به گزارش برنا، به نقل از دویچه وله، اعزام نیروهای روسیه به مرز اوکراین، تنش را در این منطقه افزایش داده است. روسیه در هفته‌های گذشته ده‌ها هزار سرباز را به مرزهای خود با اوکراین گسیل کرد. این اقدام نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را افزایش داده است. در مقابل، مسکو، اوکراین را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرده است.

اوکراین در تلافی اعزام سربازان روسی به مرزهای شرقی‌اش یک بار دیگر تاریخ حضور نیروهای ناتو در این کشور را تمدید کرد.

بر اساس قانونی که روز سه‌شنبه، ۱۴ دسامبر در کی‌یف تصویب شد، در سال آینده میلادی همانند سال جاری نیروهای ناتو اجازه دارند تمام سال و با چهار هزار سرباز که نیمی از آنها آمریکایی هستند در خاک اوکراین مستقر باشند.

اجازه استقرار تجهیزات نظامی ناتو در اوکراین نیز گسترش یافته و از ۱۰ هواپیما و هلی‌کوپتر به ۴۰ فروند افزایش یافته است. همچنین حضور ۲۰ کشتی ناتو در آب‌های اوکراین مجاز شمرده شده است.

هدف حضور این نیروها، آموزش سربازان اوکراینی عنوان شده است. در سال آینده میلادی قرار است ۹ مانور نظامی با شرکت نیروهای خارجی در اوکراین برگزار شود.

سربازان ناتو از سال ۲۰۱۵ مشغول آموزش نیروهای اوکراین به منظور مقابله با جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه در شرق این کشور هستند. بحران میان روسیه و اوکراین حدود هشت سال است که ادامه داشته و بنا بر تخمین سازمان ملل تا کنون ۱۳ هزار نفر در این جنگ جانشان را از دست داده‌اند. 

از سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد تا کنون روابط کی‌یف و مسکو همواره تیره‌تر شده و اکنون این خطر وجود دارد که به جنگ بینجامد. به همین دلیل در سال ۲۰۱۹ هدف پیوستن به ناتو وارد قانون اساسی اوکراین شد. با این حال همچنان پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور ممنوع هستند.

هشدار فرانسه و آلمان به روسیه

در پی اعزام سربازان روسیه به مرزهای شرقی اوکراین، فرانسه نسبت به یک بحران نظامی در این منطقه به روسیه هشدار داد. ژان لیو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه، ۱۵ دسامبر گفت: «یک حمله جدید به تمامیت ارضی اوکراین می‌تواند پیامدهای گسترده استراتژیک داشته باشد.»

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که چنین اقدامی می‌تواند برای روسیه "گران تمام شود".

بحران کنونی میان روسیه و اوکراین همچنین موضوع ملاقات سران کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود که با عنوان "شراکت شرقی" در بروکسل برگزار می‌شود. پیش از آغاز این نشست اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری فرانسه و اوکراین با یکدیگر دیدار کردند.

اولاف شولتس در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، به روسیه هشدار داد. در این بیانیه آمده است: «اگر تا کنون کسانی متوجه نشده‌اند: هرگونه نقض تمامیت ارضی (اوکراین) بهایی بسیار سنگین خواهد داشت.»

شولتس همچنین بر حل این بحران از راه‌های دیپلماتیک تاکید ورزیده و اعلام کرده که آلمان در عرصه سیاست اروپا با فرانسه بسیار هم‌نظر است.