شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال ۹۸

قیمت‌ها به ابتدای سال ۹۸ بازگشت

شاخص کل بورس در هفته‌ معاملاتی گذشته کانال ۱٫۳ میلیون واحدی را از دست داد و نسبت به هفته قبل ۴٫۱ درصد افت کرد. اما آیا این افت ادامه‌دار است؟

شاخص کل بورس در هفته‌ معاملاتی گذشته کانال ۱٫۳ میلیون واحدی را از دست داد و نسبت به هفته قبل ۴٫۱ درصد افت کرد.

در حالی که در این هفته اتفاقاتی از جمله تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، ادامه ابهامات در مذاکرات برجام، بازگشایی لیدرهای گروه خودرو و … افتاد، فشار فروش در بازار همچنان باقیست.

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: بازار کاملا ناامیدانه، بحرانی و خارج از تصور تحلیلگران بود. در هفته‌ای که گذشت تقدیم بودجه ۱۴۰۱ به مجلس را داشتیم که با توجه به انقباضی بودن نشان داد دست دولت همچنان در جیب سهامداران باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: تفاسیری که از بودجه شده درست یا غلط بر بازار سهام تاثیر منفی داشته است. فرمول قیمت‌گذاری خوراک گاز، افزایش نرخ سوخت گاز صنایع، بهره مالکانه، عوارض دولتی، مالیات‌ها، انتشار اوراق و… نشان می‌دهد دولت به دنبال جمع‌آوری پول بیشتر از جامعه است.

خیری اظهار کرد: بازار سهام در تصمیم‌گیری مسئولان اصلا جایگاهی ندارد. به نظر می‌رسد هیچگونه اولویتی برای بازار سرمایه وجود ندارد. این موضوع باعث نارضایتی سهامداران می‌شود.

وی تاکید کرد: همانطور که دیدیم موضوع استیضاح وزیر اقتصاد این هفته توسط اهالی بازار سرمایه مطرح شد. در حال حاضر قیمت‌ها به ابتدای سال ۹۸ برگشته و خیلی‌ها متضرر شدند و خروج سنگین نقدینگی از بازار را داشتیم.

 
این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: برخی از آقایان فکر می‌کردند بورس عامل تورم است. با همین دیدگاه وضعیت بازار امروز به اینجا رسیده و  فرابحرانی است.

بورس چگونه بهبود می‌یابد؟

وی عنوان کرد: شرایط شرکت‌ها، قیمت‌ها و وضعیت فروش مناسب است. دلار نیمایی به مرور به ۲۸ هزار تومان خواهد رسید و همه این‌ها سیگنال‌های مثبتی است اما در این شرایط بازار سهام به این اخبار واکنش مثبت نشان نمی‌دهد.

خیری عنوان کرد: بر خلاف تمام بدعهدی مسئولان بازار سرمایه از درون وضعیت خود را بهبود خواهد بخشید. ریزش‌های اخیر فراتر از ارزش‌هاست و فروش‌ها هیجانی است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع برجام گفت: در چنین شرایطی بورس نیازمند حصول توافقات است. اما هنوز نتیجه خوبی از برجام نیز برای بازار مخابره نمی‌شود. در صورت عدم حصول توافقات تورم‌های فعلی در آینده رویا خواهد شد.

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان کرد: بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها بسیار ارززنده و خالی از حباب است. تا پایان هفته آینده فشار فروش باقی خواهد بود. شرایط رکودی است و عدم حمایت‌های لازم باعث بدتر شدن شرایط شده است.

 

منبع: تجارت نیوز