شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دلار#تعیین#هزار#تومانی#بودجه#تاثیری#بازار#دارد؟

تحلیلگر اقتصادی تشریح کرد؛

تعیین دلار 23 هزار تومانی در بودجه چه تاثیری بر بازار دارد؟

تحلیلگر اقتصادی می گوید: در بودجه 1401 نیز قیمت دلار 23 هزار تومان ارزش گذاری شده است که قیمت واقعی نیست به دلیل اینکه قیمت دلار بالاتر است.

تعیین دلار 23 هزار تومانی در بودجه چه تاثیری بر بازار دارد؟

حمید حاج اسماعیلی، تحلیلگر اقتصادی، در گفتگو با منیبان، درباره ارزیابی خود از اینکه دلار در بودجه 1401، 23 هزار تومان بسته شده است، گفت: متاسفانه تا به امروز قیمت واقعی دلار در هیچ بودجه ای نیامده است. در بودجه 1401 نیز قیمت دلار 23 هزار تومان ارزش گذاری شده است که قیمت واقعی نیست به دلیل اینکه قیمت دلار بالاتر است. 

او ادامه داد: دولت مدعی است با شرایطی که در بازار ایجاد خواهد شد قیمت دلار را کاهش می دهد ولی علائم و شرایط در بازار چنین چیزی را به ما نمی گوید که این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین، هرگونه قیمت گذاری ارز به صورت غیر واقعی در بودجه در عین حال که دولت را گمراه می کند باعث مشکلات اقتصادی در کشور نیز می شود. من فکر می کنم، درآمدهای ارزی دولت نسبت به گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. هر چقدر قیمت دلار را در بودجه افزایش می دهیم امکان اینکه با کسری بیشتری مواجه شویم وجود دارد چون بخشی از بودجه حتما براساس ارز تعیین می شود و اگر قیمت آن در بودجه بالا باشد و محقق نشود حتما میزان کسری بودجه و مشکلات کشور بیشتر خواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: دولت گذشته قیمت دلار را به صورت واقعی در بودجه نیاورد و قیمت دلار باید واقعی تر باشد تا بتوانند روی درآمدها محاسبات جدی داشته باشند اما دلار 23 هزار تومانی که در بودجه 1401 آمده است، واقعی نیست. ما نمی توانیم نرخ بازار را نادیده بگیریم و نرخ های رسمی را که به هر حال همان نرخ نیما است آن را مدنظر قرار بدهیم. به نظر من، چند گانگی قیمت ارز در کشور مشکلاتی را برای بودجه ایجاد می کند و هرچقدر افزایش قیمت ارز در بودجه بالاتر باشد عدم تحقق آن مشکلات کشور را بیشتر خواهد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که این احتمال وجود دارد مجلس قیمت 23 هزار تومان را رد کند؟ اظهار کرد: حتما. مطمئن باشید نرخ ارز یکی از جدی ترین مباحث در کشور است که محل اختلاف و تحلیل بسیار زیادی بین دولت، مجلس و نهادهای پژوهشی مثل مرکز پژوهش ها و در عین حال نخبگان است که این می تواند با نظرات بانک مرکزی و در عین حال خود مرکز پژوهش ها، دچار نوسان بیشتر شود. من فکر می کنم، این قیمت قطعی نخواهد بود و در مجلس دچار تغییرات خواهد شد.

حاج اسماعیلی در خصوص قیمت واقعی ارز با توجه به وضعیت اقتصادی پاسخ داد: در حال حاضر نرخ روز بازار حدود 30 هزار تومان است که تا 32 هزار تومان هم می رسد. هرگونه قیمت گذاری چه تحت عنوان قیمت های رسمی چه نیما چه ارز ترجیحی و هر عنوانی که برای کالاها و اقدامات خاص تخصیص پیدا می کند می تواند یک قیمت غیرواقعی باشد چون آنچه که ملموس است و می تواند مولفه های اقتصادی ما را تعیین کند، قیمت کف بازار است. دولت باید به سمت تک نرخی شدن برود بنابراین این چندگانگی های ارز جز مشکل برای کشور هیچ عایدی نداشته است.

او با اشاره به راهکار این موضوع گفت: در حال حاضر و در بهترین شرایط راهکار آن ایجاد ثبات در حوزه اقتصادی، ثبات در نرخ ارز و ایجاد گشایش برای شرایط طبیعی در اقتصاد کشور است. دولت با زبانی صحبت می کند که برای ما ملموس نیست چون دولت فعلی اصل برجام را قبول نداشته ولی در حال حاضر مدعی است که ما خیلی جدی و شفاف با کشورهای 1+4 مذاکره می کنیم. دولت باید تلاش کند با شفافیت بیشتری با مردم صحبت کند تا هم مردم امیدوار باشند و هم این اتفاقات و این اخبار بتواند، روی قیمت کالاهای اساسی و روی قیمت ارز تاثیرگذار باشد و بتواند آن را در بازار تعدیل کند.

وبگردی