شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#توافق هسته‌ای

ایران به کشورهای ناقض توافق هسته‌ای فرصت داد؟

"این فرصت آخر ایران برای نشستن پشت میز مذاکرات و رسیدن به راه حلی جدی برای این مساله است که باید باشروط توافق هسته ای متناسب باشد به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته ای دست پیدا کند" این سخن لیز تروس وزیر امور خارجه بریتانیا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 برای لغو تحریم های ایران توسط آمریکاست.

ایران به کشورهای ناقض توافق هسته‌ای فرصت داد؟

به گزارش منیبان، جالب اینکه این وزیری که با این لحت برتری جویانه سخن می گوید نماینده کشوری است که در کنار فرانسه و آلمان در صدد قانع کردن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا به خارج نشدن از توافق هسته ای و تحمیل تحریم های یک جانبه بر ایران بودند.

مساله جالب تر اینکه این کشوری که نماینده اش این وزیر است با فرانسه و آلمان در صدد ایجاد راهکاری اقتصادی برای جبران خروج امریکا از توافق برای ایران بودند اما به دلیل عدم استقلال کامل سیاسی و اقتصادی از امریکا همه تلاشهایشان با شکست روبرو شد.

مساله مهم دیگر اینکه باقی ماندن ایران در توافق و پایبندی کامل به بندهایش در طول یک سال پس از خروج ترامپ، بریتانیا، فرانسه و المان را به تلاش برای جبران خسارات ناشی از خروج امریکا از توافق واداشت و فرصت طولانی برای سایر اعضا برای اجرای تعهداتشان فراهم آورد اما فایده ای نداشت مساله ای که موجب شد ایران برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی و پایبندی آنان به توافق، تعهدات خود در توافق هسته ای را کاهش دهد.

وزیر امور خارجه بریتانیا که از فرصت اخر برای ایران سخن می گوید فراموش کرده یا خود را به فراموشی زده که ایران ، تنها کشوری بود که به توافق پایبند ماند و موجب شد این توافق طی سالیان گذشته نفس بکشد و رهایش نکرد تا بمیرد . 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز تایید آن است .

بر کسی پوشیده نیست، بریتانیا کشور اروپایی است که پیرو کورکورانه سیاست امریکا است حتی زمانی که عضو اتحادیه اروپا بود به گونه ای که از موضع کشورهای اروپایی دور و به موضع گیری های امریکا تمایل دارد از اینرو می توان اظهارات وزیر خارجه بریتانیا درباره مذاکرات وین را درک کرد.

بریتانیا فراموش کرده فرصتی که در برابر دیگر اعضای گروه 1+4 برای بازگشت به وین را ایران فراهم آورده تا بریتانیا، فرانسه و آلمان به امضای مفاد توافق احترام گذاشته و آمریکا را برای لغو تحریم های غیر قانونی علیه ایران و بازگشت به توافقی که از آن خارج شده ، تحت فشار قرار دهند.

وبگردی