتوای همین رسانه‌ها بوجود می‌آید، بنابراین مساله پوشش کاملا یک مساله فرهنگی است که متاسفانه اصلا به آن توجه نمی‌شود و همواره فقط حلقه آخر یعنی اصناف  را در نظر می‌گیرند. 

وی با تاکید بر لزوم ارائه محتوای مناسب به جامعه اظهار داشت: در مجلس آخرین کمیسیون که توسط نمایندگان مجلس پر می‌شود، کمیسیون فرهنگی است، لذا ما در این مملکت در مقوله فرهنگ نه هزینه می‌کنیم و نه برای آن حوصله به خرج می‌دهیم و بعد می‌خواهیم که همه چیز در این بخش درست شود. 

افتخاری اظهار داشت: هر سال تابستان در مکان‌های عمومی در سطح شهر توسط گشت ارشاد، اقداماتی برای ارشاد مردم نسبت به نوع پوششان انجام می‌شود، اما به محض اینکه هوا سرد می‌شود و مردم خود به خود به سمت پوشیدن البسه پوشیده تر بعلت سرما می‌روند، موضوع حجاب و پوشش تا تابستان سال بعد به فراموشی سپرده می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه مقوله حجاب یک مقوله فرهنگی است و یک شبه حل نمی‌شود، گفت: اتفاقا برخوردهای سخت گیرانه ممکن است اثر معکوس داشته باشد و لذا دست اندرکاران حتما باید به فکر فرهنگ سازی در این زمینه باشند.  

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه مسئولیتی در مورد نظارت بر نوع تولید و عرضه پوشاک دارد، گفت: اتحادیه از تولید کنندگان و توزیع کنندگان پوشاک در ابتدای فعالیت و تشکیل پرونده، تعهد می‌گیرد که اجازه عرضه پوشاک نامتعارف از جمله مانتوهای جلوباز، شلوارهای زا پ دار، کوتاه و ... را ندارند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی در این زمینه با متخلفان بصورت قانونی برخورد می‌شود. 

* عرضه پوشاک نامتعارف از طریق مزون‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی

وی اظهار داشت: اما نکته مورد توجه آن است که بیشتر پوشاک نامتعارف از طریق شبکه زیرزمینی، فروشگاه‌های اینترنتی و مزون‌ها که هیچ نظارتی بر آن ها صورت نمی‌گیرد، عرضه می‌شود. 

وی افزود: نظارت بر مزون‌ها در هیچ سازمان و نهادی متولی ندارد و هیچ سازمانی بر نحوه عرضه مزون‌ها و شبکه‌های زیرزمینی نظارتی ندارد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اظهار داشت: این در حالی است که اتحادیه با کمک بازرسان خود همواره نظارت لازم را در سطح عرضه دارد. 

وی با تاکید بر اینکه در سطح دنیا یکی از جریان‌های موثر در تولید مد، رسانه‌ها هستند، گفت: این در حالی است که در کشور ما نظارت بر این بخش صورت نمی‌گیرد و نوع پوشش برخی افراد در برخی فیلم‌های سینمایی مغایر با فرهنگ ایرانی - اسلامی است. 

* واردات پوشاک قاچاق عاملی برای عرضه پوشاک نامناسب

افتخاری اظهار داشت: علاوه بر مزون‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بخشی از عرضه پوشاک نامتعارف به علت واردات پوشاک قاچاق است، گفت: در مقاطعی از زمان همواره پوشاک قاچاق به کشور ما وارد شده است و اخیرا نیز شاهد واردات پوشاک قاچاق استوک (دست دوم) از بنگلادش هستیم و این در حالی است این البسه برای کشور و فرهنگ ما طراحی نشده است. 

وی اظهار داشت: پوشاکی استوکی که از بنگلادش به صورت قاچاق به ایران وارد می شود، پوشاکی است که برای کشورهای غربی تهیه شده است، اما به علت مسائل ناشی از کرونا و عدم فروش آن‌ها در زمان در نظر گرفته اکنون در غرب قابل عرضه نیست و لذا از طریق بنگلادش به سمت کشور ما سرازیر می‌شود که ممکن است بخشی از این البسه اصلا متناسب با فرهنگ ما نباشد. 

وی با تاکید بر فرهنگ سازی دراین بخش اظهار داشت: بیشترین آسیب را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، در حالی که نظارتی بر آن وجود ندارد. 

منبع: فارس