شهر خبر

افشای اسناد محرمانه قتل جان اف کندی

کدخبر: 462344
دولت آمریکا بخشی از اسناد محرمانه در رابطه با ترور رئیس جمهور پیشین این کشور را منتشر کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، دولت ایالات متحده نزدیک به ۱۵۰۰ سند مهروموم‌شده سرویس اطلاعات خارجی آمریکا (سیا) و پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) در رابطه با ترور رئیس جمهور پیشین این کشور را منتشر کرد.

دویچه وله گزارش داد، اسنادی که اکنون در وبسایت آرشیو ملی آمریکا قابل دسترسی هستند بیش از هر چیز میزان تلاش بازرسان آمریکایی برای یافتن آمران و همدستان قاتل جان اف کندی را نشان می‌دهند.

کندی در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در یک ماشین سرباز در دالاس به ضرب گلوله کشته شد.

پلیس، شخصی به نام لی هاروی اسفالد را به عنوان قاتل معرفی کرد. اسفالد نیز دو روز بعد به دست جک رابی، صاحب یک باشگاه شبانه به‌قتل رسید.

نتایج تحقیقات رسمی پس از مرگ سی‌وپنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده چنین بود: قاتل رئیس جمهور دموکرات، به‌تنهایی عمل کرده و دستیار و آمری نداشته است.

این موضع رسمی تا امروز توسط نظریه‌پردازان تئوری توطئه و افراد دیگری مورد سوال است.

در این تئوری‌ها کوبا جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا گفته شد که اسفالد طرفدار نظام سوسیالیستی کوبا بوده و کندی قصد برچیدن این نظام را داشته است.

برخی هم انگشت اتهام را به سوی اتحاد جماهیر شوروی، سرمایه‌داران تسلیحاتی آمریکا و مخالفان سیاسی داخلی نشانه رفتند.

در باره قتل کندی هزاران مقاله، کتاب، فیلم و برنامه‌های تلویزیونی منتشر شده که معروف‌ترین آنها در سطح بین‌المللی فیلم سینمایی جی‌اف‌کی، ساخته اولیور استون کارگردان آمریکایی است.

محتوای اسناد منتشره

اسنادی که روز چهارشنبه منتشر شده‌اند، از جمله حاوی تلاش‌های سرویس‌های اطلاعات آمریکا برای یافتن مدارکی دال بر ارتباط احتمالی اسفالد با سرویس‌های مخفی اتحاد جماهیر شوروی، گروه‌های کمونیستی در آفریقا و مافیای ایتالیا هستند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهند که ایالات متحده چه فعالیت‌هایی برای جاسوسی از دولت سوسیالیستی فیدل کاسترو در کوبا انجام داده است.

مورخان و دیگر افرادی که به اتفاقات پشت‌پرده مربوط به قتل کندی علاقه دارند، مشتاقانه منتظر انتشار این اسناد بودند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند محقق گزارش داد که میزان اطلاعات تازه این اسناد کم است و گاهی اوقات به نظر می‌رسد، کپی اسنادی باشند که قبلا منتشر شده‌اند. بسیاری از آنها هم حاوی کلمه‌ها و سطرهای سیاه‌شده هستند.

گفته می‌شود که در ابن رابطه هنوز هزاران سند محرمانه وجود دارد که دولت از انتشار آنها خودداری می‌کند، با این توجیه که آنها می‌توانند منافع ملی آمریکا یا نهادهای امنیتی این کشور را به‌خطر بیاندازند.

در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از ۵۳هزار سند مربوط به قتل کندی منتشر شد. بر اساس آمار آرشیو ملی، این معادل ۸۸درصد کل اسنادی است که در این رابطه وجود دارد.

فیلیپ شنون، کندی‌شناس آمریکایی روز چهارشنبه در پورتال خبری پولیتیکو نوشت، برخی از اسناد احتمالا هرگز منتشر نخواهند شد، و این بیش از پیش به تئوری توطئه دامن می‌زند.  

انتصاب دختر کندی به عنوان سفیر آمریکا

تقریبا هم‌زمان با انتشار اسناد نام‌برده، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که قصد دارد کارولین کندی، دختر جان اف کندی را به عنوان سفیر آمریکا در استرالیا معرفی کند.

کارولین کندی ۶۴ساله در دوران باراک اوباما از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سفیر ایالات متحده در ژاپن بود.

شخص پیشنهادی رئیس جمهور برای سرپرستی سفارتخانه‌های این کشور باید توسط مجلس سنا هم تایید شوند.

رای‌گیری در این باره ممکن است چند هفته یا حتی ماه‌ها طول بکشد.