شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#همزمان#نیجریه

تأکید بر احقاق حق قربانیان همزمان با ششمین سالگرد قتل عام زاریا در نیجریه


تأکید بر احقاق حق قربانیان همزمان با ششمین سالگرد قتل عام زاریا در نیجریه

در ششمین سالگرد قتل عام در «زاریا» نیجریه، بیانیه ای در محکومیت جنایت ارتش نیجریه صادر شده و در آن بر لزوم اجرای عدالت برای احقاق حقوق قربانیان، تعقیب و مجازات عاملان اصلی آن تاکید شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، متن این بیانیه که همزمان با 12 دسامبر، ششمین سالگرد قتل عام شیعیان در زاریا منتشر شده است به شرح زیر است:

فراخوان عدالت برای قربانیان قتل عام زاریا

بیش از 1000 نفر از هر جنسیت-سن به صورت دسته جمعی دفن شدند

193 کودک کشته شدند

39 خانواده کاملاً از بین رفته اند

23 زن باردار کشته شدند

 

1- اکنون شش سال است که یک قتل عام هولناک در شهر معروف زاریا در ایالت کادونا رخ داده است. دقیقاً در روز شنبه 12 دسامبر 2015 بود که گروهی از نیروهای امنیتی نیجریه، به خصوص ارتش، برای انجام آنچه ظاهراً یک حمله از پیش برنامه ریزی شده علیه شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر محترم جنبش اسلامی نیجریه و یارانش بود، مستقر شدند. این قتل عام بی رحمانه برای سه روز متوالی (بی وقفه) با عواقب بعدی قتل عام، تخریب اموال و تخریب بی رویه دارایی های منقول و غیرمنقول، متعلق به شیخ ابراهیم زکزاکی، ادامه داشت.

2- قتل عام زاریا در ابتدا با بهانه های متناقض اولیه از جمله مسدود کردن جاده، سوء قصد، ایجاد یک دولت در داخل دولت از سوی آغاز کنندگان،طراحان و مجریان آن اتفاق افتاد. به منظور ثبت، عموم مردم ممکن است به یاد بیاورند که بلافاصله پس از آغاز حمله یا در اواسط حمله، ارتش نیجریه ادعا کرد که پیروان شیخ جاده را مسدود کرده و مانع از دسترسی رئیس سابق ستاد ارتش، سپهبد TY Buratai و همراهانش  شده بودند که برای انجام مأموریت در زاریا بودند. آنها بعداً اینگونهادعا کردند که این یک سوء قصد به فرمانده ارتش بوده است که به گفته خودشان سعی در دفع آن داشتند. مردود بودن این ادعاهای نادرست در نهایت با مجموعه رویدادهایی که بلافاصله پس از قتل عام فجیع و تا به امروز رخ داده، مشخص شد. ممکن است به یاد بیاوریم که در جریان یک گفتگوی رسانه‌ای ، ژنرال محمد بوهاری (RTD) رئیس جمهور، توجیه دیگری برای نسل کشی ارائه کرد و بهانه او این بود که پسران کوچی به سینه یک ژنرال می زدند.

3- برای اصلاح این سوابق تحریف شده و ادعاهای نادرست، قابل ذکر است که 15/12/2015 مصادف با پایان سال 1437 است که نهضت اسلامی یکی از برنامه های معمول خود را برای برافراشتن پرچم برگزار می کرد. پایان عزاداری عاشورا و مراسم بزرگداشت میلاد حضرت محمد (ص) در مرکز نهضت، حسینیه بقیه الله در امتداد جاده سوکوتو، زاریا. به طور ناگهانی، ارتش تعدادی از افراد خود را مستقر کرد و آنها را به صورت راهبردی در اطراف این مرکز گماشت. این در حالی بود که برادران برنامه خود را ادامه دادند. چیزی که بعداً حوالی ساعت 12 ظهر اتفاق افتاد، تیراندازی های بی دلیل بود که بعداً به محل اقامت رهبر ما و بعداً به سایر اماکن متعلق به رهبر افزایش یافت. این مکان ها محل تجمعات عادی برادران ما است. با این حال، تمرکز حمله در محل اقامت شیخ و حسینیه جیالسو بود، جایی که مردم برای مراسم برافراشتن پرچم دور هم جمع شده بودند. بعداً مشخص شد که ارتش در یک مأموریت همه جانبه با استقرار انواع تسلیحات و تجهیزات در Gyallesu با هدف کشتن شیخ و احتمالاً نابودی همه پیروان او بود. از این رو، برادران با استقامتی پایدار منطقه را محاصره کردند تا از رهبر محترم محافظت کنند. حمله ارتش در حدود 70 ساعت تیراندازی هدفمند و تصادفی بی‌رحمانه در حالی که آنها به سمت اقامتگاه شیخ زکزاکی پیشروی می‌کردند به اوج خود رسید.

