شهرخبر

یک تابلوی ابرنگی کمیاب از سارا بیفین هنرمند انگلیسی که در سال ۱۷۸۴ به صورت مادرزاد بدون و دست و پا متولد شد و با دهان نقاشی می‌کرد، حراج می‌شود و انتظار می‌رود دستکم ۵۰۰۰ پوند فروخته شود. سارا در سن ده سالگی و با تلاش خود یادگرفت که با دهانش بنویسد، نقاشی کند و قیچی را نگه دارد.

هنرام‌روز: استعداد خارق العاده او موجب شد که توسط یک فرد ثروتمند حمایت شود و در اکادمی سلطنتی هنر تحصیل کند. او در طول عمرش به سفرهای زیادی رفت و چنان مورد توجه و احترام بود که چارلز دیکنز در نوشته‌هایش از او نام برده. 

چند سال اخیر توجه به آثار او بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۹ پرتره‌ای از سارا بیفین به قیمت پایه ۸۰۰ پوند در حراج ساتبیز ارائه شد و به قیمت ۱۳۰ هزار پوند فروخته شد. این افزایش قیمت موجب تعجعب افراد زیادی شد. رادرفورد، متخصص پرتره‌های مینیاتوری در خانه حراج ساتبیز در این باره گفت: «فکر می‌کنم این پرتره نمایانگر بسیاری از چیزهایی است که ما امروز تحسین می‌کنیم. اثری هنری از فردی معلول که از بسیاری از همعصرانش با استعدادتر بود. در زمانه‌ای که تنها اثار مردان مورد توجه قرار می‌گرفت.

تمام عوامل در بدو تولد سارا بر علیه او بودند اما او با سختکوشی توانست تصویری که خودش دوست داشت را به دنیا ارائه کند.»

پیشبینی می شود اثری از او که پرهای رنگارنگ را در آن به تصویر کشیده و ابعادی حدود ۱۰ در ۱۲ سانتیمتر دارد و امضای آن «طراحی شده توسط خانم بیفین، ۶ آگوست ۱۸۱۲» است، در حراجی پیش رو دستکم ۵۰۰۰ پوند فروخته شود. چندی پیش نیز اثری مشابه همین نقاشی در حراجی به قیمت ۵۲۰۰ پوند فروخته شد.

سارا فرزند سوم از خانواده ای کارگر و دارای ۵ فرزند بود. در گواهی غسل تعمیدش بدون دست و پا به دنیا امدنش ذکر شده. او در کودکی توانست به تنهایی یاد بگیرد که چگونه با دهانش نقاشی کند به همین دلیل او را اعجوبه‌ی بدون دست و پا نامیدند و در همین زمان به کل انگلیس سفر کرد. وقتی سارا نوجوان بود، یک زوج ثروتمند (خانم و اقای دوکس) او را به عنوان یکی از اعضای خانواده، نزد خود نگه داشتند. سارا در این مدت با مهارت مشغول خیاطی بود و در کنار ان نقاشی می‌کرد و می‌نوشت و  از سن بیست سالگی کار حرفه‌ای خود به عنوان یک هنرمند را با گرفتن سفارش نقاشی از مردم اغاز کرد. 

بعد از ان در نمایشگاهی به ویلیام ارل مورتون معرفی شد. ویلیام به او دستور داد تا پرتره اش را نقاشی کند و چنان تحت تاثیر استعداد سارا قرار گرفت که از او حمایت کرد تا در اکادمی سلطنتی هنر به تحصیل هنر بپردازد. 

این ارتباط البته سفارشهای بیشتر برای نقاشی اعضای خانواده های سلطنتی و ثروتمند را برای سارا به ارنغان اورد. انجمن هنرهای سلطنتی در سال ۱۸۲۱ به او مدال افتخار داد و به عنوان عضوی از اکادمی سلطنتی هنر پذیرفته شد. سارا توانست بعد از ان استودیوی هنری خود را افتتاح کند و در سال ۱۸۲۴ با ویلیام استفن رایت ازدواج کرد و گفته می شود حلقه ازدواجش را با یک زنجیر به گردنش می‌انداخت. نوشته هایی باقی مانده که سارا بیفین را خانمی با شخصیت و اعتماد به نفس توصیف می کند. گفته می شود همیشه قلمویش را به استین پفی لباسش وصل می کرد و هنگام نقاشی روی کاغذ خم می‌شد و از شانه راستش هم کمک می‌گرفت. در سال ۱۸۲۷ ارل مورتون در گذشت و سارا بدون حامی باقی ماند و دچار مشکلات مالی شد. البته اواخر عمرش از ملکه ویکتوریا حقوق بازنشستگی دریافت می‌کرد و در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

منبع: DailyMail