شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#منابع#وزارت

منابع مالی دولت برای تکمیل پروژه‌های وزارت راه کافی نیست/ رستم قاسمی: امکان ساخت ‌خط‌آهن را نداریم


منابع مالی دولت برای تکمیل پروژه‌های وزارت راه کافی نیست/ رستم قاسمی: امکان ساخت ‌خط‌آهن را نداریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که‌ منابع مالی دولت برای تکمیل پروژه‌های وزارت راه کافی نیست، گفت: در بخش هوایی وضعیت ناوگان چندان مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی دو ماموریت ویژه در حوزه مسکن و دیگری در تمامی حوزه‌های حمل و نقل دارد، بر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای بهبود شرایط حمل و نقلی به ویژه در حوزه جاده‌ای، هوایی و ریلی تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی دولت برای تکمیل طرح‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی کفایت نمی‌کند، افزود: تامین منابع مالی آغاز و تکمیل پروژه‌ها با روش‌های جدید سرمایه‌گذاری قابل تحقق است. در بخش حمل‌ونقل با مشکل کمبود ناوگان مواجه هستیم اما برنامه داریم که این موانع و مشکلات را با منابعی غیر از منابع دولتی تامین کنیم.

قاسمی افزود: در بخش هوایی وضعیت ناوگان چندان مناسب نیست، سن ناوگان بالا و تعداد ناوگان به اندازه نیست. همچنین در بخش ریلی نیز  با وجودی که حدود 15 هزار کیلومتر راه‌آهن داریم اما به کریدورهای اصلی متصل نیست و در بخش ناوگان ریلی نیز کمبودهایی وجود دارد که باید تلاش کنیم تا به وضعیت مناسب دست یابیم. مقرر بود تا30 درصد حمل بار و مسافر توسط ریل انجام شود که هم‌اکنون این ظرفیت زیر 18 درصد است.

وی توضیح داد: در بخش جاده‌ای کارهای خوبی انجام شده است که باید تداوم یابد و تقویت شود تا بتوانیم در این حوزه حمل و نقلی به توان مناسبی دست یابیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه طرح جامع حمل و نقل در دست تهیه است، اعلام کرد: طرح های زیادی در حوزه حمل ونقلی آغاز شده است که انجام آنها به بیش از هزاران میلیاردتومان سرمایه نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی ازبرگزاری جلساتی برای اتصال تمامی بخش های حمل و نقل و ایجاد حمل و نقل ترکیبی خبر داد و گفت: با پاکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که بر اساس آن کامیون‌ها بتوانند به چین برسند و از سوی دیگر پاکستانی‌های نیز امکان تردد تا قفقاز را داشته باشند.

قاسمی تصریح کرد: با منابع و اعتبارات دولتی، وزارت راه و شهرسازی امکان ساخت آزادراه و راه‌آهن را ندارد، چراکه تامین ساخت پروژه‌های عمرانی بالاست. به عنوان نمونه ساخت و تکمیل راه‌آهن بوشهر-شیراز فقط چنندین هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد که بودجه وزارت راه و شهرسازی کفاف آن را نمی‌دهد. به همین دلیل برای حل این مشکل باید ساخت آزادراه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم ایرانیان داخل کشور و هم ایرانیان خارج از کشور واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در آنها از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود باید به نحوی باشد که برای آنها جذاب و سودآوری داشته باشد و علاوه بر ایجاد مشوق‌های لازم، تضمین‌های لازم را به سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه بدهد.

برای نوسازی ناوگان در صدد امضای تفاهم‌نامه هستیم

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هم‌اکنون طرح‌های آزادراهی وجود دارد که چنانچه ساخته شوند سرمایه آنها برمی‌گردد و این در طرح جامع حمل و نقل نیز قید شده است. سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند می‌توانند 20 سال عوارض بگیرند. همچنین برای  نوسازی ناوگان در صدد امضای تفاهم‌نامه هستیم.

انتهای پیام/