4- هدف این بیانیه به هیچ وجه بازگویی کامل این واقعه ناگوار و کشتار عذاب آور نیست که همیشه در ذهن همه دوستداران بشریت تلخ خواهد ماند. در عوض، ما قصد داریم پیشینه ای کوتاه ارائه کنیم و بر درخواست بی چون و چرای خود برای عدالت در قبال قربانیان بدترین نقض غیرقابل انکار حقوق بشری تاکید کنیم که تاکنون در تاریخ نیجریه رخ داده است. این مساله با در نظر گرفتن این است که امروز روز حقوق بشر است که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده و به طور تصادفی 48 ساعت با تاریخ آغاز این کشتار فاصله دارد.

5- کشتار زاریا نه تنها انکارناپذیر است، بلکه این واقعیت نیز وجود دارد که صدها نفر در جریان این قتل عام کشته شدند. این مورد سرکوب جنبش تاسف بار Lekki Toll Gate End SARS نیست، که FGN اخیراً سعی کرد گزارش هیئت تحقیق تشکیل شده توسط دولت ایالت لاگوس را با رد آن به بهانه خاصی به سخره بگیرد. در مورد کشتار زاریا، افراد برجسته و یا خانواده‌هایی که حداقل در محیط نزدیک خود به خوبی شناسایی شده‌اند، تحت تأثیر قرار گرفتند و جنبش زمانی نام بسیاری از آنها را در گذشته منتشر کرد و فهرست هنوز در وبگاه www.zariamassacre.com موجود است.

6. در تأیید این مطلب، مایلیم بار دیگر به چند مورد از آن قربانیان و خانواده هایی که کشته شده اند و هویت آنها حداقل در جامعه‌ای که زندگی می کردند، شناسایی شده است، اشاره کنیم:

الف) سه تن از پسران شیخ زکزاکی به نام‌های حمد ابراهیم، علی حیدر ابراهیم و حمید ابراهیم به طرز وحشیانه‌ای در برابر والدین خود کشته شدند!

ب) نماینده خواهران و برادران نهضت اسلامی جنبش اسلامی شعبه کانو. شیخ محمد محمود توری، دارنده مدرک کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه مایدوگوری نیز قربانی شد.

ج) شیخ مختار سحابی نیز به دست ارتش کشته شد. او نماینده برادران و خواهران جنبش در کادونا بود.

د) دکتر مصطفی عمر سعید، پزشک شخصی شیخ زکزاکی (ح) در کنار سه پسر او محمد مصطفی، علی مصطفی و روح الله مصطفی کشته شد.

ه) سه پسر از مهندس یحیی گیلیما، مهندس مستقر در کادونا در جریان قتل عام به شهادت رسیدند. آنها در شور و نشاط جوانی خود در سطوح مختلف تعلیم و تربیت بودند. خالد یحیی گیلیما (فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، دانشگاه گرین کدام، انگلستان)، محمود یحیی گیلیما (فارغ التحصیل رشته طراحی صنعتی، فناوری شیشه. ابو زاریا و عبدالرحمن گیلیما (گروه مهندسی کشاورزی، ابو زاریا).

و) بخاری محمد بلو جگا دانشجوی دکترای علوم سیاسی و یک مدرس پاره وقت در دانشگاه ابوجا که در تحلیل امور عمومی-سیاسی به ویژه کمپین های رسانه های اجتماعی فعال بود. بخاری جگا، همسرش عایشه، دختر 16 ماهه بتول و دو خواهر همسرش در جریان قتل عام کشته شدند.

ز) چهار فرزند دکتر عیسی وزیری گوانتو، از دانشگاهیان بخش ارتباطات جمعی، ABU، زاریا و ناشر روزنامه آموزش مانیتور نیز کشته شدند. آنها محمد وزیری، فاطمه وزیری حسن وزیری و حسینی وزیری از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی هستند. جغرافیا، علوم کامپیوتر، دیپلم در علوم کتابداری و دیپلم در مدیریت بازرگانی به ترتیب در ABU، زاریا هستند.

ح) ملام عبداللهی عباس زاریا نه تنها کشته شد، بلکه شش فرزندش عبدالرزاق، عباس، محمد، احمد، ابراهیم و جواد عبداللهی عباس همگی توسط ارتش نیجریه کشته شدند.

7. موارد ذکر شده تنها گوشه ای از کوه یخ است، بدون احتساب تعداد زیادی از مجروحان در درجات مختلف، اعم از تیراندازی، سوختگی و غیره. او که با سوختگی درجه 3 زنده است و هنوز زخم آتش را در سراسر بدن خود حمل می کند نمونه کلاسیک دیگری است.

