«سید نظام الدین موسوی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درگفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با حضور وزرا در کمیسیون‌های مجلس و تاثیر آن بر تعامل بین دولت ومجلس گفت: طبق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس نمایندگان حق تذکر و سوال از وزرا را دارند زیرا نظارت نمایندگان مجلس بر وزرا به عنوان مجری قوانین یک نظارت دائمی است و فقط منحصر به رای اعتماد نمی‌شود، بلکه پس از رای اعتماد نمایندگان در قالب تذکر و سوال معمولا مطالب خود را که مطالبات مردم و افکار عمومی است از وزرا جویا می‌شوند. 

وی در ادامه با بیان این جمله که "از ابتدای شکل گیری مجلس و دولت همیشه وزرا پاسخگوی سوالات نمایندگان در کمیسیون‌ها بودند" بیان کرد: در همه ادوار مجلس و دولت مرسوم بوده که نمایندگان از وزرا طرح سوال می‌کردند و اعضای دولت با حضور در کمیسیون‌ها پاسخ سوالات نمایندگان را می‌دادند. بخش عمده‌ای از سوالات در کمیسیون‌ها مختومه می‌شود و اینگونه نیست که سوالات به صحن علنی کشیده شود. در دولت جدید که حدود سه ماه از شروع کار آن گذشته، هنوز سوالی در صحن مجلس نیامده، سوالات عموما در کمیسیون‌ها مطرح و وزرا و اعضای دولت هم از حضور در کمیسیون هااستقبال می‌کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که " وزرا صرفا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان درجلسات کمیسیون‌ها حضور پیدا نمی‌کنند بلکه گزارشات خود را هم به نمایندگان ارائه می‌کنند" تصریح کرد: حضور وزرا در کمیسیون‌ها منحصر پاسخ به سوالات نمایندگان نیست بلکه برای بسیاری از مسائل مهم هر وزیری در حوزه تخصصی خود در کمیسیون حضور پیدا می‌کند و گزارشی را هم ارائه می‌دهد، نظر دولت برای کمیسیون‌ها و برای مجلس مهم است. مجلس شورای اسلامی در این دوره برای انکه نمایندگان در دفاتر وزرا حضور پیدا نکنند و شان وزرا و نمایندگان حفظ شود، تدبیری اندیشیده که براساس آن وزرا روزهای دوشنبه در مجلس حضور پیدا می‌کنند و نمایندگان موضوعاتی که به حوزه های انتخابیه انها مرتبط است را در جلسه مطرح و پیگیری می‌کنند و اتفاقا این موضوع با استقبال وزرا مواجه شده است. 

نماینده مردم تهران بیان کرد: ارتباط وزرا و نمایندگان بر پیگیری مسائل موجب شده  بسیاری از مسائلی که ممکن است منجر به سوء تفاهم یا سبب سوال و یا تنش بین دولت و مجلس شود کاهش پیدا کند. مجلس حق نظارت و سوال و پیگیری مسائل را دارد زیرا تریبون افکار عمومی و مردم است ولی الحمدالله در این دوره تعامل فیمابین مجلس و دولت و نمایندگان و وزرا نسبتا تعامل خوبی است و در همان چارچوب قانونی خود پیش می رود.

موسوی با اشاره به پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهور در جلسات کمیسیون‌های مجلس که با حضور وزرا برگزار می‌شود اظهار کرد: با توجه به آنکه یکی از شعارهای محوری رئیس جمهور توجه به محرومان و مناطق محروم است؛ برهمین مبنا تقریبا هر هفته به استانهای مختلف سفر می‌کنند، طبیعتا برگزاری جلسات بین وزرا و نمایندگان استانی در جهت اخذ تصمیمات لازم و راهگشا کمک شایانی می‌کند، نمایندگان مجلس به واسطه حضور در بین مردم و اشراف بر حوزه انتخابی خود، می‌توانند مشورت‌های خوبی به دستگاه اجرایی بدهند. برگزاری جلسات نمایندگان استانها و مجامع استانی با وزرا کمک بسیار خوبی در این زمینه می‌دهد. در سفرهای استانی شاهد هماهنگی بسیار خوب بین مجلس و دولت بودیم.

وی در پایان افزود: با هماهنگی و هم افزایی بین نمایندگان و دولت تصمیمات خوبی در سفرهای استانی اتخاذ شده است. مضاف بر اینکه حضور وزرا در مجلس باعث می‌شود نمایندگان بصورت رو در رو مسائل و مشکلات حوزه‌های انتخابی و سایر مسائل جاری کشور را پیگیری کنند. شخص رئیس جمهور تدبیر خوبی اندیشیدند و تقریبا هفتگی با مجامع نمایندگان استانها بصورت جداگانه جلسات مستقیم برگزار می کنند که این جلسات آقای رئیس جمهور هم بسیار در تداوم هم افزایی و همدلی و هماهنگی بین دولت و مجلس موثر است و تصمیمات خوبی دراین جلسات اتخاذ شده که از این بابت هم باید از آقای رئیس جمهور هم تشکر کرد.

انتهای پیام/