شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه ۱۴۰۱#مجلس#لایحه بودجه

افزایش قابل توجه بودجه بنیاد شهید / نکات مهم ایثارگران در بودجه ۱۴۰۱ + جدول

افزایش قابل توجه بودجه بنیاد شهید / نکات مهم ایثارگران در بودجه ۱۴۰۱ + جدول

تسنیم نوشت : رقم بودجه‌ای که آیت‌الله رئیسی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس پیشنهاد داده، نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، یکشنبه 21 آذرماه 1400 با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از دفاع از لایحه بودجه سال 1401 ، لایحه را تقدیم قالیباف رئیس قوه مقننه کرد. بر اساس لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال آینده بیش از 3600 هزار میلیارد تومان است که از این رقم 2200 هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و 1500 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

امسال اولین سال از دولت سیزدهم و ارائه نخستین لایحه بودجه کشور توسط این دولت انجام شده است. رقم بودجه‌ای که آیت‌الله رئیسی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در لایحه بودجه 1401 به مجلس پبشنهاد داده است، 48 هزار و 143 میلیارد و 100 میلیون تومان است. در جدول شماره هفت با عنوان خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی، این رقم پیشنهادی برای بنیاد شهید به همراه بودجه برنامه‌های پیشنهادی آن عنوان شده است:

لایحه بودجه 1401 , بودجه 1401 , بنیاد شهید و امور ایثارگران , جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , خانواده شهدا , آزادگان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی , حسن روحانی ,

برنامه‌های عنوان شده برای تخصیص بودجه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به همراه ارقام پیشنهادی آن در جداول زیر قابل مشاهده است که بیشترین بخش مربوط به «برنامه سیاست‌گذاری، راهبری و توسعه خدمات حمایتی» است که بودجه پیشنهادی دولت برای این برنامه 40 هزار و 586 میلیارد و 500 میلیون تومان است. بخش عمده این برنامه شامل حقوق و دستمزد ایثارگران می‌شود. کمترین بخش بودجه بنیاد شهید نیز به «برنامه پژوهش‌های علمی، کاربردی، فناوری و فن‌آفرینی» تعلق گرفته که مبلغ 8 میلیارد تومان برای آن پیشنهاد شده است:

لایحه بودجه 1401 , بودجه 1401 , بنیاد شهید و امور ایثارگران , جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , خانواده شهدا , آزادگان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی , حسن روحانی , لایحه بودجه 1401 , بودجه 1401 , بنیاد شهید و امور ایثارگران , جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , خانواده شهدا , آزادگان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی , حسن روحانی ,

سال گذشته در دولت حسن روحانی و در بودجه 1400 رقم کلی بودجه برای بنیاد شهید و امور ایثارگران، 26 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با رقمی که آیت‌الله رئیسی برای 1401 پیشنهاد داده است (یعنی مبلغ 48 هزار میلیارد تومان، بودجه پیشنهادی بنیاد شهید) بیش از 21 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

اگر به جدول مقایسه بودجه‌های پیشنهادی دولت یازدهم و دوازدهم با ریاست روحانی برای بنیاد شهید نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که بیشترین افزایش بودجه پیشنهادی در این دو دولت 9 هزار میلیارد تومان در آخرین سال از دولت روحانی بوده است.

بودجه مصوب سال 1393 دولت یازدهم برای بنیاد شهید

بودجه مصوب سال1394دولت یازدهم برای بنیاد شهید

بودجه مصوب سال 1395 دولت یازدهم برای بنیاد شهید

بودجه پیشنهادی سال 1396 دولت یازدهم برای بنیاد شهید

بودجه پیشنهادی سال 1397 دولت دوازدهم برای بنیاد شهید

بودجه مصوب سال 1398 دولت دوازدهم برای بنیاد شهید

بودجه مصوب سال 1399 دولت دوازدهم برای بنیاد شهید

بودجه پیشنهادی سال 1400 دولت دوازدهم برای بنیاد شهید

6 هزار میلیارد تومان

8 هزار میلیارد تومان

9 هزار میلیارد تومان

10 هزار میلیارد تومان

11 هزار میلیارد تومان

13 هزار و 937 میلیارد تومان

15 هزار و 797 میلیارد تومان

25 هزار و 400 میلیارد تومان

میزان افزایش بودجه پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید می‌تواند امیدی برای افزایش توجه دولت به معضلات ایثارگران و خانواده شهدا در مسائل معیشتی و اقتصادی باشد و امید است در صورت تصویب رقم بودجه پیشنهادی، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون رئیس جمهور، مدیریت خوبی بر هزینه‌های مورد اشاره داشته باشد.

طبق بند (ز) از تبصره 12 با عنوان «حقوق و دستمزد» در بودجه پیشنهادی 1401، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف 131600 جدول شماره (7) این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ضمناً طبق بند (ی) از تبصره 7 با عنوان «صنعت، معدن و ارتباطات»، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف اسـت از طریق شـرکت‌های خودروسـازی ایران‌خودرو و سـایپا از محل تولید محصـولات ملی خود نسـبت به فروش خودرو به جانبازان بالای 25 درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان 50 درصد تا 70 درصد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط پنج ساله اقدام کند.

بر اساس لایحه بودجه 1401 دولت در بخش اعتبارات (جدول 9) برای بنیاد شهید در خصوص موضوع «اعتبارات موضوع عدم قطع حقوق پدر و مادر شهید فوت شده که فرزندان محجور، صعب‌العلاج، معلول، مطلقه تحت تکفل و نامادری دارند» 30 هزار میلیار تومان در نظر گرفته است:

لایحه بودجه 1401 , بودجه 1401 , بنیاد شهید و امور ایثارگران , جانبازان دفاع مقدس , جانبازان مدافع حرم , خانواده شهدا , آزادگان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی , حسن روحانی ,

2121