شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#چهارشنبه

خبرنامه اقتصاد ایران - چهارشنبه 24 آذر 1400

بزنگاه مجلس در بودجه ۱۴۰۱

اینک لایحه بودجه 1401 که با کسری (جمع تراز عملیاتی و سرمایه‌ای) 150 هزار میلیارد تومانی بسته شده در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است. در همین حین با اعتراض معلمان، بازنشستگان، کارمندان وزارت نفت و... مواجه هستیم که برای افزایش سهم خود از بودجه دولت تلاش می‌کنند. سوالی که وجود دارد نقش مجلس در مدیریت چنین وضعیتی چیست؟ آیا مجلس همچون دو سال گذشته بر حجم ناترازی بودجه خواهد افزود یا بالاخره به این نتیجه خواهند رسید که ناهار مجانی وجود ندارد و هر گونه افزایش مصارف بر بودجه ناگزیر بر حجم کسری بودجه و در نتیجه تورم خواهد افزود؟

توافق مهم ایران و آژانس در میانه مذاکرات وین

وزیر امور خارجه امروز از دست‌یابی توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد، امیرعبداللهیان می‌گوید این توافق می‌تواند برخی نگرانی‌ها در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران را رفع کند. بر اساس این توافق، ایران با درخواست آژانس در خصوص تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه علیه مجتمع تسا در کرج موافقت کرده است. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نیز بر این باور است که توافق با ایران تحولی مهم در زمینه‌ نظارت‌های آژانس برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. این توافق درحالی به دست آمده که مذاکرات ایران و غرب بر سر رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به فعالیت هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه دارد.

لایحه بودجه 1401 زیر ذره‌بین بورسان

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ روز یکشنبه هفته جاری تقدیم مجلس شده است. بودجه به عنوان مهم‌ترین سند مالی کشور یکی از اصلی‌ترین اتفاقات اقتصادی است که هر ساله توجه کارشناسان اقتصادی را به خود جلب می‌کند.
در دل بودجه اعداد و ارقام و تبصره‌ها و بندهایی وجود دارد که بر سرنوشت اقتصادی کشور در سال بعد اثرگذار خواهند بود.
تیم تحلیلی بورسان در پرونده ویژه به توصیف بودجه به زبان ساده از سه منظر فضای کلان اقتصادی، معیشت مردم و سرمایه‌گذاری پرداخت.

چرا تجار ایرانی، ایران را دور می‌زنند؟

وال‌استریت ژورنال اخیرا در گزارشی افشا کرده بود که آمریکا در تلاش است بار دیگر فشار بر شرکای تجاری ایران را افزایش دهد. خبری که با نام امارات، مالزی، ترکیه و چین منتشر شد، اما گویا این موضوع محدود به این کشورها نیست و آمریکا در تلاش است سایر شرکای تجاری ایران را نیز تحت فشار قرار دهد. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داده بود که آمریکا برای بایکوت ایران با تجار افغان هم رایزنی کرده بود. با این حال گویا مشکلاتی که سیاست‌گذار برای تجار ایجاد کرده، بیش از فشارهای آمریکاست. یک تاجر به مشکلاتی اشاره می‌کند که سبب شده تجار ایرانی در تجارت با افغانستان، ایران را دور بزنند . مشکلاتی که ریشه در اشتباهات سیاست‌گذار ایرانی در مرزهای سه‌گانه ایران با افغانستان دارد.

خریداران مسکن در کدام محلات بیشتر سود کردند؟

بررسی بازدهی مسکن در محلات کلانشهرهای مختلف نشان می‌‌دهد در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز محلات زیادی وجود دارند که طی دو سال اخیر بازدهی مسکن در آن‌ها بیشتر از محله‌های تهران و حومه آن بوده است. به عنوان مثال کسانی که شهریور ۹۸ در محله مشتاق اصفهان ملکی خریده‌اند، ارزش سرمایه‌گذاریشان تا شهریور امسال به طور متوسط حدودا ۹ برابر شده است؛ یعنی بازدهی ماهانه ۱۰ درصدی. دیگر نکته جالب توجه این است که در حالی در دو سال گذشته در تهران عمدتا محلات گران‌قیمت رشد بیشتری داشته‌اند که در شیراز طی همین مدت محلات ارزان‌قیمت یا حومه شهر بیشترین بازدهی را داشته‌اند.

اخباری که نباید از دست بدهید:

روزهای حساس دلار

خبر خوش خطیب‌زاده از روند مذاکرت وین

بیت کوین بر لبه تیغ شاخص‌ها

ایران و آژانس بین‌المللی اتمی به توافق رسیدند

ماراتن سقوط لیر و ریال

پیتر لینچ؛ چگونه یک سهم را انتخاب کنیم؟