شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی بورس فردا ۲۷ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بورس فردا با عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی که در روزهای گذشته نیز کم و بیش تاثیر خود را بر روند معاملات سهام نشان داده بودند اگرچه که بورس این روزها به دلیل شرایطی که دارد بیشتر از عوامل و اخبار منفی تاثیر می‌پذیرد.

بورسان:‌ معاملات روز چهارشنبه متاثر از خبر سقف‌گذاری قیمتی برای نرخ سوخت صنایع بزرگ فولادی، روند رو به رشدی را شروع کرد و کورسوی امیدی را به برگشت نصفه نیمه بازار ایجاد کرد اما پس از گذشت چندی از شروع معاملات، عرضه‌ها بودند که همچون روزهای قبل‌تر قدرت خود را به رخ بازار کشیدند و دوباره بیشتر سهام به سمت منفی عقب نشینی کردند.

به هرحال به نظر می‌رسد که فعلا بازار سرمایه بهانه اصلی خود را برای برگشت پیدا نکرده و ممکن است تا اتمام تمامی ابهامات، روندی خنثی و حتی کمی ریزشی را دنبال کند.

دلار نیما در مسیر فردوسی

یکی از اتفاقات مهم این روزها که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سودآوری شرکت‌های صادراتی و به تبع آن افزایش تقاضا برای سهام آنها و همچنین کلیت بازار باشد، افزایش تدریجی نرخ دلار نیما و حرکت آن به سمت دلار بازار آزاد است.

طی روزهای گذشته دلار نیما توانست فاصله خود را با دلار بازار آزاد کم کند و وارد کانال ۲۴هزار تومانی شود. این نرخ هم اکنون حوالی ۲۴۲۵۰ تومان است و افزایش آن می‌تواند سودآوری و ارزندگی شرکت‌هایی که عمده فروش خود را به صورت صادراتی انجام می‌دهند را تحت تاثیر قرار دهد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز صحبت از آن است که این شرکت‌ها در سال آینده بتوانند ارز خود را با نرخ بازار آزاد به ریال تبدیل کنند که اتفاق مهمی برای صنایع پس از سال‌ها تحمیل ارز چند نرخی است.

از طرفی بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز بر بسیاری از صنایع داخل تاثیر می‌گذارند و می‌توانند سودآوری آنها را بسیار رشد دهند که طی روزهای قبل بازار سرمایه توجه چندان قدرتمندی به این موضوع نشان نداد زیرا هنوز تصمیم قاطعی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری مخابره نشده است.

شاید این کم توجهی به دلیل انتظار فعالان بازار برای قانون بودجه ۱۴۰۱ است که ممکن است همانند سال ۱۴۰۰، لایحه بودجه را با تغییرات کلانی همراه کند.

مذاکرات و آینده مبهم

مذاکرات نیز این روزها از بعد سیاسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند آینده اقتصادی کشور و صنایع را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آخرین خبرها از این دور مذاکرات از پیشروی مثبت صحبت‌ها حکایت دارد. هرچند فرسایشی شدن این موضوع به طور کلی نشانه وجود تفاوت دیدگاه طرفین دارد اما ارسال پالس‌‎های مثبت آن هم در روزهایی که کشور انتظار تغییرات بنیادی را ندارد می‌تواند خوش‌بینی حداقلی را به بازارها منتقل کند.

ایجاد یک توافق جدید اگرچه با کاهش قیمت دلار و انتظارات تورمی همراه خواهد بود اما باز شدن راه‌های برقراری ارتباط با کشورهای دیگر و تسهیل صادرات محصولات از سمتی تاثیر بسیار خوبی بر روند عملیاتی و سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت.

تکیه‌گاه تکنیکالی شاخص کل

شاخص کل بورس از دیدگاه تکنیکال در محدوده خوبی قرار گرفته است. پس از شکست محدوده ۱.۳۱۳ میلیون واحدی که حمایت نسبتا مهمی برای شاخص محسوب می‌شد، اکنون حمایت بعدی که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است در محدوده ۱.۲۷۶ میلیون واحدی قرار دارد که هم ترازی خوبی را نیز با کف کانال نزولی اخیر شاخص بورس دارد.

اندیکاتور RSI نیز پس از شکست مرز ۳۰ که حمایت مهمی برای آن محسوب می‌شد، در محدوده هیجان فروش قرار دارد که به نظر نمی‌رسد مدت زیادی در آن محدوده دوام داشته باشد. همچنین حوالی مرز ۲۰ نیز همواره حمایت خوبی برای شاخص بورس عمل کرده است که این بار نیز می‌تواند این سنت را تکرار کند.

تحلیل شاخص کل