به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این مراسم محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره پانزدهم طی سخنانی اظهار داشت: بر این باوریم که نوبت درخشیدن سینمای مستند فرا رسیده است، به دلیل ظرفیت سینمای مستند در ایران ما در دو سال گذشته از میدان به در نرفتیم. در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای هنری به دلیل همه‌گیری کرونا، تاخیر و تعویق و تعطیلی را تجربه کردند، سینمای مستند در تمام صحنه‌ها حاضر و ناظر بود.

وی افزود: هم مستندساز دوربینش را زمین نگذاشت، و هم جشنواره با چراغ‌هایی روشن‌تر از همیشه، این تلاش ایثارگرانه را بازتاب داد. وقتی از مستند حرف می‌زنیم، از حضور در خط مقدم حرف می‌زنیم. مستندسازان همیشه در صف اول مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها ایستاده‌اند. آنان در این مسیر خطر را به جان می‌خرند. جلوه‌های فراوانی از این خطرپذیری و احساس مسئولیت را در شرایط همه گیری ویروس کرونا شاهد بودیم و هستیم. جامعه به یاری آنها هم درد را شناخت و هم امیدوارانه در مسیر درمان حرکت کرد. و جشنواره هم اجازه نداد این مستندها به بایگانی سپرده شوند و برای نمایش آنها تدبیری تازه اندیشید.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: در محفل مستندسازان هستیم و از همه تلاش‌های این عزیزان تشکر می‌کنم. ما تمام تلاش خود را معطوف کردیم تا در همه بخش‌های تولید در حوزه‌های فرهنگی و هنری گام‌های مهمی را برداریم اساسأ رویکرد دولت بسط مسیر آزاد اندیشی، تولیدات انبوه و باکیفیت است. طبق گزارشی که امسال در حوزه مستند داشتم باید بگویم این حوزه جای افتخار دارد، کار‌های مهمی در آن صورت گرفته، واقعیت‌ها به تصویر کشیدن شده، اما در عین حال نیاز جامعه امروز ما امید است، امید مفهومی است که امروز ایران و جوانان عزیزمان بیش از همیشه به آن نیاز دارند و جامعه فرهنگی و هنری ما امروز مأموریتش دمیدن در روح امید است، امید امروز برای همه بخش‌های جامعه ما یک ضرورت است، چه بهتر عزیزان ما در حوزه هنر بتوانند مثل همیشه ماموریت‌های خود را برای وطن به خوبی سرانجام برسانند. ما در انجمن سینمای مستند باید تلاش کنیم همزمان دو کار مهم انجام بدهیم؛ یکی پشتیبانی جدی و تمام قد از هنرمندان مستندساز که این کار را انجام خواهیم داد. کار بعدی تلاش برای بازنمایی از تلاش‌ها و زحماتی است که صورت گرفته، یکی از حسرت‌های من این است که نتوانستم فیلم‌های جشنواره را ببینم، اما تلاش می‌کنم ببینیم و آن‌ها را در جا‌های مهم نظام به نمایش بگذارم حتماً کاری که در مورد آسیب‌های اجتماعی ساخته شده باید در هیات دولت به نمایش گذاشته شود، باید تصمیم گیران ما در بخش‌های مختلف این فیلم‌ها را ببینند، این فیلم‌ها آیینه کاملی است از آنچه که وجود دارد، در این فیلم‌ها اغراق و بزرگنمایی و … صورت نگرفته و هرآنچه اتفاق افتاده، به تصویر کشیده شده است. اگر شورای اجتماعی کشور تشکیل می‌شود و می‌خواهد برای ناهنجاری‌ها تصمیم بگیرد نباید این موضوعات را در پشت در‌های بسته ببیند. این فیلم‌ها فرصتی است که بتوانیم از واقعیت‌ها باخبر بشویم. مگر می‌شود کسی مردم پلدختر را ببیند و راحت از کنارش رد شود. «سینماحقیقت» باید این واقعیت‌ها را جلوی چشم تصمیم‌گیران بیاورد از بنده که عضو کابینه هستم این وظیفه را بر عهده دارم تا بخش‌های دیگر. من خیلی خوشحال شدم که نیروی انتظامی از فیلم «هیچکس منتظرت نیست» تجلیل کرد. این نشان می‌دهد نهاد‌های انتظامی ما در چه افق خوبی حرکت می‌کنند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید بتواند سوژه‌های خوب را تعریف کند وقتی از امید حرف می‌زنیم باید در کنار مشکلات و سختی‌ها، امید را نشان بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: خروجی ما باید به سمت ایجاد امید برود. در حال حاضر نمایشگاه ساخت ایران در حال برگزاری است که هرکسی این نمایشگاه را ببیند افتخار خواهد کرد باید این اتفاقات بزرگ هم دیده شود. ما مجموعه‌ای از مشکلات و امید‌ها را داریم «سینماحقیقت» باید آیینه تمام نما باشد هم مشکلات و هم امید‌ها را به تصویر بکشد. جامعه ایرانی امروز نیازمند امید است و امیدوارم سینمای مستند بتواند در این مسیر گام بردارد. از همه عزیزان تشکر می‌کنم، بخش‌های خوبی را در این رویداد داریم، در این جشنواره بخش شهید سلیمانی را داشتیم که امیدوارم در جشنواره فیلم فجر هم چنین بخشی داشته باشیم. ما در سینما در همه بخش‌ها در خدمت عزیزان هستیم، هیچ محدودیتی نداریم، همه عزیزان باید با هم تلاش کنند برای ارتقای ایران عزیزان.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد عرضه و دیده شدن مستندها نباید به جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» محدود شود و باید برای نمایش و اکران مستندها فکری کرد.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربیٰ محمد خزایی در ابتدای صحبت‌هایش با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره و مستندسازان گفت: خوشحالم که امشب در خدمت شما هستم؛ مهمان ویژه ما امشب سرکار خانم زینب سلیمانی است.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما، گفتمان جدیدی است که روی آن کار می‌کنیم؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور و مضامینی که در ماه ‌های آینده بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که به ما ابلاغ شده در دستور کار قرار می‌دهیم؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه امیدواریم کمک کننده باشیم تا شرایط بهتری برای تولید و عرضه فیلم‌ها فراهم شود.