8. علاوه بر این، یادآوری این نکته ضروری است که پس از کشتار، بسیاری از فعالان دولتی و غیردولتی وقوع آن را تا حد زیادی تصدیق کردند که به طور غیرقابل انکاری، قربانیان این کشتار وجود داشته است. در ژانویه 2016، هشتمین سنای جمهوری فدرال نیجریه یک کمیته ویژه را برای بررسی نسل کشی و ارائه گزارش خود تشکیل داد. این کمیته به رهبری احمد لوان رئیس سابق کمیته دفاعی خود که اکنون رئیس مجلس سنا است از مناطق آسیب دیده در زاریا بازدید کرد. انجمن وکلای نیجریه (NBA) نیز کمیته مشابهی را در ژانویه 2016 ایجاد کرد و از زاریا به رهبری رئیس وقت خود آقای آستین آلگه بازدید کرد. اینها در میان سایر موارد، نشانه‌های کافی هستند، اگرچه گزارش های چنین کمیته هایی هرگز علنی نشد، حتی با وجود وعده هایی که در این زمینه داده شده بود.

9- با این حال، کمیسیون قضایی تحقیقاتی (JCI) که در 29 ژانویه 2016 توسط دولت ایالتی کادونا تشکیل شد، گزارشی را ارائه کرد که در میان سایر موارد، افشاگری ذهنی بود مبنی بر اینکه دولت ایالتی تحت رهبری فرماندار نصیر الروفاعی به ارتش نیجریه کمک کرده است. دفن دسته جمعی 347 شیعه در شب. کمیسیون از جمله توصیه کرد که باید فوراً اقداماتی برای شناسایی اعضای ارتش نیجریه که در قتل‌ها شرکت داشتند، با هدف تعقیب قضایی آنها انجام شود.

10 - عفو بین‌الملل (AI) نیز تحقیقات مستقل خود را در مورد این ماجرا انجام داد و به یافته‌های سرزنش آمیزی علیه ارتش نیجریه رسید. بر اساس گزارش عفو بین الملل در آوریل 2016، تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌ها شواهدی ارائه می‌دهند که ارتش صدها مسلمان شیعه اقلیت را در جریان این حمله کشته است. عموم ممکن است قضاوت مربوط به علامت تاریخی Hon را نیز به یاد بیاورند. قاضی گابریل کولاواله که به شیخ زکزاکی و ملامه زینت غرامت اعطا کرد که یکی دیگر از شواهد جدی نقض حقوق بشر و قتل عام است. رهبر ما و همسرش چندین بار و در مکان‌های مختلف مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و ماه‌ها بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب رها شدند و این روند تا به امروز ادامه داشته است.

11. با این حال، در سوابق ما، بیش از 1000 نفر وجود دارند که در آن روز سرنوشت ساز به زاریا رفتند و تعداد زیادی از آنها در صحنه های مختلف کشتار نیز دیده شدند و هرگز به خانه و شهرهای مربوطه خود بازنگشتند. در نتیجه، و متأسفانه، بسیاری از خانواده ها حداقل سه نفر از اعضای خود را از دست دادند در حالی که برخی از خانواده ها به طور کامل نابود شدند.

12. نهضت اسلامی با توجه به مطالب فوق، ضمن تأکید مجدد بر گرایش بی‌طرفانه خود برای اجرای عدالت در همه جا، خواستار اجرای عدالت برای همه قربانیان این قتلل عام است. ما به طور خاص خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کسانی هستیم که در بازداشتگاه های مختلف هستند و همه کسانی که نقشی یا دیگری در کشتار و عواقب آن داشتند، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

13. علاوه بر این، ما بدینوسیله درخواست خود را برای انتشار فوری گذرنامه های بین المللی شیخ زکزاکی و همسرش ملامه زینت تکرار می کنیم. این درخواست به این منظور است که آنها را قادر می سازد درمان پزشکی را در هر کشوری که انتخاب می کنند، جایی که تخصص لازم و امکانات مناسب وجود دارد، ادامه دهند.

14. در نهایت مایلیم از همه کسانی که در این دوران سخت در کنار ما بودند تشکر کنیم. در همین راستا، ما از همه ذهن‌های بصیر، دوستداران عدالت ، جامعه بین‌المللی، رسانه‌ها و همچنین مدافعان حقوق بشر و حامیان می‌خواهیم که در این تلاش به ما بپیوندند. ما باید گفته معروف مارتین لوتر کینگ را در نظر داشته باشیم. "بی عدالتی در هر جایی ممکن است تهدیدی برای عدالت در همه جا باشد."

امضا شده توسط

پروفسور I. H. Mshelgaru

برای مجمع علمی جنبش اسلامی به رهبری شیخ ابراهیم یعقوب الزکزاکی