خزایی ادامه داد: در این 60 روز در جلساتی که با مستندسازان داشتم متوجه شدم که مهم‌ترین بحث‌شان، عرضه و اکران مستندها بود. می‌گفتند در جشنواره سینماحقیقت یا تلویزیون تنها برخی آثار نمایش داده می‌شوند و پلتفرم‌ها هم هزینه اندکی برای پخش فیلم‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. باید با صنوف و برنامه‌سازان برنامه مدونی تهیه کنیم و به راهکاری برسیم که سینمای مستند بهتر دیده شود و پخش آنها منحصر به جشنواره سینماحقیقت و جشنواره‌های خارجی نشود. در همین راستا، برنامه جامع اکران را تدوین کرده‌ایم تا دغدغه سینماگران مستند را رفع کنیم.

او در زمینه بودجه سینمای مستند هم گفت: با حمایت خوبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند و برنامه‌هایی که در دست پیگیری داریم می‌خواهم این نوید را بدهم که با اینکه بودجه سینما هیچ افزایشی نداشته اما سال بعد، سال جهش تولید خواهد بود و این قول را می‌دهم که حداقل بودجه مستند در بخش تولید به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

در بخش دیگری از این مراسم رئیس سازمان سینمایی خطاب به محمد حمیدی‌مقدم خواست تا برای عرضه بین‌الملل آثار فیلمسازان مستند فکر اساسی و برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توان به آنها کمک کرد که آثارشان در جشنواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش داده شود تا در سال‌های بعد شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

خزایی یادآور شد: در این مدت 60 روز بیش از 500 نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند. یک نفر را ندیدم که گله نداشته باشد. با یک بررسی اجمالی درباره دغدغه و اضطراب آنها دیدم که ریشه آن در تساهل و تسامح دوستان ما در سازمان سینمایی بوده است. اما قول می‌دهیم که در دوره جدید، در تولید محتوا عزمی راسخ‌تر خواهیم داشت.

محمد خزایی در ادامه بیان کرد: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰؛ ۳۰ نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند.

او ادامه داد: امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده است، حداقل تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم بر مبنای قانون جلو می‌رویم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در سازمان سینمایی و مدیران این سازمان به روی همه افراد با هر اندیشه‌ای باز است، همه می‌توانند مشکلات را با ما در میان بگذارند و ما تمام تلاش خود را برای حال چالش‌های پیش روی فیلمسازان انجام می‌دهیم. این ماموریتی است که دولت به ما داده و باید آن را انجام دهیم.

خزایی با نگرانی از شرایط نابرابر فیلمسازان در شهرهای مختلف در ادامه عنوان کرد: نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستان‌ها هستیم که چشم دوختند تا شرایط برای ساخت فیلم آنها درست شود. نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را به روی خود بسته می‌بینند. من نگران خانواده‌های ارجمند همکاران و سینماگران هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند و مشکل کار و معیشت دارند.

او ادامه داد: عزیزان بزرگواران من به عنوان یک عضو کوچک این خانواده بزرگ مثل شما نگران بسیاری از مسائل هستم و دغدغه سینما و مردم را دارم. ولی مطمنم که آینده و افق پیش رو بسیار روشن و امیدوارکننده است.اگر همه افرادی که دلشان برای سینما می‌تپد در کنار هم همدل و یکپارچه و محکم بایستند و تلاش کنیم برای تولید محتوای انقلابی و مردمی و توسعه عدالت فرهنگی در مناطق کشور ، آینده و افق پیش رو بسیار روشن است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به حضور خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تشکر از حضور آنها با ذکر خاطره‌ای گفت: امروز که خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در کنار ما هستند خوب است که خاطره‌ای تعریف کنم. فیلمسازی در حال برگشت به شهر خود بود و خواست سر خاک حاج قاسم برود. او در این حین مردم روستایی می‌بیند و پیش آنها می‌رود. از آنها اسم روستایشان را می‌پرسد که پیرمردی در بین آنها می‌گوید: اسم روستای ما حاج قاسم سلیمانی است. علت را جویا می‌شود که می‌گویند ما از اشرار بودیم، حاج قاسم ما را ساماندهی کرد و در روستایی اسکان داد. اما حال که او از دنیا رفته، هیچکس حالی از ما نمی‌پرسد. از آنها مشکل‌شان را می‌پرسد. دلیل آن را جویا می‌شود. مشکل‌شان بی آبی بود که با بچه‌های جهادی مشکل را حل کردند. این نشان می‌دهد که شهدا در بین ما زنده هستند. برای سینمای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

برندگان جوایز

بخش بین‌الملل

بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه بین‌الملل: «یک سال در تبعید» به کارگردانی مالاز اوستا از ترکیه

بهترین فیلم نیمه بلند بخش مسابقه بین‌الملل: «یک تصویر، دو برداشت» به کارگردانی ساناز سهرابی از کانادا

جایزه ویژه هیات داوران: «در جریان کلمات» به کارگردانی الیان استر بوتس از هلند

بهترین فیلم بلند بخش مسابقه بین‌الملل: «بچه‌های اعجوبه» به کارگردانی احمد نکترکوپور محصول مشترک فرانسه، آلمان و ترکیه، و فیلم «چهره‌پرداز» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران

جایزه ویژه هیات داوران: «استخوان‌های شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی از ایران

جایزه شهید آوینی

تندیس برنزی شهید آوینی: «تفنگ برادرم» به کارگردانی کامران جاهدی

تندیس نقره‌ای شهید آوینی: «روزهای ناتمام» به کارگردانی مهدی قربان‌پور

تندیس طلایی شهید آوینی: «سرباز شماره صفر» به کارگردانی مهدی سلیمی‌راد

جایزه ویژه دبیر در بخش شهید آوینی: فیلم‌های «آن مرد» به کارگردانی مهدی حجت‌پناه و «راکال» به کارگردانی احمد ابراهیمی

جایزه ناجی هنر: «هیچ کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده

جایزه شبکه مستند: «تفنگ برادرم» به کارگردانی کامران جاهدی

بخش ملی

بهترین صداگذاری: میثم حسنلو و بامداد افشار برای «بی‌بی جان»

بهترین موسیقی متن: مهدی محمودخانی برای «تکیه دولت» و یونس اسکندری برای «ماجرای سال آخر»

بهترین تصویربرداری: فرشاد و فراز فداییان برای «قلعه برقرار»

بهترین پژوهش: برهان احمدی برای «زندگی در آرشیو»

بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن: «دبستان پارسی» نوشته حسن نقاشی با صدای هادی اسفندیاری

بهترین تدوین: حجت و عبدالخالق طاهری برای «احتضار»

بهترین کارگردانی مستند کوتاه: «برگ» به کارگردانی حمید جعفری

بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند: «قلعه برقرار» به کارگردانی فرشاد فداییان

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم‌های «خروج ممنوع» و «آن شب»

جایزه سرباز وطن یادبود سردار شهید قاسم سلیمانی: «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: «دبستان نقاشی» به کارگردانی حسن نقاشی

بهترین فیلم مستند: «قلعه برقرار» ساخته فرشید فداییان و الهه نوبخت

جایزه ویژه دبیر در بخش مسابقه ملی: «آقای صیاد را ول کنید» و «بوی مادر بوی دریا»

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «بی‌بی جان» به تهیه‌کنندگی نرگس جودکی و ایمان پاکنهاد

انتهای پیام //